Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Mei 29, 2010

LATIHAN MENEMBAK SENJATA M16

Pada hari Ahad 23 Mei 2010 pada ketika orang lain mungkin enak-enak bercuti, saya bersama guru-guru dan ahli-ahli Kadet Polis pergi menjalani latihan menembak senjata M16. Latihan tersebut dijalankan di Lapang Sasar PDRM IPK Melaka Air Keroh.

Kami bertolak pada pukul 6.30 pagi. Pergi ke sana dengan menaiki bas dan sampai pada pukul 9.30 pagi. Bersama sekolah kami ialah ahli-ahli Kadet Polis SMK Sri Kukup. Keadaan lapang sasar ini selesa dan cantik. Latihan dijalankan sehinggalah pukul 3.30 petang. Berehat, makan tengah hari dan solat Zohor pada pukul 12.30 tgh hingga 2.00 petang.

Latihan menembak ini adalah sebahagian daripada aktiviti Pasukan Kadet Polis. Sebagai Ketua Kor Kadet Polis Daerah Pontian, sudah menjadi tanggungjawab saya untuk mengurus aktiviti dan program ahli-ahli Kadet Polis peringkat daerah. Saya mengucapkan banyak-banyak terima kasih kepada timbalan saya iaitu En. Mohd Nazri B Lajim atas usaha beliau secara langsung mengurus aktiviti latihan menembak senjata M16 ini. Sebanyak 15 sekolah di daerah Pontian telah menyertai latihan ini di mana ahli-ahli Kadet Polis yang mengikuti latihan ini di Melaka seramai 600 orang. Latihan dijalankan pada hari Sabtu dan Ahad agar ianya tidak menganggu persekolahan ahli-ahli Kadet Polis. Setiap sekolah mengikuti jadual latihan yang telah ditetapkan.

Latihan ini adalah dibawah kendalian jurulatih Unit Persenjataan IPD Pontian yang diketuai oleh C/Insp. Johari Bin Abdullah, Pegawai Hal Ehwal Awam IPD Pontian. Sebelum latihan di Melaka, jurulatih-jurulatih ini telah pergi ke sekolah-sekolah untuk memberi latihan musketri senjata M16 kepada ahli-ahli Kadet Polis. Latihan musketri ini dijalankan setiap petang selama tiga hari.

Daripada laporan yang diterima, guru-guru dan ahli-ahli Kadet Polis gembira dengan latihan ini. Itulah sebenarnya harapan kami iaitu ahli-ahli Kadet Polis gembira menjalani kegiatan kokurikulum disamping mendapat sesuatu ilmu dan kemahiran baru yang berkaitan. Semoga semua ahli-ahli Kadet Polis yang menyertai latihan ini selamat sejahtera sehingga tamat latihan. Sentiasalah berhati-hati dan berwaspada semasa menjalani latihan.

Ucapan terima kasih dan penghargaan saya berikan kepada IPK Melaka, IPD Pontian dan PPD Pontian atas kerjasama dan peluang yang diberi kepada kami guru-guru dan ahli-ahli Kadet Polis Pontian dalam menjayakan latihan menembak senjata M16 ini.


Tuan Johari berbincang bersama jurulatih sebelum memberi taklimat perjalanan latihan.

Menenang ke sasaran.


Saya dan guru-guru Kadet Polis turut sama berlatih menembak.


Jurulatih mengajar saya menggunakan pistol.


Cikgu Hamisah dan Cikgu Noraizan menunjukkan lubang tembakan.


GPK1 Pn. Hjh. Arbaenah Bt Masud turut serta dalam latihan menembak.
Panas terik matahari tidak menghalang latihan.


Cikgu Mohd Nazri B Lajim ditunjuk ajar menggunakan pistol.


Anak saya Fakhrul Syahmi Azri yang juga ahli Kadet Polis
beraksi menggunakan senjata M16.

Saya berucap menyampaikan penghargaan kepada IPK Melaka dan IPD Pontian.


Tuan Johari mengumumkan penembak terbaik sesi 4.

Penyampaian cenderahati kepada IPD Pontian
yang diterima oleh Tuan Johari B Abdullah..

Penyampaian cenderahati kepada En. Aman
Pegawai In Charge Lapang Sasar PDRM IPK Melaka.


Bergambar beramai-ramai selepas tamat latihan bersama guru-guru,
jurulatih dan pegawai-pegawai IPD Pontian.

Tiada ulasan: