Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, April 12, 2012

PENGGERAK SEKOLAH BERKESAN

Sesebuah sekolah berkesan adalah sebagai sebuah organisasi sekolah yang mantap yang dapat menyumbangkan dan melahirkan kecemerlangan dalam bidang kurikulum, kokurikulum, sahsiah guru dan murid, budaya sekolah dan watak sekolah. Warga sekolah mempunyai tanggapan dan kepercayaan yang dikongsi  bersama oleh ahli-ahli organisasi, berlaku secara tidak disedari dan dalam bentuk 'taken-for-granted'. Budaya ini sebagai konteks dan 'setting' sekolah. Ia menunjukkan suatu proses yang berterusan dan bersifat evolusi, dan digerakkan oleh tekanan luaran, potensi dalaman, respon kepada hal-hal kritikal dan faktor-faktor peluang. 

Siapakah yang menggerakkan budaya sekolah berkesan ini? Manusia yang bernama pemimpinlah yang berperanan penting dalam menggerakkan dan membangunkan budaya ini. Siapakan manusia-manusia itu? Sudah tentulah seseorang yang bernama 'pengetua' dan barisan guru-guru kanannya yang disokong kuat oleh barisan guru-guru penolong yang bekerja penuh bertanggungjawab. Pengetualah yang menggerak dan mengekalkan wawasan, visi dan misi yang jelas yang dikongsi dan dibangunkan bersama oleh seluruh ahli organisasi sekolah.

Apakah ciri-ciri yang boleh kita lihat di sekolah berkesan ini?
  • Menghargai permuafakatan: Semua guru mesti mengambil berat terhadap 'kesihatan' sekolah sebagai organisasi. Permuafakatan dapat menghindarkan keterasingan guru, sikap pentingkan diri sendiri sehingga tidak mahu mengakui wujudnya masalah atau tidak mahu melihat masalah orang lain. Dengan permuafakatan guru-guru bersama-sama menyelesaikan masalah dan membuat keputusan di samping menghargai kesaling-bergantungan dan bantu-membantu sesama staf.
  • Dalam sekolah berkesan budaya berjalan lebih mirip kepada komuniti berbanding organisasi. Dalam komuniti kejayaan dan kegagalan dikongsi bersama, saling tolong-menolong, dan bertingkah-laku menurut norma-norma dan kepercayaan dalaman. Satu komuniti bertindak berdasarkan kepercayaan teras yang dipersetujui dan berdiri tegak di atas tapak yang satu. Keresahan dan ketidaktentuan tentang apa yang patut dibuat apa tidak patut dibuat, apa yang wajar atau apa pula yang tidak wajar, tidak wujud. Guru-guru tidak hilang punca dengan hal-hal yang tidak  dijangka atau perkara-perkara bukan rutin, tidak juga mereka menyalahkan orang lain jauh sekali daripada memejamkan mata kepada situasi-situasi yang bermasalah. Sebaliknya guru-guru mempamerkan sikap keyakinan yang tinggi, mereka tahu di mana mereka berpijak dan langit mana yang mereke junjung.
  • Budaya sekolah berkesan ialah keyakinan guru. Guru-gurunya penuh yakin dalam tugasnya setiap hari, mereka lebih bersedia menerima cabaran-cabaran, mengambil risiko, dan melahirkan idea-idea kreatif serta rumusan-rumusan. Ekoran daripada keyakinan ini akan wujud optimisme dan iltizam.Tempat kerja menjadi lebih menyeronokkan sementara guru-guru mendapat penyempurnaan dan kepuasan profesionalisme daripada kerja-kerja mereka menerusi kawalan kepada penyelesaian masalah dan membuat keputusan, sokongan dari rakan sejawat dan bertambahnya peluang-peluang belajar dengan berkongsi pengetahuan dan pengalaman serta kepakaran.

Tiada ulasan: