Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Jumaat, November 11, 2011

BANGGA AKU APABILA MURID-MURIDKU MEMAKAI JUBAH GRADUAN

Pagi tadi murid-murid Tingkatan 5 sekolah aku begitu bergaya apabila mereka memakai jubah graduan.  Sejak pagi-pagi lagi diaorang bersama ibubapa masing-masing telah bersiap sedia dengan jubah masing-masing menanti ketibaan Pegawai Pelajaran Daerah Pontian. Sebenarnya diaorang menghadiri Majlis Graduasi Tingkatan 5 2011 bertempat di Dewan A, SMK Telok Kerang. Majlis ini khusus diadakan untuk pelajar-pelajar Tingkatan 5 yang akan menamatkan alam persekolahan setelah menimba ilmu selama 5 tahun belajar di sekolah ini.

Majlis yang dirasmikan oleh En. Abdul Rahim Bin Lamin, Pegawai Pelajaran Daerah Pontian, nampak meriah apabila pelajar-pelajar yang memakai pakaian graduan serba biru itu sentiasa tenang dan tersenyum riang. Namun ada di antara diaorang yang kelihatan sebak menahan sedih nak berpisah dengan guru-guru dan seterusnya akan meninggalkan sekolah ini selepas tamat peperiksaan SPM nanti.

Selepas menyampaikan ucap utama, En. Abdul Rahim Bin Lamin menyampaikan sijil-sijil kepada semua pelajar. Diantara sijil-sijil tersebut ialah sijil pelajar terbaik dalam peperiksaan percubaan SPM, sijil pencapaian terbaik setiap subjek, sijil penghargaan dalam kegiatan kokurikulum, sijil sahsiah terbaik, dan lain-lain. Irama daripada muzik tradisional gamelan yang dimainkan oleh pelajar-pelajar Tingkatan 2 mengiringi sepanjang upacara penyampaian sijil-sijil tersebut berjalan.

Selaian daripada guru-guru, ibu dan bapa pelajar-pelajar turut hadir untuk meraikan anak-anak mereka buat kali terakhir di SMKTK sebelum menghadapi peperiksaan SPM pada minggu hadapan. Zaman di alam persekolahan menengah bagi anak-anak ini akan berakhir tak lama lagi. Selepas tamat menghadapi peperiksaan SPM nanti, tentunya pelajar-pelajar tersebut bertaburan mengikut haluan masing-masing. Mereka akan datang lagi ke sekolah apabila nak ambil slip keputusan SPM pada Mac 2012 dan juga membereskan urusan kemasukan ke pusat-pusat pengajian lanjutan. Aku harap diaorang semua berjaya dengan cemerlang.

Semoga dengan pakaian jubah graduan yang melekat di tubuh diaorang itu, akan menjadikan pelajar-pelajar ini bersemangat untuk menghadapi peperiksaan SPM dan seterusnya berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading atau ke institusi pengajian yang lain. Itulah harapan aku kepada diaorang. Bukan aku sahaja, aku rasa ibubapa diaorang dan semua warga SMKTK juga mempunyai harapan yang sama terhadap diaorang.

Aku bangga dengan diaorang lebih-lebih lagi apabila diaorang disarungkan dengan jubah graduan. Semoga kalian berjaya anak-anak muridku.













Tiada ulasan: