Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, Jun 06, 2012

FAKTOR PENYUMBANG KEPADA IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Kajian-kajian yang dijalankan mendapati secara konsisten telah membuktikan bahawa terdapatnyperkaitan yang amat rapat antara iklim sekolah yang positif dengan lain-lain ciri pengukuran terhadakejayaan dan keberkesanan sesebuah sekolah itu seperti; pencapaian akademik, disiplin yang tinggi, produktiviti staf dan pengurusan yang berkesan.

Terdapat beberapa faktor yang dapat menyumbang kepada pembangunan iklim sekolah yang positif. Faktor-faktor tersebut ialah:

Faktor khusus:
  1. Pertumbuhan akademik dan sosial yang berterusan.
  2. Hormat: murid dan staf punyai 'harga-diri' dan saling bertimbang rasa.
  3. Kebolehpercayaan: rasa percaya yang tinggi kepada orang lain.
  4. Morale yang tinggi: murid dan staf berasa selesa dan baik berada di situ.
  5. Kejelekitan: adanya rasa kepunyaan dan kekitaan.
  6. Peluang kepada input: mampu dan boleh menyumbang idea dan mengambil bahagian.
  7. Pembaharuan: adanya keterbukaan kepada perubahan dan penambahbaikan.
  8. Penyayang: murid dan staf merasakan orang lain mengambil berat tentang mereka.

Faktor umum: 
  1. Program-program kurikulum, aktiviti-aktiviti dan polisi-polisi.
  2. Proses mengajar dan stail pembelajaran, penyelesaian masalah dan komunikasi.
  3. Sumber-sumber bahan dan kemudahan-kemudahan di sekolah

Apa pun faktor dan keadaan atau ciri-ciri yang telah kita kenal pasti, atau yang sedia kita ketahui dan alami sebelum ini tidak akan memberi apa-apa erti dan makna jika kita  sebagai pemimpin di peringkat sekolah tidak berupaya  memberikan komitmen yang bulat dan padu dalam membentuk, membangun dan seterusnya melahirkan sekolah berkesan apatah lagi sekolah berwatak yang dapat dikenali daripada sesuatau ciri atau aspek yang menonjol, tersendiri dan unik. 

Pemimpin transformasional yang berkesan mesti menyedari dan menghayati ungkapan watak-watak seperti kemunduran, kegagalan, ketidakberkesanan, kelewatan, kelederan dan ketidakcaknaan adalah salah diri kita, berpunca daripada diri kita selaku pemimpin yang tidak berkesan, pemimpin yang tidak berwawasan; ringkasnya peminpin yang lemah.

Pentingnya kepemimpinan yang berkesan tidak dapat dinafikan dalam mempengaruhi secara positif kepada kualiti imej sekolah secara keseluruhan, dan biasanya Pengetua/Guru Besarlah orangnya yang diletakkan segala harapan bagi menjadikan sesebuah sekolah itu maju, berjaya, meningkat dan cemerlang dari masa ke semasa.  Bahawa  bagaimana Pengetua/Guru besar, begitulah sekolahnya! Kenyataan ini sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada kita betapa besarnya tanggungjawab seseorang Pengetua/Guru Besar dalam urusan untuk melahirkan "corak" sekolahnya itu, sama ada untuk kebaikan atau pun sebaliknya.

Semoga Pengetua/Guru Besar dapat merealisasikan impian sekolah positif dalam pencapaian akademik, disiplin yang tinggi, produktiviti staf dan pengurusan yang berkesan. Cuba dulu baru tahu...

Tiada ulasan: