Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, Mei 21, 2015

MELIHAT SENI BINA PURBA PENINGGALAN ORANG JAWA DI SEKITAR YOGYAKARTA

Dengan kesempatan yang ada semasa di Yogyakarta, kami melawat beberapa peninggalan seni bina purba hasil tangan orang-orang Jawa zaman dulu. Tinggalan-tinggalan itu terdiri daripada candi-candi dan keraton-keraton raja dulu-dulu. Usianya pun dah beribu tahun agaknya. Saya rasa hairan bagaimana orang-orang dulu dapat membina binaan-binaan tersebut. Selain binaan-binaan itu besar dan tinggi, di batu-batu binaan ada ukiran-ukiran yang cantik dan berseni. Tertanya-tanya juga saya, di zaman itu apakah peralatan yang mereka gunakan untuk membinanya.

Candi-candi seperti candi Plaosan, candi Prambanan, candi Sewu, candi Ijo dan keraton Ratu Boko sempat saya lawati. Ini adalah kali kedua saya melawat candi Prambanan. Candi Borobudur yang popular itu telah saya lawati pada tahun 2011.

Saya ambil pernyataan mengenai seni bina purba yang sebahagian besarnya adalah candi di Yogyakarta daripada sebuah blog;

Yogyakarta - Sudah menjadi rahasia umum, kalau Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta punya banyak candi. Tidak hanya sejarahnya bentuk arsitektur candi-candi tersebut sangat memesona. Inilah 7 candi dengan panorama tercantik di Yoyakarta.

Keberadaan sebuah candi tidak cukup hanya dengan cerita sejarahnya. Keajaiban bentuk sebuah candi yang tersusun dari batu-batu alam membuat situs ini sangat menarik. Tak pernah terbayangkan bagaimana orang-orang zaman dahulu membuat bangunan-bangunan cantik ini dengan peralatan seadanya. Padahal bahan dasar pembuatannya menggunakan batu-batu alam yang sangat berat.



















Tiada ulasan: