Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Jun 12, 2010

THE TREE TOP WALK SUNGAI SEDIM - PENDIDIKAN MENYANYANGI ALAM SEMULA JADI

Pada cuti sekolah ini, apabila kami balik kampung di Bagan Serai, kitorang mengambil kesempatan pergi TTTWSS. Apa benda tu? The Tree Top Walk Sungai Sedim. Kawasan ini terletak di Sungai Sedim, Kulim, Kedah. Kalau nak pergi ke sana ikut sahaja penunjuk arah yang disediakan di sepanjang jalan, insyaallah sampai.

Tree Top Walk ini merupakan projek pertama yang seumpamanya oleh kerajaan Malaysia dalam usaha untuk membangunkan eko-pelancongan. Projek ini dibina di kawasan Hutan Simpan Gunung Inas. Pembinaannya bermula pada 15 Januari 2004 dan siap sepenuhnya pada 7 Mac 2005. Ia adalah pejalan kanopi di atas silara pokok yang terpanjang di dunia. Panjang 'canopy walk' ini ialah 925 metar. Ia dilancarkan secara rasminya pada 5 Mac 2009 oleh DYMM Tuanku Sultan Kedah.

Waktu operasi 8.30 pagi hingga 5.30 petang. Dibuka setiap hari sepanjang tahun kecuali ketika cuaca terlampau (hujan lebat, kilat, angin kencang). Bayaran yang dikenakan untuk menaiki Tree Top Walk ialah RM10 untuk orang dewasa dan RM6 untuk kanak-kanak bawah 7 tahun.

Aktiviti:
  1. Canopy walk
  2. Jungle trekking
  3. Educational jungle walk
  4. Night walk
  5. Flying fox
  6. Abseiling
  7. Obstacle course - nature
  8. Jungle survival
  9. Nature hunt
  10. Nature camp
  11. Family day
  12. Tubing
  13. White water rafting
  14. Orienteering
  15. River crossing

Kawasan TTTWSS ini memang cantik dan bersih. Arus air sungainya mengalir deras melanggar dan melepasi batu-batu yang meninggalkan kesan bunyi yang kuat. Kawasan ini memang sesuai dijadikan kawasan pendidikan khususnya pendidikan mencintai alam semula jadi. Pakej pendidikan yang disediakan memang kena pada tempatnya iaitu: hutan hujan khatulistiwa yang menghijau, kebersihan aliran air sungai yang bersih dan jernih, memerhati kanopi pokok-pokok dari atas, menghayati kehidupan alam semula jadi yang terbentang, dan yang tak kurang hebatnya ialah pendidikan menguatkan semangat dan fizikal untuk meniti jambatan TTW.

Terus terang saya katakan bahawa rasa gayat menyelubungi fizikal kita semasa meniti TTW ini. Saya tak sanggup untuk menghabiskan titian sejauh 925 meter yang disediakan. Bayangkanlah diri kita berada di awang-awangan dimana di atas kita ialah awan yang membiru dan di bawah kita adalah rimbunan daun-daun pokok.

Hanya orang yang berani dipersilakan meniti TTW ini.


Sungai yang airnya mengalir deras.

Air sungai bersih dan jernih.

Aliran air deras pada batu meninggalkan kesan bunyi yang kuat.

Jambatan yang cantik merentangi Sungai Sedim.

Redup dan menyejukkan.

Lubuk yang menyegarkan.

Aliran air yang sejuk dan menyegarkan.

Papan tanda TTW berlatar belakangkan titian TTW.

Titian Tree Top Walk di atas kanopi pokok-pokok.

Titian Tree Top Walk.

Penunjuk arah di Tree Top Walk.

Pakailah kasut jika hendak berjalan di Tree Top Walk ini.

Perjalanan sejauh 925 TTW bermula di sini.

Tree Top Walk ilihat dari bawah.

Tiada ulasan: