Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Februari 26, 2011

ISTERIKU SEORANG PENGETUA: AKU BERUSAHA MENJADI PENDENGAR YANG BAIK

Petang tadi selepas balik dari sekolah, isteriku duduk melepaskan kelelahan di kerusi malas. Namun begitu bukannya dia diam atau pun mengelamun. Bermulalah set induksi sebelum memperkatakan sesuatu yang lebih menjurus kepada isu yang terjadi atau yang berlaku di sekolahnya.

Seperti biasa aku hanya mendengar. Sama ada berpura-pura atau beriya-iya mendengar, aku tak pasti. Yang pasti mata aku tetap memandangnya dan cuping telingaku kembang ke arahnya. Sesekali aku menyampuk  untuk menambah perisa tentang apa yang diperkatakannya.

Kadang-kadang aku kasihan dengannya. Makin tinggi jawatan makin kurang kawannya. Sebelum ini semasa menjadi guru biasa, dia ramai kawan. Bersembang sakan dimana-mana apabila bertemu rakan-rakan. Ada saja perkara yang diperbualkan. Tetapi kini dia rasa sunyi. Guru-guru di bawahnya bercakap seolah-olah hanya menunggu dan menerima arahan kerja. Bersembang lebih memang tak ada walaupun dia cuba untuk memancing ke arah perbualan biasa yang lebih santai. Nasib dia....

Maka apabila di rumah dia akan bercakap dan bersembang sakan denganku. Seolah-olah melepaskan gian bercakap. Kebanyakan yang dibualkan atau yang dicakapkan lebih mengenai hal-hal sekolahnya. Tentang guru-gurunya, tentang pegawai-pegawai PPD, tentang pegawai-pegawai di JPN dan bermacam-macam cerita lagi. Sampai aku tak berpeluang nak bercakap hal sekolahku. Tak apalah.... layan tetap layan.... ambil hati....

Sebagai suami, aku cuba memberi perhatian terhadap apa yang diperbualkannya agar dia seronok bercakap dan terus bermotivasi untuk bercakap lagi dan merasakan dirinya dihargai bukan oleh orang lain tetapi oleg suaminya sendiri.

Pada ketika ini, 'diam tu lebih baik' kadang-kadang tak boleh dipakai. Sesekali respon dari saya akan menambahkan lagi buat isteriku untuk terus bercerita. Sebenarnya sikap mendiamkan diri kena pada masa tertentu namun tidak sesuai pada ketika yang lain. Sebaik-baiknya aku rasa biarlah dia bercerita lebih dan aku menjadi pendengar yang baik. Hanya sesekali mencelah agar suasana menjadi lebih memberangsangkan.

Aku berusaha menjadi pendengar yang baik walaupun kekadang tu... aku juga berasa bosan....hehehehe....

Tiada ulasan: