Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Mei 26, 2009

FERTIGASI MELON SMK TELOK KERANG, PONTIAN, JOHOR 2 (1)

Pada petang Ahad, 24 Mei 2009 bermulalah pusingan kedua penanaman rockmelan secara fertigasi di SMK Telok Kerang, Pontian, Johor. Pada petang ini kerja-kerja mengubah anak-anak pokok rockmelon dari kotak semaian ke polibeg di SPH dijalankan.

Kerja-kerja penyemaian telah dilakukan pada hari Sabtu 16 Mei 2009 seminggu yang lepas. Kali ini saya mengambil masa 7 hari untuk menyemai. Keluar daun ketiga, saya pun terus ubahnya ke polibeg. Harap-harap ianya menjadi...

Dalam masa rehat sebulan, saya dan pembantu saya En. Roslee membuat kerja-kerja penyenggaraan paip-paip agihan dan menambah baik paip air ke tangki. Terdapat kebocoran pada tiub mikro. Sabut dalam polibeg juga dibilas bersih-bersih. Kawasan di sekitar SPH disapu. Daun-daun dan batang pokok rockmelon yang kering dibersihkan dan dibakar hangus.

Semasa saya pergi ke Terengganu untuk beli baja fertigasi beberapa minggu yang lalu, saya juga singgah di rumah En. Salim di Padang Negara bertanyakan bagaimana hendak membesarkan buah rockmelon. En. Salim yang tak lokek ilmu mengemukakan cara-cara atau kaedah agar buah lebih besar. Beliau mengesyorkan beberapa jenis foliar khas untuk daun. Macam-macam lagi syor dan petua yang beliau bagi. Belaiu juga bawa saya melawat ke beberapa lokasi Projek Fertigasi Rockmelon di sekitar K. Terengganu. Ada buah rockmelon yang ditanam oleh peserta beratnya mencapai 3.8 kg. Terima kasih En. Salim....


Anak benih rockmelon berusia 7 hari dalam kotak semaian 104 lubang.

Anak benih rockmelon telah ditanam dalam polibeg pada petang Ahad 24 Mei 2009.

Tiada ulasan: