Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Isnin, April 23, 2012

PERANAN PEMIMPIN SEKOLAH DALAM MEMBANGUN BUDAYA SEKOLAH BERKESAN


Pembinaan dan pembangunan budaya sekolah memerlukan perubahan pemikiran dan sikap, perubahan pendekatan dan strategi, perubahan alat dan instrumen serta perubahan nilai dan norma. Budaya sekolah harus boleh mengadaptasi permintaan dan konflik. Perubahan yang paling berkesan adalah perubahan dari dalam sekolah itu sendiri.

Membangunkan suatu budaya sekolah yang sihat berkait rapat dengan amalan-amalan kepemimpinan yang berkesan di pihak Pengetua/Guru Besar. Budaya sekolah ialah nadi yang menggerak dan mengarahkan serta menggambarkan segala komitmen yang ditunjukkan oleh komuniti sesebuah sekolah itu. Di satu segi, sekolah akan mempersembahkan suatu imej yang menggambarkan budaya sekolah itu kepada seluruh warganya iaitu murid-murid, ibu bapa mereka dan masyarakat umum.

Peranan menangani perubahan bagi membangun dan membina budaya sekolah berkesan yang harus dimainkan oleh para pemimpin sekolah adalah seperti berikut:

  • Pemimpin sekolah melakukan perubahan dengan melihat pengaruh-pengaruh luaran dan dalaman serta isu-isu berkaitan, dan dalam melaksanakannya bertindak secara responsif bukan bertindak secara menghalang.
  • Pemimpin bertanyakan soalan-soalan bukan memberikan jawapan-jawapan.
  • Pemimpin menggalakkan dan memudahkan perbincangan dan pertimbangan mendalam bagi menuju perubahan daripada sekadar merancang atau mengarahkannya sahaja.
  • Kegagalan dan kesilapan dikongsi bersama. Memegang prinsip "The first rule of leadership, everything is my fault."
  • Pemimpin mengekalkan berpegang kepada teras kepercayaan yang merupakan asas kepada kewujudan komuniti sesebuah sekolah.

Tiada ulasan: