Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Ahad, Ogos 14, 2011

GURU YANG CEMERLANG

 Sesungguhnya kita adalah seorang guru yang cemerlang jika.....
  1. Guru yang cemerlang adalah guru yang berkualiti.
  2. Guru yang cemerlang adalah guru yang berjaya melahirkan pelajar menjadi insan yang seimbang baik dari segi emosi, rohasi, jasmani dan intelek.
  3. Guru yang cemerlang seharusnya dapat menyepadukan ilmu duniawi dan ilmu akhirat agar dapat membentuk dan mengembangkan anak didik menjadi insan yang bersepadu/insan kamil agar anak didik ini dapat memahami peranan mereka terhadap diri, terhadap masyarakat dan seterusnya terhadap negara.
  4. Guru yang cemerlang selalunya sentiasa peka terhadap perubahan yang berlaku dipersekitaran.
  5. Guru yang cemerlang adalah guru yang segala tindakannya akan berubah selari dengan desakan keadaan agar tidak ketinggalan dengan perkembangan semasa.
  6. Guru yang cemerlang mampu melahirkan tenaga kerja yang dicitakan oleh sesebuah negara.
  7. Guru yang cemerlang mempunyai komitmen profesional yang tinggi.
  8. Guru yang cemerlang adalah pakar dalam semua bidang, sedia berkongsi pengalaman.
  9. Guru yang cemerlang berkebolehan mengajar idea utama dan kandungan subjek.
  10. Guru yang cemerlang berkebolehan mengurus pelajar.
  11. Guru yang cemerlang boleh bekerjasama dengan pelajar, rakan sejawat dan ibu bapa.
  12. Guru yang cemerlang Mampu melayan perkembangan nilai sosial dan budaya.
  13. Guru yang cemerlang dapat menunjukkan komitmen yang tinggi.
  14. Guru yang cemerlang sentiasa memiliki sikap tidak puas hati terhadap keupayaan diri, sentiasa ingin belajar bagi menambahbaikkan ilmu pengetahuan/kemahiran yang dimiliki.
  15. Guru yang cemerlang peka terhadap peubahan yang berlaku di serantau berkaitan dengan bidang pendidikan perlu dimiliki kerana ia menganggap perubahan sebagai petunjukarah terhadap perubahan yang perlu dilakukan olehnya terhadap diri mereka sebagai pelengkap untuk berhadapan dengan anak-anak didik.
  16. Guru yang cemerlang mempunyai ilmu yang tinggi, seorang yang kreatif, sentiasa memperbaharui ilmu dan pandai menyampaikan ilmu yang dimiliki dengan menggunakan kaedah terkini.
  17. Guru yang cemerlang hendaklah celek komputer, peka terhadap cara penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran.
  18. Guru yang cemerlang mestilah memiliki sifat yang terpuji seperti sikap penyayang, penyabar, pandai berinteraksi, pandai menyelesaikan masalah pelajar yang pelbagai, dan sanggup menghabiskan masa termasuk masa di luar sekolah untuk mendalami masalah pelajar. Ini termasuk masalah keluarga pelajar.
  19. Guru yang cemerlang perlu mempunyai minat dalam menambah ilmu pengetahuan yang dimiliki mereka. Ini adalah kerana dengan memiliki ilmu yang luas, guru tentu dapat mengajar dengan lebih baik dari pelbagai sudut.

Tiada ulasan: