Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, Februari 18, 2010

KENANGAN DI WILDERNESS CAMP PULAU TUBA, LANGKAWI

Kenangan dulu-dulu. Pada 2007 saya mengiringi pelajar-pelajar untuk menjalani program perkhemahan di Wilderness Camp di Pulau Tuba, Langkawi. Perkemahan ini dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Perkhemahan selama 5 hari itu dipenuhi dengan pelbagai aktiviti lasak.

Sebelum program dijalankan, pelajar-pelajar yang datang dari seluruh Malaysia di bahagikan kepada beberapa kumpulan. Peserta yang terdiri pelajar-pelajar lelaki dan perempuan dan berbagai bangsa di bawah kelolaan dua orang jurulatih dan dua orang guru pengiring menjalani latihan siang dan malam di kem-kem yang telah ditetapkan. Saya ditugaskan mengiringi Kumpulan Sirius bersama Cikgu Sri dari Melaka. Pelajar-pelajar dalam Kumpulan Sirius datangnya dari Johor, Melaka, Perak, Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Sabah.

Pada hari pertama apabila pelajar-pelajar berkenalan dengan jurulatih, kelihatannya mereka tidak selesa, muka masing-masing tegang, susah nak tersenyum dan kurang mahu bercakap. Lama-kelamaan apabila dah menjalani separuh daripada program barulah suasana dalam kumpulan menjadi ceria dengan berbagai cerita, telatah dan karenah yang menghiburkan. Mereka dilatih untuk berdisiplin, menepati masa, bekerjasama, peningkatan motivasi diri, saling bantu-membantu dan menghormati diri sendiri dan orang lain. Di antara perkara-perkara yang ditunjukajar kepada peserta-peserta ini ialah ilmu perkhemahan, ilmu memasak, ilmu membaca peta dan kompas, ilmu pelayaran, ilmu kepentingan kebersihan diri, peralatan dan kawasan, ilmu mengendalikan kayak dan ilmu ikhtiar hidup.

"Hanya pelajar yang manja sahaja yang tak mahu menyertai program ini", kata beberapa peserta perkhemahan tersebut. Itulah kata-kata yang saya dengar di akhir perkhemahan.

Pada hari perpisahan ramai di antara mereka yang menitiskan air mata berpisah dengan jurulatih, rakan-rakan dan guru-guru. Di kesempatan ini saya ucapkan terima kasih kepada jurulatih Abang Lan dan Abang Man.




6 ulasan:

Qaseh Lina berkata...

rINDUNYAAA CAMP WILDERNESSS

Unknown berkata...

acrab 3001

Unknown berkata...

Saya group sirius 2007 cikgu..xkenal pun..waaaa..btul ke cikgu thun tu?

Tanpa Nama berkata...

Siri tahun 2005 ..kenangan mengusik jiwa

Unknown berkata...

2005, Betelgeuse dari Terengganu

Zainol berkata...

Saya zainol betelgeuse 2005. Trainer abg ehsan. Awak along ke? No saya 01119951887 instagram zainol.zahib