Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Mei 29, 2010

'HADIAH HARI GURU' - KAJIAN SEMULA PERLU

Oleh Gaddafi Musli
Harian Metro 29 Mei 2010

KUALA LUMPUR: Majlis Pemuafakatan Kesatuan dan Persatuan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia (MPKGM) mendesak kerajaan mengkaji semula ‘Hadiah Hari Guru’ yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan di Kuantan, Pahang, 16 Mei lalu. Pengerusinya, Jemale Paiman berkata, ini kerana pengumuman Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran tidak mengambil kira 11 penetapan insentif Kongres Guru Dalam Perkhidmatan Kementerian Pelajaran (Kongres) yang disenaraikan pada Mesyuarat Khas Memartabatkan Profesion Perguruan, awal bulan ini.

“Insentif yang kita mohon ialah kaedah terbaik dalam membentuk laluan kerjaya di sektor pendidikan di samping mengurangkan beban tugas guru,” katanya selepas menghadiri Mesyuarat Isu Semasa Perkhidmatan Dan Kebajikan Guru, semalam.


Menurutnya, hadiah Hari Guru yang diumumkan Muhyiddin dua minggu lalu boleh mengundang rasa tidak puas hati di kalangan guru sehingga boleh mengakibatkan prestasi terjejas.


“Contohnya, pemberian wang ganjaran RM7,500 kepada guru yang melonjakkan prestasi sekolah dalam Petunjuk Prestasi Utama (KPI) boleh menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan guru lain dalam sebuah institusi pendidikan dan boleh menimbulkan sentimen negatif apabila cuma sesetengah pihak saja yang mendapat ganjaran” katanya.


Antara tuntutan yang dibuat Kongres 1 Mei lalu ialah mewujudkan kaedah perkhidmatan bersepadu guru lulusan diploma dan ijazah, menaikkan taraf struktur Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), kenaikan pangkat pegawai pendidikan lepasan diploma (PPLD), mewujudkan gred tambahan DGA40 untuk pengelola kanan dan guru besar serta penambahan staf sokongan.


Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohd Sabri Arshad berkata, sudah tiba masanya profesion guru diberi pengiktirafan sewajarnya melalui syarat ini untuk memulihara kredibiliti perguruan.


Tiada ulasan: