Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Jumaat, Oktober 28, 2011

ISU HARGA TIKET MAHAL: ADAKAH FAM BERBENTUK PERSATUAN ATAU SYARIKAT SENDIRIAN BERHAD?

Protes harga tiket mahal: Laman web FAM digodam
28/10/2011 2:38am
Oleh ILLAH HAFIZ AZIZ

KUALA LUMPUR 28 Okt. – Laman rasmi Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah digodam pihak tidak bertanggungjawab, awal pagi ini.

Laman web itu, www.fam.org.my difahamkan tidak lagi berfungsi seperti biasa, sebaliknya telah mempamerkan logo FAM yang diubah suai dengan meletakkan imej ‘khinzir’ dan turut dimasukkan rakaman dua rakaman video berbau provokasi.

Selain itu, laman web yang digodam dengan latar belakang warna merah itu turut menyelitkan satu artikel dari sebuah akhbar tempatan (bukan terbitan Utusan Malaysia) bertajuk ‘Harga tiket RM50 wajar’.

Kata-kata herdikan yang menggunakan bahasa kesat turut diselitkan pada laman yang digodam itu.

Provokasi terbaru ini difahamkan wujud akibat kenaikan harga tiket perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia antara Negeri Sembilan dan Terengganu, Sabtu ini. – Utusan

PENYOKONG pasukan Negeri Sembilan menyerbu kaunter tiket
 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi. 

P/S: Sejak seminggu ini aku rasa isu harga tiket perlawanan akhir Piala Malaysia menjadi bualan hangat peminat-peminat bola terutamanya penyokong Negeri Sembilan dan Terengganu. Perlawanan akhir akan berlangsung pada hari Sabtu 29 Oktober di Stadium Shah Alam.

FAM melampau! Patut-patutlah letak harga tiket. Kalau nak cari untung banyak, buatlah cara lain. Bukan buat perkara yang merencatkan sokongan para peminat bola. Baru sahaja peminat dan peyokong nak sokong pasukan Malaysia, FAM dah potong stim. Diorang bukan sokong FAM tapi sokong pasukan Malaysia. FAM jangan perasan pulak...

FAM kan berbentuk persatuan. Buatlah kerja-kerja yang diamalkan persatuan. Carilah untung yang berpatutan, bukan yang melampau-lampau, sampai menindas peminat dan penyokong. Kalau jual tiket RM20.00 dan stadium penuh sesak, masih dapat untung. Tolak itu-ini, masih lagi untung. Bakinya buatlah pembangunan peningkatan bola sepak Malaysia.

Sungguh memalukan dengan apa yang diamalkan oleh FAM. Dahlah pasukan Malaysia di ranking ratus-ratus peringkat dunia, persatuan yang bertanggungjawab untuk meningkatkan mutu bolasepak Malaysia pula menindas para peminat dan penyokong tempatan dengan harga tiket yang melampau. Tolonglah berubah FAM!
Aku bukan penyokong Negeri Sembilan atau pun Terengganu. Tapi aku simpati dengan diorang. Aku suka kalau diorang berada dalam stadium memberi sokongan kepada pasukan masing-masing. Kalau diorang tak nak masuk stadium kerana tiket mahal, buatlah macam aku. Tengok kat tv di rumah sambil santai makan keropok dan kuaci atau bersama kawan-kawan tengok di layar besar kat kedai mamak sambil ngeteh.

Kepada pemain kedua-dua pasukan, mainkanlah bola itu dengan sentuhan dan gaya bermain bola yang berseni dan menarik, penuh tektikal, menghiburkan, bersemangat dan mesti sumbat bola dalam pintu gol. Itulah bermain bola. Dan ingat, jangan gaduh-gaduh di tengah padang. Buat malu... 

Tiada ulasan: