Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, September 24, 2011

HARI RAYA AIDILFITRI YANG BERPANJANGAN

Hari ini aku menghadiri 5 jemputan rakan sekerja untuk hadir menjamu selera sempena Aidilfitri. Syawal pada hari ini adalah hari yang ke 26. Kan masih di bulan Syawal. Puasa sebulan, raye pun sebulan. Esok, Ahad ada dua lagi jemputan. Hehehe....

Nama jemputan itu berbagai. Ada yang menyebutnya sebagai 'rumah terbuka', 'majlis marhaban hari raya', 'majlis silaturrahim', 'kunjung mengunjung di hari raya',  dan juga 'jamuan hari raya', namun acara utamanya sama iaitu menjamu selera.

Mengapa orang kita beraye Hari Raya Aidilfitri dalam tempoh terlalu panjang? Terus terang, aku tak ada jawapannya.

Suatu ketika dulu semasa aku kecik, tak ada pun 'rumah terbuka'. Kalaulah pada waktu itu wakil rakyat aku mengadakan 'rumah terbuka' dah tentu akulah orang pertama yang serbu. Pada masa itu yang ada ialah mengunjungi rumah jiran-jiran, rumah kawan-kawan, rumah saudara-mara dan rumah cikgu-cikgu. Rumah yang tuan rumahnya ada menghulurkan duit raya adalah rumah yang paling popular dan wajib dikunjungi. Ini termasuklah rumah yang menghidangkan air oren botol... memang jadi destinasi ramai-ramai.

Tapi kini dah berubah. Bukan sahaja ada istilah hari raya pertama dan hari raya kedua, bahkan tidak janggal dengan sebutan hari raya ke dua puluh lima dan hari raya ke dua puluh enam... Hebatkan hari raya kita di Malaysia!

Yang aku faham mengenai Hari Raya Aidilfitri ini ialah; Merayakan Hari Raya Aidilfitri adalah satu ibadah. Hari itu adalah hari kemenangan bagi umat Islam selepas berpuasa sebulan di bulan Ramadhan. Kita bersyukur dan boleh bergembira menyambutnya, tetapi bukan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan Islam. Hari Raya Aidilfitri itu satu hari sahaja. Allah SWT mengharamkan manusia berpuasa pada hari itu. Pada hari kedua Syawal, umat Islam digalakkan puasa sunat enam.

Itulah yang aku faham...

Jadi, apa juga majlis atau nama-nama lain yang digunakan, ianya hanyalah bentuk budaya. Budaya yang baik bolehlah kita lakukan. Budaya yang bertentangan dengan Islam tak payahlah dibuat.

Maka aku berkewajipanlah memenuhi jemputan rakan-rakan sekerja. Sama-sama dapat pahala semasa berselawat. Sama-samalah juga merasai nikmat lemang, ketupat, rendang, laksa dan lain-lain juadah enak yang disediakan.... Malangnya perut aku yang dah tua ini tak mampu untuk menerima semuanya.

Tiada ulasan: