Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Ahad, Mei 17, 2009

SELAMAT HARI GURU

16 MEI.
Hari ini adalah Hari Guru. Semua guru di Malaysia menyambut Hari Guru penuh bermakna. Saya amat gembira pada hari ini kerana saya adalah seorang guru. Isteri saya juga seorang guru. Anak-anak saya dididik, dibimbing dan diajar oleh guru-guru.


Saya amat berminat dengan kata-kata sasterawan Usman Awang dalam karyanya:


"Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang raja menaiki takhta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang penulis terkemuka,
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa,
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa."
(Usman Awang-1979)


Satu lagi,


"Guru ibarat Astro, dalam dirinya macam-macam ada
Guru ibarat Ferrari, disukai dan digilai kerana kualiti dan jenama
Guru ibarat Proton, walau tak suka dibeli juga kerana harganya
Guru ibarat sambal petai, pedas merah menyala tapi dicari jua
Guru ibarat ayam goreng KFC, digemari si kecil, dewasa dan yang tua
Guru ibarat Putra Jaya, terancang dan gah kebanggaan kita
Guru ibarat laptop, penuh maklumat mudah dibawa untuk buat kerja"
(Nonama-2009)



GURU PEMBINA NEGARA BANGSA


Bersedia melangkah megah
Walaupun sukar baktiku curah
Demimu ibu pertiwi
Sumpahku lafaz janji kukota


Berikrar eratkan bangsa
Kukuhkan cinta kepada negara
Berjasa terus berjasa
Menyebarkan ilmu tiada batasnya


Guru Pembina Negara Bangsa
Gagah perjuangkan visi negara
Bangunkan jiwa yang pelbagai rupa
Demi agama dan nusa tercinta


Guru Pembina Negara Bangsa
Tetap unggul senadakan suara
Sehaluan menggapai matlamatnya
Cemerlang dan gemilangkan Malaysia


Itulah Guru.....


Selamat menyambut Hari Guru saya ucapkan kepada bekas guru-guru saya, rakan-rakan guru di SMK Telok Kerang, dan semua guru di Malaysia negara tercinta.

Memoir diriku seorang guru........



Rumah arwah ibu bapa saya, Hj. Kasmuri Bin Mursit dan Hajjah Johariah Binti Amat Taruno di Kg.Parit Rambai, Pontian, Johor. Di rumah inilah saya dilahirkan (rumah ini dah diubahsuai).


Saya, Abdullah Sani dan Bahran semasa di Tingkatan 2 tahun 1975.


Bersama rakan-rakan di Tingkatan 5 Kejuruteraan Awam, SM Teknik Johor Bahru tahun 1978.

Bersama rakan-rakan sekelas di Tingkatan 6 Atas SM Teknik Johor Bahru tahun 1980. Guru kelas, Hj. Zakaria Bin Shukur bekas Pengarah IPTI.
Hari pertama Minggu Suaikenal di Maktab Perguruan Teknik Kuala Lumpur tahun 1981. Senior-senior tengah mewawancara 'freshie' yang baru mendaftar. Biasalah..... zaman dulu-dulu... Di sinilah bermulanya karier saya sebagai seorang guru.....
Bersama rakan-rakan sekelas SPU bergambar bersama pensyarah di Maktab Perguruan Teknik Kuala Lumpur.

Menganggotai kumpulan koir dan mewakili Maktab Perguruan Teknik ke Pestarama di Pulau Pinang pada tahun 1981.

Saya bersama AJK Kelab Seni Budaya dalam Gerko semasa di MPTKL.

Bersama rakan-rakan sekelas selepas kelas PJK. Ketika ini di Tahun 2 di MPTKL 1982.

Mengetuai Kumpulan Kuda Kepang semasa membuat persembahan kebudayaan Hari Guru di MPTKL tahun 1981.

Bergambar bersama pelajar-pelajar di SM Sains Selangor semasa menjadi guru pelatih pada tahun 1983.

Saya dan Cikgu Mohd Hasan bertanggungjawab sebagai pemimpin pengakap semasa bertugas di SMJK Nan Hwa, Sitiawan, Perak.

Bersama pelajar semasa menyambut Hari Guru di SMJK Nan Hwa, Sitiawan, Perak.

Saya dan guru-guru SMJK Nan Hwa, Sitiawan, Perak. Berkot ialah pengetuanya iaitu En. Su Jee Hor. Di sebelah kanannya ialah En. Chong Chin Wah, Penyelia Petang yang pandai menyanyi.

Gambar ini semasa saya menjadi pemimpin pengakap yang menyertai Jambori Pengakap Malaysia di Telok Rubiah, Manjung, Perak. Pintu gerbang Negeri Perak di belakang tu dibuat oleh ahli-ahli pengakap. Adakah ahli pengakap zaman sekarang boleh buat binaan sebegitu rupa?

Jambori Pengakap Malaysia ketika itu dirasmikan oleh Tuanku Raja Muda Perak. Saya sendiri merakamkan gambar ini sebagai kenangan. Foto ini saya simpan sehingga sekarang.

Foto ini ketika saya bertugas di SMK King Edward VII, Taiping, Perak. Ketika itu saya suka hoki. Setiap pagi Jumaat saya bersama ahli Kelab Hoki berlatih di padang hoki SMK King Edward VII yang cantik, rata dan berumput menghijau.....ada lagi ke padang itu pada hari ini....

Foto ini diambil ketika saya menyertai rombongan UTM melawat Songkhla, Thailand. Pelajar -pelajar itu adalah pelajar sebuah kolej di Yala, Thailand.

Saya dan rakan-rakan serumah ketika menghadiri Jamuan Perpisahan di Tropical Inn Johor Bahru, semasa belajar di Universiti Teknologi Malaysia, Johor. Dari kiri: Redwan, saya, Selamon, Badrul, Rahmat, Bahrin, dan Abang Haji.

Foto ini diambil selepas majlis penyampaian Anugerah Dekan Fakulti Pendidikan sehari sebelum Hari Konvokesyen UTM Tahun 1998. Penerimanya menerima sijil dan kalung emas. Bergambar bersama Dekan Fakulti Pendidikan dan pensyarah-pensyarah. Saya berdiri nombor dua dari kiri di barisan hadapan.

Di hari Konvokesyen UTM tahun 1998.

Bergambar kenangan bersama rakan-rakan di Hari Konvokesyen UTM Tahun 1998.

Masing-masing bangga dengan kejayaan yang dikecapi.

Tiada ulasan: