Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, September 29, 2011

KONSEP ZON KENAIKAN PANGKAT: PPD, JPN BIMBANG BERLAKU KEKALUTAN SISTEM KENAIKAN PANGKAT

Berita Harian 29 September 2011

PENTADBIR di Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) bimbang dengan tindakan Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Pelajaran memperkenal konsep zon atau membuka peluang kenaikan pangkat kepada penjawat dalam gred tertentu dari tahun khusus saja kerana ia akan menimbulkan krisis pengurusan pada masa depan.

Bahagian Sumber Manusia menetapkan hanya guru atau guru penolong kanan yang berada pada Gred DG48 pada 2006 layak dipertimbang ke gred DG52 bagi memegang jawatan Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) atau Ketua Sektor.

Langkah mengehadkan kenaikan pangkat untuk Zon DG48 2006 itu, sekali gus menutup peluang kenaikan pangkat ke jawatan terbabit dalam kalangan Timbalan PPD (yang kini pada Gred DG48) yang bukan dinaikkan pada 2006, seperti Zon DG48 2007 dan DG48 2008.

Keadaan ini mengakibatkan sejumlah jawatan kosong di beberapa negeri tidak diisi kerana ketiadaan atau kekurangan calon dalam zon terbabit. Ini mengecewakan mereka yang sejak beberapa tahun lalu menghambakan diri dengan meninggalkan peranan sebagai pendidik di sekolah untuk berkhidmat sebagai pentadbir di Pejabat Pelajaran Daerah tetapi mereka tidak termasuk dalam Zon DG48 2006.

Tindakan membuka kenaikan pangkat ke DG52 untuk Zon DG48 2006 sebaliknya menggembirakan guru atau penolong kanan untuk terus bertugas sebagai PPD atau Ketua Sektor tanpa perlu memegang jawatan yang lebih rendah di Pejabat Pelajaran Daerah atau JPN. Pada masa sama, langkah Kementerian Pelajaran membuka peluang kenaikan pangkat kepada Pengetua Cemerlang (DG52) mulai Januari ini juga memberi laluan kepada penjawat berkenaan terus dinaikkan pangkat sebagai Pengarah Pelajaran Negeri tanpa perlu mendapat pengalaman terlebih dulu sebagai PPD atau Ketua Sektor.

Walaupun kenaikan pangkat ke PPD atau Ketua Sektor hanya dibuka untuk Zon DG48 2006, zon untuk Pengetua Cemerlang dibuka sehingga 2008. Langkah melantik Pengetua Cemerlang terus sebagai Pengarah Pelajaran Negeri juga seolah-olah menyekat peluang kenaikan pangkat untuk PPD atau Ketua Sektor. Kesannya, guru atau penolong kanan akan menolak tawaran untuk bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah atau JPN sebagai pegawai rendah kerana peluang mereka masih terbuka untuk dilantik sebagai Pengarah JPN jika dilantik sebagai Pengetua Cemerlang.

Keengganan Bahagian Sumber Manusia membuka zon lantikan DG48 2007 dan 2008 menyebabkan banyak negeri mengalami masalah untuk melantik Pengetua Cemerlang (DG52), PPD dan Ketua Sektor masing-masing. Sebagai contoh Sabah mempunyai hampir 20 kekosongan tempat Pengetua Cemerlang dan tidak mampu diisi kerana ketiadaan calon dalam zon itu. Masalah berterusan walaupun selepas tawaran dibuka kepada mereka yang berada dalam zon dari Semenanjung kerana yang calon tidak sanggup rugi dari segi kewangan (kerana pertukaran dari Semenanjung).

Di Pahang pula terdapat enam kekosongan jawatan pengetua tidak diisi kerana tiada calon di dalam zon. Pengarah Jabatan Pelajaran Pahang, Datuk Mazlan Mohamad ketika dihubungi menafikan dakwaan negeri itu tidak mempunyai calon yang sesuai. Beliau berkata, pihaknya dalam proses menghantar nama calon berkaitan ke Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Pelajaran. Pulau Pinang ada kekosongan jawatan PPD dan Ketua Sektor tidak diisi kerana keadaan yang sama. Keadaan ini menyebabkan kesukaran mendapatkan penjawat yang benar-benar berkualiti dan berminat untuk bertugas sebagai PPD atau Ketua Sektor.

Terengganu pula mempunyai terlalu ramai calon wanita, iaitu ada 45 guru atau penolong kanan wanita dan hanya tiga lelaki dalam Zon DG48 2006 untuk dipertimbang ke DG52. Ini mungkin akan menimbulkan isu pada masa depan kerana calon wanita ini juga tidak pernah bertugas di Pejabat Pelajaran Daerah atau JPN sebelum ini walaupun pernah ditawarkan ke jawatan tertentu sebelum ini.

Tetapi, guru dan penolong kanan dalam Zon DG48 2006 kini dikatakan teruja untuk memohon ke DG52 kerana akan mendapat kenaikan pangkat sebagai ketua tanpa perlu meniti tangga lebih rendah terlebih dulu di Pejabat Pelajaran Daerah atau JPN. Keadaan ini menyebabkan jawatan PPD dan Ketua Sektor tidak lagi menjadi keutamaan dan hanya mereka yang tidak layak menjadi Pengetua Cemerlang saja akan dilantik menjadi PPD atau Ketua Sektor. Kesan jangka panjang nanti ialah pelantikan pengarah bahagian atau JPN mungkin terdiri daripada mereka yang tidak cemerlang dan berkualiti dari segi pentadbiran kerana kurang pengalaman dalam pengurusan.

Keadaan juga boleh menjadi semakin gawat jika senarai di dalam zon itu terdiri daripada mereka yang dulu menolak jawatan guru kanan mata pelajaran/guru penolong kanan atau apa-apa jawatan di sekolah kerana mereka adalah memegang DG48 Khas Untuk Penyandang (KUP time based) tetapi mereka menerima pemangkuan DG52 kerana namanya tersenarai di dalam zon. Mampukah mereka mencorakkan sekolah jika dulu mereka sudah menolak jawatan sebelum ini?. Selain itu, sistem zon juga tidak menggalakkan meritokrasi dalam pelantikan pegawai kerana Bahagian Sumber Manusia hanya akan membuka zon jika senarai yang ada dalam zon itu habis digunakan.

Ini sudah tentu menyempitkan lagi peluang kenaikan guru-guru. Ada juga banyak kes mereka yang berada di dalam senarai nama (di dalam zon) ialah mereka yang pernah menolak sebarang jawatan pengurusan sekolah sebelum ini kerana ingin kekal sebagai Khas Untuk Penyandang DG48 dan tidak mahu mengambil tanggungjawab. Tetapi, apabila ditawar Gred DG52, mereka sanggup menerima jawatan walaupun tiada pengalaman pengurusan. Kelewatan membuka zon juga mungkin mengakibatkan pelantikan PPD dan Ketua Sektor daripada mereka yang tidak berwibawa dan pernah gagal dalam permohonan mereka sebagai pengetua DG54. Mereka akan dilantik sebagai PPD atau Ketua Sektor kerana Pengarah JPN terpaksa melantik mereka kerana mereka saja berada di dalam zon.

Kekalutan pelaksanaan sistem zon ditambah lagi dengan tindakan sesetengah pengarah pelajaran negeri yang sudah mula menghantar pegawai pilihan daripada Pejabat Pelajaran Daerah atau JPN ke sekolah sebagai pengetua bagi merebut syarat automatik selaku pengetua DG52 apabila insentif Sambutan Hari Guru 2011 mula dilaksanakan pada Januari ini. Ini akan menambahkan lagi kekalutan sistem kenaikan pangkat di Kementerian Pelajaran.

Sementara itu, Badan Perhubungan PPD Malaysia berkata, pihaknya akan meneliti isu berkenaan untuk mengetahui keadaan sebenar dengan mendapatkan pandangan daripada PPD seluruh negara dan pegawai di Kementerian Pelajaran. Pengerusinya, Mohammad Azwar Iqbal Tahir berkata, pendirian badan itu ialah setiap dasar kerajaan mempunyai kebaikan dan mereka menyokong sebarang polisi yang membawa manfaat kepada sistem pendidikan negara.

Hasan:
Saya setuju dengan Mohammad Azwar Iqbal Tahir, hehehe....

Selasa, September 27, 2011

POLIS LEBIH STRES BERBANDING GURU

Laporan Berita Harian 27 September 2011

KUALA LUMPUR: Lambakan beban kerja dan kerap mendapat tugasan di luar waktu pejabat atau on call menyebabkan ramai anggota polis mengalami tekanan atau stres, berbanding penjawat awam di sektor lain, iaitu doktor, jururawat, guru serta bomba.

Lambakan beban kerja termasuk kerja lebih masa yang perlu mereka lakukan kerana menyertai pelbagai operasi dan serbuan yang kebiasaannya dilakukan di luar waktu pejabat, iaitu antara jam 5 petang sehingga 6 pagi.

Hasil Jabatan Kesihatan Masyarakat Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) juga mendapati responden merasai tekanan apabila dihantar ke sesuatu lokasi untuk mengawal keselamatan dan ketenteraman serta menyertai pasukan pengaman di luar negara atau sering diarahkan bertugas ketika cuti umum, termasuk musim perayaan.

Kajian pada tahun 2007 hingga 2009 itu mendapati 53.7 peratus daripada 453 sampel kajian di enam balai polis di Wilayah Persekutuan, dipercayai mengalami stres di tempat kerja. Angka itu menunjukkan polis berada di kedudukan teratas mengatasi enam organisasi lain, iaitu bomba (47.3 peratus), guru (45.8 peratus), jururawat (42.3 peratus) serta doktor (40.7 peratus).

Hasil kajian juga menunjukkan 61.1 peratus anggota polis berpangkat sarjan ke atas mengalami kadar stres lebih tinggi berbanding anggota pangkat rendah, iaitu koperal dan konstabel dengan peratusan masing-masing 56 peratus dan 51.3 peratus.

Peratusan kadar stres mengikut pekerjaan di Malaysia:
  • Polis - 53.7%
  • Pegawai Penjara - 48.8%
  • Bomba - 43.3%
  • Guru - 45.8%
  • Jururawat - 42.3%
  • Doktor - 40.7%
  • Pembantu Farmasi - 35.2%

Pakar Kriminologi, Datuk Akhbar Satar yang juga penganalisis jenayah, berkata stres yang dihadapi anggota polis berpunca daripada tiga sebab utama, iaitu profesion kepolisan, peraturan atau polisi dalam organisasi serta masalah individu.

Bekerja tanpa ketentuan masa atau 24 jam sehari dengan panggilan on call pada bila-bila masa, selain perlu mengikut arahan pegawai lebih tinggi boleh mengganggu kesihatan dan kehidupan anggota polis. Malah, sesetengah kes yang disiasat seperti kes bunuh atau yang membabitkan golongan berpengaruh ada kalanya memberikan tekanan terutama tahap kerisauan yang harus diterima serta risiko ancaman terhadap diri dan keluarga, katanya.

Akhbar berkata, anggota polis yang mengalami stres boleh menghadapi masalah sakit jiwa berpanjangan dan mengakibatkan banyak perkara tidak diingini berlaku, termasuk pembunuhan sesama rakan atau bunuh diri serta salah guna kuasa sehingga menyebabkan nyawa orang lain terancam.

Malah, dikhuatiri, jika tahap tekanan yang dihadapi begitu kritikal, senjata yang dimiliki digunakan sebagai alat untuk melakukan ugutan atau sebarang aktiviti jenayah termasuk rasuah, katanya.

Namun, katanya, stres dalam kerjaya kepolisan juga boleh berlaku kerana mereka sering dilabel sebagai perasuah dan prasangka negatif masyarakat terhadap mereka.

Sedangkan mereka menjalankan tugas, tetapi tuduhan sesetengah pihak kononnya pasukan polis korup sama sekali tidak berasas kerana jumlah yang terbabit adalah kecil. Di Malaysia, masyarakat jarang memuji polis, sedangkan merekalah yang menjaga keselamatan sehingga kita selesa untuk bergerak ke mana-mana. Jika dibandingkan di Amerika Syarikat, ia tidak sama seperti apa pasukan polis kita nikmati di negara ini.

Walaupun tidak dinafikan masih ada jenayah kecil berlaku di negara ini, keseluruhannya masih terkawal, mungkin disebabkan banyak rondaan polis di kebanyakan lokasi, termasuk yang menjadi tumpuan penjenayah, katanya yang pernah menginap dua tahun di Detroid, Amerika Syarikat, iaitu bandar yang mempunyai kadar jenayah tertinggi di negara itu.

Hasan:
Dulu-dulu, cikgu-cikgu aku tak ada pulak yang stres. Tapi hari ini ada cikgu-cikgu yang stres. Hari Sabtu lepas aku ke HSA melawat rakan 'orang rumah' yang masuk wad. Sakit hilang ingatan. Nampak gayanya macam stres jugak...Ya Allah, hindarkan diriku daripada stressss...kerana aku jugak seorang guru.

Sabtu, September 24, 2011

HARI RAYA AIDILFITRI YANG BERPANJANGAN

Hari ini aku menghadiri 5 jemputan rakan sekerja untuk hadir menjamu selera sempena Aidilfitri. Syawal pada hari ini adalah hari yang ke 26. Kan masih di bulan Syawal. Puasa sebulan, raye pun sebulan. Esok, Ahad ada dua lagi jemputan. Hehehe....

Nama jemputan itu berbagai. Ada yang menyebutnya sebagai 'rumah terbuka', 'majlis marhaban hari raya', 'majlis silaturrahim', 'kunjung mengunjung di hari raya',  dan juga 'jamuan hari raya', namun acara utamanya sama iaitu menjamu selera.

Mengapa orang kita beraye Hari Raya Aidilfitri dalam tempoh terlalu panjang? Terus terang, aku tak ada jawapannya.

Suatu ketika dulu semasa aku kecik, tak ada pun 'rumah terbuka'. Kalaulah pada waktu itu wakil rakyat aku mengadakan 'rumah terbuka' dah tentu akulah orang pertama yang serbu. Pada masa itu yang ada ialah mengunjungi rumah jiran-jiran, rumah kawan-kawan, rumah saudara-mara dan rumah cikgu-cikgu. Rumah yang tuan rumahnya ada menghulurkan duit raya adalah rumah yang paling popular dan wajib dikunjungi. Ini termasuklah rumah yang menghidangkan air oren botol... memang jadi destinasi ramai-ramai.

Tapi kini dah berubah. Bukan sahaja ada istilah hari raya pertama dan hari raya kedua, bahkan tidak janggal dengan sebutan hari raya ke dua puluh lima dan hari raya ke dua puluh enam... Hebatkan hari raya kita di Malaysia!

Yang aku faham mengenai Hari Raya Aidilfitri ini ialah; Merayakan Hari Raya Aidilfitri adalah satu ibadah. Hari itu adalah hari kemenangan bagi umat Islam selepas berpuasa sebulan di bulan Ramadhan. Kita bersyukur dan boleh bergembira menyambutnya, tetapi bukan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan Islam. Hari Raya Aidilfitri itu satu hari sahaja. Allah SWT mengharamkan manusia berpuasa pada hari itu. Pada hari kedua Syawal, umat Islam digalakkan puasa sunat enam.

Itulah yang aku faham...

Jadi, apa juga majlis atau nama-nama lain yang digunakan, ianya hanyalah bentuk budaya. Budaya yang baik bolehlah kita lakukan. Budaya yang bertentangan dengan Islam tak payahlah dibuat.

Maka aku berkewajipanlah memenuhi jemputan rakan-rakan sekerja. Sama-sama dapat pahala semasa berselawat. Sama-samalah juga merasai nikmat lemang, ketupat, rendang, laksa dan lain-lain juadah enak yang disediakan.... Malangnya perut aku yang dah tua ini tak mampu untuk menerima semuanya.

Isnin, September 19, 2011

MARTABATKAN PENDIDIKAN VOKASIONAL

Utusan Malaysia 19 September 2011

Tan Sri Alimuddin Mohd Dom

APABILA transformasi pendidikan vokasional dilaksanakan mulai tahun 2013 maka aliran ini tidak lagi dianggap sebagai pendidikan kelas dua. Ketika ini umum beranggapan ia sebagai tempat pelajar yang tidak berminat belajar dalam aliran akademik. Pelajar aliran ini juga dikira kurang berpeluang untuk ke menara gading jika dibandingkan dengan sebahagian rakan-rakan mereka daripada aliran akademik yang akan memasuki kelas matrikulasi atau tingkatan enam selepas menamatkan peperiksaan SPM.

Pengumuman sistem baru pendidikan vokasional oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini telah melonjakkan kedudukan aliran tersebut dalam sistem pendidikan negara. Transformasi ini telah menjanjikan kelulusan hingga ke peringkat diploma secara jalan pintas melalui pewujudan Kolej Vokasional (KV) selepas tingkatan tiga.

Apa yang menarik pelajar mula didedahkan asas mata pelajaran vokasional dan boleh memilih jurusan kemahiran seawal usia 13 tahun iaitu semasa berada di tingkatan satu.

Sesungguhnya peluasan aliran vokasional dalam sistem pendidikan telah diamalkan di kebanyakan negara dan bilangan pelajarnya sangat ramai kerana ia dianggap selari dengan kemajuan teknologi dan tuntutan ekonomi sesebuah negara.

Transformasi pendidikan vokasional yang bermula pada tahun 2013 nanti memberi penekanan kepada amalan industri atau amali teknikal dan akan mengurangkan komposisi akademik. Apa yang menariknya Pendidikan Asas Vokasional (PAV) akan diperkenalkan kepada pelajar mulai tingkatan satu.

Mereka juga dibenarkan mengambil peperiksaan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) pada tahap satu iaitu semasa berada di tingkatan dua dan SKM tahap dua semasa berada di tingkatan tiga. Sementara itu pelajar yang mengikuti aliran vokasional ini selepas tingkatan tiga akan diberi peluang mengikuti pendidikan selama empat tahun sehingga peringkat diploma iaitu SKM tahap empat.

Kurikulumnya merujuk kepada Piawaian Kemahiran Guna Tenaga Kebangsaan (NOSS), SKM dan lain-lain bentuk pensijilan yang diiktiraf oleh pihak industri.

Sudah sampai masanya diperkenalkan bidang bertahap tinggi seperti aviation, maritime, oil and gas, ICT, kejuruteraan, perakaunan, pengajian perniagaan dan lain-lain dalam aliran ini.

Dengan kata lain usaha memartabatkan pendidikan vokasional perlu dilaksanakan supaya berlaku perubahan landskap di mana aliran ini akan menjadi pilihan utama pelajar-pelajar dan ibu bapa seperti kebiasaan amalan di negara-negara maju.

Ketika ini dalam sistem pendidikan kita hanya 10 peratus (%) daripada jumlah pelajar yang mengikuti pendidikan vokasional. Bilangan ini dikira kecil jika dibandingkan dengan negara lain seperti Korea Selatan 28%, Thailand 41%, Indonesia 51%, Jerman 59%, Australia 62% dan Belanda 68%. Sementara itu di kalangan negara OECD yang berjumlah 44 negara puratanya ialah sebanyak 44%.

Seperti yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri bilangan pelajar vokasional akan ditingkatkan kepada 20% pada tahun 2013. Jumlah ini boleh dicapai sekiranya pihak swasta diberi peluang dan dilibatkan sama bagi menyediakan kemudahan pendidikan tersebut.

Mengapakah perlu dilakukan transformasi pendidikan vokasional ini? Perubahan ini diperlukan tidak lain tidak bukan untuk menyediakan tenaga kerja terlatih yang berkemahiran bagi memenuhi keperluan negara untuk memasuki pasaran pekerjaan.

Dengan mengikuti bidang kemahiran dan teknikal serta didedahkan dengan latihan amali sejak dibangku sekolah akan membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan mudah dalam alam pekerjaan. Pekerja yang mempunyai kemahiran teknikal dan pernah mengikuti latihan amali sangat diperlukan oleh pihak industri pada masa kini.

Dilaporkan juga hampir 80% daripada tenaga kerja yang memasuki pasaran pekerjaan adalah mereka yang hanya mempunyai kelulusan SPM. Kelayakan akademik tanpa kemahiran teknikal ini akan memberi kesan kepada kualiti pekerjaan dan pendapatan bulanan. Pendapatan permulaan sekitar RM600 hingga RM800 sebulan.

Sekiranya mereka mempunyai kelulusan diploma pendapatan permulaan boleh meningkat di antara RM1,000 hingga RM1,500 sebulan. Peningkatan pendapatan ini adalah selaras dengan Program Transformasi Kerajaan yang menyasarkan pendapatan tinggi di kalangan pekerja dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020.

Memartabatkan aliran pendidikan ini juga ada kaitan dengan usaha membantu kerajaan bagi menyediakan peluang pekerjaan. Peningkatan pertambahan penduduk dan jumlah pelajar yang meninggalkan bangku sekolah lebih daripada setengah juta orang setiap tahun menyukarkan pihak kerajaan dan swasta menyediakan pekerjaan.

Transformasi pendidikan vokasional ini sudah tentu akan menarik minat lebih ramai pelajar cemerlang memasuki aliran ini. Sekiranya pendidikan ini dapat menjanjikan peluang pekerjaan yang baik dan pendapatan yang tinggi kepada pelajar maka sudah tentu ibu bapa turut menggalakkan anak-anak mereka mengambil peluang untuk mengikuti aliran ini.

Diharapkan dengan memartabatkan pendidikan vokasional ini akan mempercepatkan lagi usaha untuk menyediakan tenaga kerja yang berkebolehan, berkemahiran dan berpendapatan tinggi bagi menjadikan Malaysia negara maju dalam tahun 2020.

PENULIS adalah bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia

HATI-HATI KEJAR RANKING

Utusan Malaysia 19 September 2011

DATO' PROF DR. HASHIM YAACOB
Bekas Naib Canselor Universiti Malaya

Saya mengucapkan setinggi tahniah kepada Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi Malaysia yang telah mengingatkan supaya universiti tempatan tidak terlalu taksub dengan University Ranking. Katanya lagi, universiti sebaliknya "hendaklah terus berusaha memenuhi sasaran penubuhannya dengan menumpukan perhatian kepada keperluan penuntut dan kerajaan. Kita tidak boleh bersaing untuk sistem ranking ini kerana ia memerlukan kos yang banyak, tetapi apa yang penting kita akan turut terlibat bagi menetukan kedudukan universiti samaada sesuai serta relevant dengan pembangunan Negara"(Utusan Malaysia, 12 Sep 2011). 

Pendekatan ini adalah untuk mensejahterakan rakyat. Apabila sesebuah universiti itu telah dapat memenuhi kehendak negara dan rakyatnya maka jadilah universiti itu sebuah universiti bertaraf dunia. 

Perlumbaan untuk mendapatkan nombor semata-mata dalam ranking universiti yang menggunakan kriteria yang tidak sesuai tentunya tidak boleh dipakai sama sekali. Apatah lagi kalau badan ranking itu adalah yang berpaksikan perniagaan semata-mata. Dua kriteria daripada enam yang dikenakan oleh QS Ranking ialah pemberatan yang diberikan kepada jumlah kakitangan akademik dan jumlah pelajar asing yang menuntut di sesebuah universiti: Lebih ramai kakitangan akademik dan pelajar asing maka lebih tinggilah markah yang didapati oleh sesebuah universiti itu. Ini akan menaikkan ranking universiti itu berbanding dengan yang tiada atau kurang jumlah orang-orang asing. 

Di sini saya berikan dua contoh: 

1. Pada tahun 2004 Universiti Malaya telah menduduki tangga 89 mengikut ranking THE-QS. Mengapakah kedudukan Universiti Malaya sebegitu tinggi pada tahun itu? Sebabnya ialah kerana semua kakitangan akademik dan pelajar warganegara Malaysia yang berbangsa Cina dan India di Universiti Malaya pada tahun itu telah disalahtafsirkan oleh THE-QS University Ranking sebagai warganegara asing. Maka melambung naiklah markah di dalam kategori ini bagi Universiti Malaya. 

Tetapi pada tahun 2005, hanya setahun kemudiannya Universiti Malaya telah menurun ke tangga 169, kerana semua warganegara Malaysia Cina dan India yang bekerja di UM telah tidak lagi disalahtafsirkan sebagai warganegara asing. Di manakah letaknya kewibawaan badan ranking yang membuat kesilapan besar seperti ini?

2. Pada tahun 2007, Universiti Malaya menduduki tangga 246 dengan skor indikator sebanyak 48.56. Pada tahun 2011 Universiti Malaya menduduki tangga 167 dengan skor indikator 49.92. Bezanya ialah hanya 1.36 sahaja setelah lima tahun berlalu. Apakah kriteria yang telah menyumbang kepada kenaikan skor indikator yang sedikit dan remeh ini? Mengikut maklumat, jawapannya ialah serupa dengan contoh pertama tadi, iaitu kenaikan skor melalui kakitangan dan pelajar asing ke dalam UM (skor kakitangan akademik asing tahun 2007>62.6, tahun 2011>76.8; skor pelajar asing tahun 2007>40.6, tahun 2011>71.3). 

Walaupun bagi kriteria lecturer/students score ratio (skor nisbah pensyarah/pelajar, 2007>37.7, 2011>76.4) naik begitu banyak, tetapi ini ialah kerana Universiti Malaya telah mengurangkan jumlah kemasukan pelajar ijazah dasarnya atas alasan universiti itu telah dinaikkan status universiti penyelidikan. Dengan mengurangkan jumlah pelajar dasar, maka kuranglah pelajar baru dapat memasuki Universiti Malaya.

Kriteria-kriteria yang lain seperti peer review score (skor penilain akademik sejawatan, 2007>65.8, 2011>37.9), employer review score (skor penilain majikan, 2007>65.8, 2011>37.9) dan citation score (skor sitasi penerbitan, 2007>14.4, 2011>4.6) bagi tahun 2011 semuanya menurun berbanding dengan 2007. 

Nampaknya jelas bahawa kenaikan kedudukan UM dalam ranking QS itu hanya bergantung kepada jumlah bilangan pensyarah dan pelajar antarabangsa. Walau berapa banyak pun UM telah berusaha untuk menaikkan jumlah penerbitan, hasilnya tidak berkesan. 

Khalid Nordin telah menyatakan bahawa kita tidak perlu taksub dengan sistem ranking "kerana salah satu daripada kriteria dalam sistem ranking adalah usaha menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) berimpak tinggi yang memerlukan peruntukan besar". 

Universiti Malaya dalam tempoh atau 2-3 tahun akan datang turut memerlukan kira-kira RM0.5 bilion untuk membuat penyelidikan berkenaan. Berbanding universiti terkemuka di luar negara seperti Universiti Harvard mempunyai tabung sebanyak RM30-40 bilion disumbangkan oleh alumni mereka dan boleh digunakan untuk tujuan berkenaan" (Utusan Malaysia 12 Sep 2011). 

Benarlah kata-kata Menteri Pengajian Tinggi ini, bahawa kita tidak akan dapat bertanding dengan negara-negara maju dalam bidang penyelidikan, kerana kita tidak mempunyai dana penyelidikan sebanyak mereka.

Kalau kita hendak mengejar kedudukan ranking, tetapi hakikatnya adalah melalui penambahan pensyarah asing dan pelajar asing sahaja, maka hasrat kerajaan untuk memenuhi keperluan penuntut, rakyat dan kerajaan tidak akan tercapai. Ramailah nanti tersingkir rakyat kita sendiri untuk berada di universiti. Perumpamaan kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan hendaklah jangan terjadi. 

Bayangkan betapa besarnya Negara Rusia yang handal didalam serba serbi itu, termasuklah melatih angkasawan Sheikh Muzaffar, tetapi dalam ranking universiti QS pada tahun 2011, hanya satu sahaja universiti negara itu tersenarai dalam kedudukan 200 universiti terbaik! Mereka tak sibuk pun. 

Prof. Zakri Abdul Hamid, Penasihat Sains kepada Perdana Menteri Malaysia dan juga Pengerusi Majlis Profesor Negara dengan jelas telah berkata "let us ignore the irrelevant rankings of world universities, re-examine our fundamentals, and strive to be relevant to the pressing problems close to home in our increasingly challenging world" (terjemahan: "Marilah kita lupakan ranking universiti dunia yang tidak sesuai itu, hayatilah kembali keperluan asasi kita, dan berusaha untuk menangani masaalah negara yang ketara dalam dunia yang semakin mencabar"(NST 27 Ogos 2010). 

Eloklah difikirkan pendapat beliau yang bijak lagi pandai ini.

Hasan:
Saya setuju dengan pendapat Dato'.

Sabtu, September 17, 2011

PERUTUSAN KHAS HARI MALAYSIA OLEH PERDANA MENTERI

ASSALAMUALAIKUM Warahmatullahi Wabarakatuh, salam sejahtera dan salam Hari Malaysia.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.

Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat menyambut ulang tahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.

Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap bersimpuh sambil berpeluk tubuh.

Apa yang sewajarnya dilakukan demi sur- vival serta kesejahteraan rakyat terus meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini, marilah melipatgandakan usaha bagi menambah baik daya saing nasional melalui penggunaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan, kestabilan dan keharmonian.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya, bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis, dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya, mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah lagi untuk berjaya?

Ternyata, pencapaian Malaysia selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya, semacam satu keajaiban di awal usia setahun jagung meraih kemerdekaan, hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak matang.

Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka serta berdaulat.

Menyingkap fakta, sebelum merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada 1952 dan seterusnya pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada 1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum, kemelesetan ekonomi, ekstremisme agama mahupun cauvinisme perkauman, Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.

Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetik pun untuk menukar sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang sistem antidemokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi. Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.

Salah satu kesan pengisytiharan darurat 1969 ialah proses pilihan raya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung. Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara telah stabil seperti sedia kala.

Kendatipun begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada masa itu merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.

Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang tergenggam di tangan mereka tidak boleh sekali-kali dijadikan suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal tragedi serta kegoncangan yang berlaku.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.

Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.

Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar berbanding empat atau lima dekad yang lalu.

Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan, kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat konfrontasi pada 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuat kuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuat kuasanya.

Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan luar biasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat, tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala, bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.

Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan mengenai perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.

Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti, negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.

Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi sebuah demokrasi moden adalah, di antara keselamatan nasional dan kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat untuk mencari keseimbangan yang betul ini.

Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana, kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Seperti yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya ketika mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

Untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa menteri.

Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

Kajian semula komprehensif ini akan membabitkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambil kira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupa bentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.

Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara dengan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?

Jawapannya sangat jelas yakni, langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada inisiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.

Pastinya, masa bukan terlalu awal mahupun terlalu lewat, akan tetapi inilah kala paling sesuai serta waktu paling tepat untuk perhitungan-perhitungan besar sedemikian diambil dan dilancarkan. Kita maklum, walaupun bagi pendapat sesetengah pihak ia penuh berisiko, kita akan melakukannya demi survival, setelah lebih lima puluh tahun negara merdeka, dan hampir lima dekad Malaysia terbentuk. Lantaran kita di ambang pedati yang sedang berpacu deras untuk sampai ke destinasi sebagai sebuah negara maju sepenuhnya.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

Akhir kalam, saya ingin tegaskan bahawa tanpa syak dan tanpa ragu-ragu lagi, Malaysia yang kita impikan bersama dan sedang kita cipta ini adalah Malaysia yang mengamalkan demokrasi berfungsi dan inklusif di mana keamanan dan ketenteraman awam dipelihara selaras dengan roh ketertinggian Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, penghormatan kepada hak asasi manusia dan hak-hak individu.

Demi Malaysia, bertawakallah semua dan kepada Tuhan kita berserah.

Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

RENDANG DIKATEGORIKAN 10 MAKANAN TERLAZAT DI DUNIA

Siapa sangka rendang makanan tradisional yang bagai menu wajib dihidangkan semasa Hari Raya dinobatkan sebagai makanan terlazat di dunia. Itulah yang dilaporkan oleh CNN. Hasil survey yang diterbitkan oleh laman Cnngo.com, Selasa 7 September 2011, mencatatkan bahawa rendang keluar sebagai juara dari semua makanan di seluruh dunia.

Rendang yang yang dibuat daripada daging lembu, kerbau atau ayam bersama santan, serai dan lain-lain adunan bahan, amat enak dimakan bersama ketupat dan lemang. Rendang ada banyak rasa, warna dan bau mengikut citarasa setempat. Namanya juga berbagai. Rendang adalah makanan kegemaran rakyat Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei.

Tidak hanya itu, nasi goreng suatu makanan yang amat mudah disediakan juga keluar sebagai juara ke dua dalam survey di Facebook yang diikuti sekitar 35 ribu orang dari seluruh dunia. Tom Yam makanan berasal dari Thailand yang digemari oleh orang Malaysia tak mengira bangsa di kedudukan ke 4.

Kedua jenis makanan asli nusantara (dunia Melayu) itu bahkan mengalahkan 'massaman curry' dari Thailand dan 'neapolitan pizza' dari Itali yang pada survey sebelumnya berada di kedudukan pertama dan kedua. Selain rendang dan nasi goreng, sate berkedudukan pada posisi 14.

Berikut ini adalah senarai dari 50 makanan terlazat di dunia versi CNN.
1. Rendang (Indonesia)
2. Nasi goreng (Indonesia)
3. Sushi (Jepun)
4. Tom yam goong (Thailand)
5. Pad thai (Thailand)
6. Som tham (Thailand)
7. Dim sum (Hong Kong)
8. Ramen (Jepun)
9. Itik peking (China)
10. Massaman curry (Thailand)
11. Lasagna (Itali)
12. Kimchi (Korea)
13. Chicken rice (Singapura)
14. Sate (Indonesia)
15. Es krim (AS)
16. Kebab (Turki)
17. Gelato (Itali)
18. Croissant (Perancis)
19. Green curry (Thailand)
20. Pho (Vietnam)
21. Fish 'n' chips (Inggeris)
22. Egg tart (Hong Kong)
23. Bulgogi (Korea)
24. Fried rice (Thailand)
25. Cokelat (Mexico)
26. Penang asam laksa (Malaysia)
27. Tacos (Mexico)
28. Barbecue pork (Hong Kong)
29. Chili crab (Singapura)
30. Cheeseburger (AS)
31. Fried chicken (AS)
32. Lobster (global)
33. Seafood paella (Sepanyol)
34. Srimp dumpling (Hong Kong)
35. Neopolitan pizza (Itali)
36. Mo nam tok (Thailand)
37. Potato chips (AS)
38. Warm brownie dan es krim vanilla (global)
39. Masala dosa (India)
40. Bibimbap (Korea)
41. Galbi (Korea)
42. Hamburger (Jerman)
43. Fajitas (Mexico)
44. Laksa (Singapura)
45. Roti prata (Singapura)
46. Sirup maple (Kanada)
47. Fettucini alfredo (Itali)
48. Parma ham (Itali)
49. Lechon (Filipina)
50. Gui cuon (Vietnam)

Khamis, September 15, 2011

PUNCA KEGAGALAN OPS SIKAP KE-24 MENGURANGKAN JUMLAH KEMALANGAN DAN KEMATIAN DI JALAN RAYA

'Pertambahan jumlah kenderaan di jalan raya seluruh negara ketika sambutan Aidilfitri baru-baru ini dikenal pasti sebagai antara punca kegagalan Ops Sikap ke-24 mengurangkan jumlah kemalangan dan kematian di jalan raya. 

Ketua Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rusli Mohd Noor berkata sikap pemandu juga menjadi antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan kes kemalangan. Beliau mengulas kegagalan Ops Sikap ke-24 mengekang jumlah kemalangan jalan raya serta kemalangan maut sempena Aidilfitri lalu yang mana operasi kali kini menunjukkan peningkatan 16.6 peratus kes kemalangan kepada 19,606 kes berbanding 16,817 kes pada Aidilfitri tahun lalu. Jumlah kes kemalangan maut juga meningkat kepada 259 kes berbanding 218 kes pada sambutan Aidilfitri tahun lalu.

Rusli berkata, walaupun undang-undang diperketatkan supaya kemalangan jalan raya dapat dikurangkan, kemalangan jalan raya yang kerap berlaku sejak kebelakangan ini berpunca sikap pemandu yang suka memandu melebihi had laju ditetapkan. Katanya, kajian Trafik Bukit Aman menunjukkan 85 peratus punca kemalangan disebabkan sikap pemandu dan pengguna jalan raya itu sendiri terutamanya terbabas sendiri, cuai keluar masuk simpang dan mengekori kenderaan terlalu rapat. Justeru, katanya para pengguna perlu disedarkan tentang tanggungjawab mereka ketika berada di jalan raya'. - Kenyataan oleh  Ketua Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rusli Mohd Noor yang dilaporkan oleh Harian Metro 15 September 2011.

 
 Saya amat bersetuju dengan punca yang kedua iaitu sikap pemandu. Walau kenderaan berjuta, jika sikap pemandu itu penuh berhemah ketika memandu, kemalangan boleh dikurangkan atau dielakkan. Kelalaian, kecuaian, keangkuhan dan ketidaksabaran  pemandu serta kelajuan kenderaan yang dipandu menjadi punca utama sesuatu kemalangan. Tentu sekali ia membahayakan pemandu lain sekiranya kenderaan berkenaan hilang kawalan.

Semua pemandu kenderaan mesti mengamalkan cara memandu yang  berhemah, peka  kepada aliran trafik, dan fokus ketika berada di jalan raya. Kemalangan boleh berlaku akibat kelalaian walau sesaat pun. Dalam keadaan  pemanduan penuh berhemah,  impak kemalangan dapat diminimumkan.

Setiap pemandu perlu beringat bahawa pada zaman ini,  di Malaysia, jalan raya adalah tempat yang berisiko tinggi. Sebelum memulakan pemanduan pastikan diri sihat, dan  aktifkanlah semua deria terutama penglihatan, pendengaran dan naluri. Tingkatkan tahap kesabaran. Buang jauh-jauh sikap lalai, cuai, ego dan keangkuhan di jalan raya. Fokus setiap masa kepada pandangan di hadapan ketika kenderaan bergerak.  Melalui kepekaan dan fokus, sebarang bahaya mampu dikesan pada peringkat awal serta mampu diatasi.

Sebelum menggerakkan kenderaan, berdoalah kepada Allah SWT mohon keselamatan diri, penumpang dan orang lain.

Rabu, September 07, 2011

PELAKON MUBARAK MAJID SAMBUNG BELAJAR

Harian Metro 7 September 2011


GEORGETOWN: Pelakon Mubarak Majid atau nama sebenarnya Mohamad Mubarak Majid bergelar penuntut pada usia 55 tahun apabila mendaftar sebagai penuntut baru Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Lakonan dan Pengarahan di Universiti Sains Malaysia (USM).

Dia mengambil jurusan itu sepenuh masa antara 3,883 penuntut dari dalam dan luar negara yang mendaftar di universiti itu bagi sesi pengajian 2011/2012.

“Sudah lama saya mahu menyambung pelajaran, namun hasrat itu terbantut kerana menguruskan keluarga dan anak-anak. Saya pernah mencuba sekali, tetapi ia tidak dapat dilakukan,” katanya.

Mubarak yang sudah membabitkan diri dalam bidang lakonan hampir 30 tahun berkata, pemilihan USM dianggap cabaran buat dirinya yang secara tidak langsung menjadi pendorong untuknya berusaha lebih gigih.


Hasan:
  • Aku ada menonton lakonan Mubarak Majid di tv. Lakonannya bagus.
  • Syabas diucapkan kepada Mubarak Majid atas kesungguhannya melanjutkan pelajaran di USM sebagai penuntut baru Ijazah Sarjana Muda pada usia 55 tahun.
  • Berita ini  boleh dijadikan  sebagai motivasi diri anak-anak muridku.

Selasa, September 06, 2011

KAKAK MELANJUTKAN PELAJARAN KE UNIVERSITAS GADJAH MADA, YOGYAKARTA


Hari ini tibalah masanya anakku yang bernama Nur Izyani Nadhirah berangkat dan berlepas ke Yogyakarta untuk melanjutkan pelajaran dalam ilmu kedoktoran di Universitas Gadjah Mada. Nadhirah atau 'Kakak' iaitu panggilan kami sekeluarga kepadanya, pergi ke sana setelah manamatkan A-levelnya. Kakak berlepas dari KLIA Sepang tepat jam 9.10 pagi. Sebelum itu kumpulan seramai 17 pelajar tajaan JPA berkumpul di KLIA pada pukul 5.00 pagi untuk urusan bagasi dan 'check-in'.
Harapan ayah kepada Kakak, belajarlah dan carilah ilmu pengetahuan walau di mana sahaja. Rasulullah SAW bersabda:  تعلموا العلم إنما العلم بالتعلم  Ertinya: Tuntutlah kamu akan ilmu. Sesungguhnya ilmu itu diperoleh dengan belajar.

Dari Peristiwa Isra’ dan Mi’raj mengenai kepentingan menuntut ilmu, Imam al-Ghazali  di dalam kitab Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin mengetengahkan sepotong hadith Nabi SAW:  اطلعت ليلة المعراج على النار فرأيت أكثر أهلها الفقراء. قالوا: يا رسول الله من المال؟ قال لا، بل من العلم yang ertinya: Aku telah diperlihatkan pada malam Mi’raaj akan api nereka, lalu aku lihat kebanyakkan dari penghuninya adalah orang-orang faqir. Para shahabat bertanya: Wahai Rasulullah, (apakah mereka itu faqir) daripada harta benda? Rasulullah SAWم menjawab: Tidak! Bahkan (mereka itu) faqir dari ilmu.

Inilah kefaqiran yang besar dan bahaya. Kini ramai yang takut kepada faqir hartabenda daripada faqir ilmu. Maka bertungkuslumus sesetengah orang untuk menghindari kefaqiran hartabenda, sehingga terlupa untuk memperuntukkan masa bagi menuntut ilmu. Akibatnya kejahilan menyelubungi umat. Ada yang beramal sekadar ikut-ikutan. Imam al-Ghazali menyebut di dalam kitabnya Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin: Seandainya seseorang itu beribadat kepada Allah Ta’ala sebanyak mana sekalipun tetapi kalau ibadatnya itu tanpa ilmu, nescaya dia tergolong daripada orang-orang yang rugi.

Ilmu tanpa amal, dosa besar, manakala ‘amal tanpa ilmu, kesesatan yang amat sangat. Dan ‘amal yang disertai ilmu itu adalah cahaya diatas cahaya. Maka beruntunglah bagi mereka yang memadukan keduanya (ilmu dan ‘amal).

Imam al-Ghazali menyebut di dalam Bidayatul Hidayah; bahwa ilmu yang hendak dituntut itu hendaklah:
  • Ilmu yang menambah perasaan takutmu kepada Allah.
  • Ilmu yang mencelikkan matahatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu.
  • Ilmu yang menambahkan lagi ubudiyahmu kepada Allah dengan sebab ma’rifahmu kepadaNya.
  • Ilmu yang mengurangkan gemarmu atau kasihmu kepada dunia.
  • Ilmu yang menyingkap pandangan matahatimu terhadap kebinasaan-kebinasaan segala amalmu sehingga kamu dapat memelihara dirimu daripadanya.
  • Ilmu yang menampakkan kepadamu segala tipudaya syaitan.


Ingatlah Kakak!  Orang yang berpendidikan dan berilmu, akan lebih mudah untuk memahami sudut pandang yang berbeza daripada orang yang tidak berpendidikan. Pendidikan memperluaskan landskap mental kita dan menjadi cara maju untuk kejayaan yang lebih besar – tujuan akhir dari setiap manusia dalam kehidupan.

Pada dasarnya, sesuatu ilmu itu sama ada ilmu dunia atau ilmu akhirat mengajar kita untuk membezakan antara benar dan salah. Untuk sebahagian besar daripada kehidupan kita, kita bimbang dalam dilema antara benar dan salah, tetapi ilmu daripada pembelajaran yang tepat memberi kita jawapan yang benar. Ilmu membolehkan kita untuk mengambil keputusan yang tepat dan mencegah kerugian.


Kejayaan yang besar kepada orang yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi adalah orang yang percaya diri. Pendidikan dan ilmu pengetahuan menimbulkan pandangan positif dan membolehkan kita untuk percaya pada diri kita sendiri. Kepercayaan diri adalah sifat yang paling dicari dalam diri seorang manusia dan pendidikan serta ilmu pengetahuan membawa kita menuju ke mana bergantung pada diri kita sendiri, membuat kita percaya bahawa kita bersedia untuk menghadapi dunia.

Kakak anakku. Ayah berpesan kepada Kakak  agar amalkan empat perkara ini semasa belajar di sana dan di mana-mana jua.
  1. Ikhlas semasa belajar.
  2. Taqwa semasa belajar.
  3. Cari ilmu pengetahuan yang berguna kepada agama dan semua hidupan Allah SWT.
  4. Merasakan bertanggungjawab kepada diri, rakan-rakan dan masyarakat.

Ahad, September 04, 2011

AIDILFITRI, BALIK KAMPUNG, LEBUHRAYA DAN ALIRAN TRAFIK

Pada Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini kami sekeluarga terlebih dulu beraya di rumah sendiri. Anak-anak dah besar, masing-masing nak beraya di rumah sendiri dan merasa masakan emak diorang. Dah tentu juadah kegemaran diaorang seperti ketupat nasi, lemang, ketupat daun palas, rendang pedas, rendang tok, korma ayam dan kari daging pekat, disediakan oleh emak diorang. Biasanya kitorang anak beranak bersama-sama menyediakan juadah itu menjelang petang hari lebaran.

Tahun lepas kami balik kampung pada hari raya kedua. Tahun ini, kami balik beraya di kampung, di Bagan Serai, Perak pada hari raya ketiga (Khamis). Pada hari raya pertama saya kena mengikuti komuniti rakan sekampung untuk baraan dari rumah ke rumah selepas solat Aidilfitri hingga malam. Hari raya kedua sambung lagi. Pada hari raya kedua pula kami sekeluarga beraya di Kota Tinggi iaitu ke rumah waris-waris di sana. Kami sama-sama ziarah kubur arwah ibu saya (Hajjah Johariah binti Amat Taruno)  di Felda Sungai Mas. Lewat petang baru balik rumah.

Pagi Khamis selepas solat Subuh kami bertolak balik kampung di Bagan Serai, Perak. Mengapa balik kampung? Sebab di kampung ada Mak Mertua saya (Puan Hamsiah binti Mohd Isa). Itulah Mak yang saya masih ada. Itulah Tok (nenek) anak-anak saya yang masih ada.

Di sepanjang lebuhraya Plus dari Simpang Renggam hingga ke Taiping Utara, banyak kenderaan bertali-arus. Bukan sehala tapi di kedua-dua hala. Mengapa ye? Agaknya diorang juga macam kitorang, beraya di kedua-dua belah pihak. Kampung aku dan kampung orang rumah aku. Pemanduan tidak lancar. Nak capai 100 km/h pun susah. Setiap hentian sama ada R&R atau hentian sebelah penuh sesak dengan kenderaan. Nak buang air pun susah... Kami sampai ke destinasi (rumah mak mertua) di Taman Serai Jaya pada pukul 4.00 petang. Kitorang juga balik kampung...

Pada hari Jumaat kami bertolak pula ke Arau, Perlis beraya dengan Tok Teh anak-anak aku. Pekan Arau yang ciput pun banyak kenderaan. Selepas beraya di sana, kami patah balik ke Alor Star. Kami menginap di Alor Star. Perjalanan dari Arau ke Alor Star yang selalunya mengambil masa hanya 40 minit, tapi kini mengambil masa 2 jam. Jalan Jitra - Alor Star macet habisss... Mengeluh aku.


Esok pagi kami menghantar Adik balik belajar di Kolej Matrikulasi MARA Kuala Nerang. Jalan kampung pun macet. Tapi tak semua. Macet di pekan kecil Pokok Sena. Banyak kenderaan di sepanjang jalan bernombor pendaftaran Pulau Pinang,  Kuala Lumpur dan Selangor. Diorang kan balik kampung....


Sebelum hantar Adik masuk ke kolej, kami berjalan-jalan di Pasar Sabtu, Kuala Nerang. Beli kerdas dan jering. Walaupun baru raya ke lima, orang berjual dah ramai. Orang yang datang membeli jauh lebih ramai. Nak parking pun susah. Kan diorang juga balik kampung....

Lepas hantar Adik masuk ke asrama kolej, kami pun bertolak balik. Isi petrol penuh-penuh di Pekan Langgar. Takut nanti jem di lebuhraya. Memang betul, masuk sahaja di lebuhraya selepas Tol Alor Star Utara, kenderaan memang banyak. Nak lari 110 km/h memang tak boleh. Keadaan lebih teruk apabila masuk ke kawasan Sungai Petani. Perrgh... macam mana ni? Bila nak sampai ke Pontian, Johor? Oh ya... kan diorang pun macam kitorang, sama-sama balik kampung....

Keadaan trafik menjadi bertambah-tambah-tambah-tambah teruk dari Tol Sungai Dua hingga ke Juru. Ada kalanya kenderaan tak jalan langsung beberapa minit. Nasib baik MPV aku automatik, kalau manual dah tentu lutut aku boleh tercabut....

Apabila tiba di Tol Taiping Utara, kami keluar dari lebuhraya. Hari dah lewat petang. Kami singgah di Cangkat Jering untuk solat, makan tengahari+petang dan juga isi petrol dalam tangki (tangki mesti sentiasa penuh takut jem di lebuhraya). Keluar sahaja dari Tol Changkat Jering, kami jadi risau dan panik. Ape tak nye! Lebuhraya dah jem. Kenderaan terhenti dan berhenti di sepanjang lebuhraya di hadapan kami. Nak menyusur masuk pun tak boleh. Kura-kura jalan pun lebih laju. Pada ketika itu kalau pakai Ferrari puk tak guna.... Bilalah kami nak sampai ke Pontian... Keadaan macet sebegitu sehingga ke Terowong Menora. Kan diorang juga balik kampung seperti kitorang....


Selepas melepasi Terowong Menora, aliran trafik agak ok... Tapi macet teruk apabila sampai Simpang Pulai - Gopeng, dan kawasan Bidor. Sekejap berhenti, sekejap jalan. Sekejap jalan perlahan, sekejap berhenti. Sekejap jalan laju sikit, sekejap jalan perlahan, dan sekejap berhenti. Keadaan menjadi lebih baik apabila sampai di jalan tiga lorong selepas Slim River. Masing-masing seperti melepaskan gian nak memecut laju. Tapi tak laju mana pun... Sekejap 100 km/h, sekejap 60 km/h, sekejap 110 km/h, sekejap 40 km/h. Tapi tak apalah, daripada terhenti langsung. Keadaan menjadi bertambah lebih baik selepas melepasi Lembah kelang. Aliran trafik ke selatan nampaknya ok... Kan kita sama-sama balik kampung....

Kami sampai di rumah pada pukul 3.30 pagi. Syukur kepada Allah SWT, kami selamat sampai ke destinasi....

Mengapa di sana sini macet teruk sewaktu Aidilfitri?
  • Kereta bertambah banyak. Rakyat Malaysia mampu membeli kereta. Beli kereta lebih mudah daripada beli rumah.
  • Balik kampung menjadi acara tahunan rakyat Malaysia.
  • Balik kampung beraya bersama keluarga.
  • Raya di kota tak best.
  • Trend berhari raya di kedua-dua belah pihak.
  • Seronok berhari raya bersama ibu bapa dan sanak saudara.
  • Kunjung mengunjung lebih meriah di kampung.
  • Anak-anak ajak balik kampung.
  • Masak memasak juadah lebaran bersama keluarga di buat di luar rumah...sungguh santai.
  • Dengar lagu raya malar hijau di kampung lebih sedap...
  • Dapat melepaskan gian mengejar ayam kampung bersama adik beradik keliling rumah.
  • Gema dan dentuman bunyi mercun lebih sedap didengar di kampung.
  • Di kampung ada 'munjung' (menghantar dan berbalas-balas juadah hari raya) di kalangan keluarga dan jiran-jiran. Dapatlah rasa menu raya diorang.
  • Orang kampung 'respect' kita yang balik kampung dari perantauan... eeewwahh... cerita pun lebih...
  • Nak tayang kereta baru...kereta besar... kat member-member sekampung.
  • ... dan lain-lain.