Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Mei 18, 2013

SELAMAT HARI GURU DARIPADA SAYA CIKGU HASAN KASMURI

Hari Khamis 16 Mei 2013 adalah sambutan Hari Guru. Dah lama saya teringin memakai semula uniform sekolah. Kali terakhir saya memakainya pada bulan Disember 1980 ketika menduduki peperiksaan STPM di SM Teknik Johor Bahru. Dah 33 tahun saya tinggalkan alam pelajar sekolah walaupun kini aku sentiasa berada di sekolah. Pada tahun ini sempena sambutan hari guru, saya kembalikan nostalgia sebagai murid sekolah dengan berpakaian sekolah. Sebenarnya SMK Telok Kerang tempat saya bertugas ini adalah bekas sekolahku ketika di Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3. Kemudian saya pindah bersekolah di SMK Dato' Penggawa Barat. Seterusnya bersekolah pula di SM Teknik Johor Bahru di Tingkatan 4 dan 5 kemudian ke Tingkatan 6 Bawah dan Tingkatan 6 Atas langsung ambil peperiksaan STPM di sekolah itu.

Pada Hari Guru tahun ini, saya mengambil kesempatan pakai uniform sekolah. Buat kenangan sementara masih hidup. Barulah ada kelainan dan keunikan yang memberi makna tersendiri dalam diri saya. Rupa budak sekolah yang dah tua...hehehe... 

Dengan bertemakan Guru Malaysia 1 Aspirasi 1 Agenda, sambutan Hari Guru peringkat sekolah saya di SMKTK diadakan pada pagi Khamis 16 Mei 2013. Hujan rahmat yang turun sepanjang malam dan pagi ini betul-betul membawa rahmat apabila semua guru dan semua pelajar berhimpun di Dewan A untuk bersama-sama melaksanakan 1 Aspirasi 1 Agenda menyambut sambutan Hari Guru.

Sambutan yang bermula pada pukul 7.30 pagi dibahagikan kepada tiga segmen. Segmen pertama yang bertempat di Dewan A khusus bagi acara Ikrar Hari Guru, bacaan perutusan, nyanyian lagu Guru Malaysia dan lagu-lagu bertemakan Hari Guru, serta penyampaian cenderahati kepada guru-guru. Segmen kedua menyusul dengan acara perlawanan bolasepak 7 sebelah antara guru-guru iaitu pasukan guru JDT melawan pasukan guru Johor Lama di padang. Saya beraksi sebagai penjaga gol pasukan Johor Lama. Manakala guru-guru perempuan pula menyertai pertandingan 'explore race' dan pertandingan 'kerusi berirama'. Segmen ketiga pula adalah pertandingan persembahan pelajar-pelajar dan guru-guru di pentas Dewan A. Acara ini diselang-selikan dengan cabutan bertuah. 

Saya mengucapkan Selamat Hari Guru kepada bekas guru-guru saya, rakan-rakan guru saya di SMK Telok Kerang dan kepada semua rakan-rakan guru di Malaysia. SELAMAT HARI GURU. GURU MALAYSIA 1 ASPIRASI 1 AGENDA.











 






















Tiada ulasan: