Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Ahad, Jun 27, 2010

KEMBARA MAHKOTA 2010





Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2010 yang berlangsung tiga hari bermula hari ini, bakal menyaksikan Sultan Ibrahim memandu sendiri lokomotif jenis kelas 26 The Blue Tiger merentasi 391.3 kilometer membabitkan empat daerah Johor Bahru, Kulaijaya, Kluang dan Segamat.

Acara pelepasan itu bakal disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Stesen Johor Bahru Sentral, di sini, pada jam 10 pagi sekali gus merasmikan stesen berkenaan.
Pengurus Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM) Wilayah Selatan, Tariq Omar Mohamed berkata, pihaknya berbesar hati dan tidak sabar menantikan detik bersejarah bermula pengembaraan itu.

“Semua persiapan termasuk kerja pembaikan dan penyelenggaraan termasuk aspek keselamatan sudah dijalankan sejak sebulan yang lalu di semua stesen terbabit. Seramai 70 orang daripada pihak kami akan terbabit dalam siri jelajah tiga hari dua malam itu dan apa yang pasti kami sudah bersedia untuk memulakan pengembaraan ini,” katanya pada taklimat bersama media sempena KMJ 2010 di sini, semalam.

Hadir sama Pengurus Besar Majlis Tindakan Pelancongan Johor, A Jabar Md Tahir dan Setiausaha KMJ, Kamal Hisham Jaafar. Kamal Hisham berkata, usaha Sultan memandu sendiri kereta api berkenaan bakal mendapat pengiktirafan Buku Rekod Malaysia sebagai Sultan pertama memandu kereta api secara rasmi.

“Majlis pengiktirafan itu akan diadakan di Stesen Gemas sebaik baginda berjaya memusingkan lokomotif kereta api berkenaan secara manual dengan menggunakan ‘turn table’ sebagai satu syarat memiliki Lesen Kelas 26 iaitu lesen memandu kereta api yang sah,” katanya.

Menurut Kamal Hisham, baginda dalam titahnya akan meneruskan tradisi program berorientasikan mesra rakyat dan mengeratkan hubungan antara kerabat diraja dan rakyat.

“Baginda akan terus menerajui Kembara Mahkota Johor selepas ini meskipun dimasyurkan sebagai Sultan. Nama KMJ juga dikekalkan dan bukan ditukar menjadi Kembara Diraja Johor walaupun baginda dimasyurkan menjadi Sultan bagi mengelakkan kekeliruan rakyat mengenali jenama KMJ sejak 2001,” katanya.

Tiada ulasan: