Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Julai 13, 2010

FLORIA PUTRAJAYA 2010



Dengan kesempatan yang ada, saya pergi ke Putrajaya untuk mengunjungi Floria Putrajaya 2010. Festival bunga-bungaan dan taman yang dianjurkan oleh Perbadanan Putrajaya ini diadakan setahun sekali. Tapak fiesta terletak di Presint 2 berdekatan dengan tasik. Mudah sampai di sana.

Floria 2010 berlangsung selama sembilan hari bermula Sabtu depan hingga 18 Julai ini di Persisiran Tasik, Presint 2, Putrajaya menampilkan 400,000 jenis bunga hiasan beraneka warna, tumbuhan herba, pokok liar dan hiasan laman unik serta menarik.

Pada tahun ini tema festival yang dipilih ialah 'Keindahan Tropika. Festival Bunga dan Taman Putrajaya (Floria 2010) kali ketiga penganjurannya tahun ini mempamerkan kelainan dengan menampilkan koleksi terbesar Heliconia (Bunga Sepit Udang) yang belum pernah ditunjukkan di Malaysia dalam suasana taman. Setiap sudut laman dan ruang pameran akan dihiasi bunga Heliconia yang mempunyai lebih 150 spesies di dunia.

Antara aktiviti yang diadakan ialah persembahan taman sekolah dan universiti, taman milik pertubuhan bukan kerajaan (NGO), taman syarikat korporat, taman bunga kanak-kanak, astaka bunga, gerai jualan produk tanaman, landskap dan bunga.


Pemenang Pingat Emas, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor. Tahniah!
Pemenang Pingat Perak, Jabatan Pertanian Malaysia. Tahniah!

Lautan bunga berwarna-warni.

Gubahan bunga 1Malaysia.

Taman Bonsai.

Taman Orkid.

Rekabentuk taman yang menarik berlatarkan heliconea.
Taman Heliconea.

Tiada ulasan: