Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Isnin, Januari 04, 2010

MURID MELAYU MAJORITI DI SJKC KOU HUA


Murid Melayu majoriti di SJK Cina

KUALA NERANG: Hari pertama persekolahan semalam, mencuri tumpuan apabila lebih 70 peratus murid tahun satu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Kou Hua, di sini, adalah murid Melayu. Seramai 19 murid memasuki Tahun Satu sekolah itu dengan 14 daripadanya adalah Melayu, Cina (3) dan dua murid Siam. 

Guru Besar SJKC, Kook Hooi Chin, berkata kemasukan murid Melayu melebihi murid Cina adalah senario biasa setiap tahun di sekolah itu.

Beliau berkata, SJKC Kou Hua yang tergolong dalam kelompok Sekolah Kurang Murid (SKM) mempunyai 12 guru yang mana dua daripadanya adalah guru Melayu yang mengajar Agama Islam dan Bahasa Melayu, manakala bakinya guru Cina. Katanya, hampir 50 peratus daripada 96 jumlah keseluruhan murid di sekolah ini adalah murid Melayu. “Murid Melayu yang mendaftar tahun ini meningkat dan ia mungkin disebabkan penerimaan ibu bapa semakin baik terhadap SJKC selain majoriti penduduk kawasan ini Melayu.

“Tambahan pula hanya satu SJKC di daerah ini, mungkin sebab itulah ibu bapa memilih untuk menghantar anak di sini,” katanya. 

Beliau berkata, kebanyakan murid Melayu di sekolah itu mampu menguasai asas Bahasa Mandarin sejurus tamat Tahun Enam selain mampu menjadikan Mandarin sebagai bahasa ketiga. “Mereka nampak bersemangat untuk belajar Bahasa Mandarin selain cepat menyesuaikan diri dalam masa yang singkat,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Tiada ulasan: