Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Februari 27, 2010

KENANGAN DI BUKIT TINGGI, SUMATERA BARAT, INDONESIA


Sesiapa yang pernah pergi ke Bukit Tinggi, Sumatera Barat, Indonesia tentunya mengkagumi keindahan alam dan landskap semula jadi buminya. Bukit Tinggi yang dingin seperti Cameron Highland sering dikunjungi pelancong-pelancong dari Malaysia. Permukaan bumi yang berbukit-bukau dan dihiasi dengan sawah padi sama ada di dataran atau yang berteres sememangnya menyajikan panorama yang cantik sekali. Bukit Tinggi yang terkenal sebagai kota pelancongan (wisata) berhawa sejuk, dan berkembar (sister city) dengan Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia.

Saya pergi ke Bukit Tinggi melalui jalan laut menaiki feri dari Jeti Antarabangsa Kukup menuju ke Tanjung Balai, Pulau Karimun. Transit di Tanjung Balai dan bertukar feri lalu menuju ke Dumai. Dari Tanjung Balai ke Dumai merupakan satu perjalanan yang jauh dengan menaiki feri. Feri melalui dan singgah untuk menurun dan mengambil penumpang di beberapa buah pulau sepanjang perjalanan itu. Dari Dumai saya terus menuju ke Bukit Tinggi dengan menaiki bas pelancong. Di pertengahan jalan singgah makan nasi (Tentunya nasi padang dimana meja penuh dengan lauk-pauk. Kita bayar lauk yang kita makan). Di hentian ini saya lihat orang makan nanas di waktu malam. Saya juga turut sama meniru diorang. Rupa-rupanya di sini rasanya amat manis. Saya sampai di Bukit Tinggi pada waktu tengah malam.

Mengapa saya memilih Bukit Tinggi? Selain daripada untuk menikmati landskap indah anugerah Allah SWT dan budaya Minangkabau yang unik, saya memang suka dengan lagu 'Ayam Den Lapeh'. Saya rasa rakyat Malaysia pernah mendengar dan menyanyikan lagu itu.

Ayam Den Lapeh

Luruihlah jalan Payakumbuah
Babelok jalan Kayu Jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai… ayam den lapeh

Mandaki jalan Pandaisikek
Basimpang jalan ka Biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai… ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo

Pagaruyung Batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai… ayam den lapeh

Dalam kunjungan saya itu, saya melawat beberapa tempat yang saya kira menarik termasuklah melalui beberapa tempat seperti hutan kayu jati, Pagaruyung, Batusangkar dan Payakumbuh (seperti yang disebut dalam lagu 'Ayam Den Lapeh'). Saya juga telah bertemu dengan pelancong-pelancong Malaysia yang membeli-belah di Bukit Tinggi. Antara tempat-tempat yang saya lawati ialah:


  • Sianok Canyon (Ngarai Sianok)
  • Lobang Jepang (Japanese Caves)
  • Jam Gadang
  • Pasar Atas and Pasar Bawah
  • Taman Bundo Kanduang
  • Istana Pagaruyung.
  • Rumah Gadang.
  • Tasik Maninjau
  • Lain-lain tempat yang menarik termasuk melihat puncak Gunung Merapi yang masih aktif, melihat kehidupan penduduk kampung bersawah, memproses biji kopi, membuat dodol betik, kawasan hutan pokok jati, penanaman pokok cengkih dan penanaman sayur-sayuran (sayur-sayuran tumbuh subur di kawasan Bukit Tinggi).

(Oleh kerana kesilapan teknikal, foto-foto yang saya ambil sebagai kenangan, tak ada dalam simpanan. Hanya inilah sahaja yang ada....)



Di Ngarai Sianok.


Di Lobang Jepang.
Di Istana Pagaruyung.


Bersama cikgu saya iaitu Cikgu Mansor Ibrahim di Istama Pagaruyung.

1 ulasan:

Unknown berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.