Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, Ogos 12, 2009

HARI PELADANG, PENTERNAK DAN NELAYAN KEBANGSAAN (HPPNK) 2009

Sains Pertanian SMK Telok Kerang, Pontian, Johor.


Hari Penternak, Peladang dan Nelayan Kebangsaan Tahun 2009 diadakan di MITC, Melaka dari 10 hingga 16 Ogos 2009. Pada tahun ini HPPNK bertemakan Pertanian Menjana Ekonomi Negara. Pada hari ini diadakan pameran jabatan/agensi kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri, pameran/jualan sektor swasta, promosi/jualan hasil pertanian, ternakan, ternakair dan tangkapan ikan, promosi/pameran flora fest, pertunjukan/pameran/pertandingan haiwan ternakan, pameran ikan hiasan, pameran/pertandingan hasil pertanian, dan persembahan kebudayaan.


Diantara objektif HPPNK 2009 ialah; memupuk seangat dan memperbaharui azam para peladang, penternak dan nelayan untuk untuk berusaha lebih gigih dalam meningkatkan kualiti hasil, menggalakkan para peladang, penternak dan nelayan supaya bersatu bagi meningkatkan sosio-ekonomi dan membenteras kemiskinan, menilai dan mengukur pencapaian mereka, mempamer dan mempromosikan teknologi dan hasil kajian, menyebarkan maklumat mengenai peluang-peluang pelaburan kepada masyarakat umum, dan menjadikan HPPNK sebagai salah satu platform kepada peladang, penternak dan nelayan bertukar pendapat dan pengalaman serta memberi pendedahan kepada mereka yang berminat.

Sebagai guru Sains Pertanian saya memang menantikan ketibaan HPPNK ini. Inilah masanya untuk kita mendapatkan maklumat perkara-perkara yang berkaitan dengan industri/sektor pertanian di negara ini. Disamping maklumat yang diperolehi, kita juga dapat pendedahan sesuatu yang baru sama ada produk, teknologi, hasil penyelidikan, dan segalanya yang berkaitan dengan pertanian. Dalam lawatan saya sebagai pengnjung HPPNK itu, saya berminat dengan maklumat mengenai industri penanaman dan pengeluaran hasil dari pokok gaharu. Harganya tinggi. Mengikut penerangan daripada pengusaha yang ada gerai di HPPNK itu, rasa-rasanya pokok itu boleh ditanam di kawasan belakang rumah kerana jaraknya hanya 6 kaki X 6 kaki.

Foto-foto ini adalah sebahagian suasana HPPNK di MITC Melaka.






Brosur....



Hasil ladang.



Besarnya labu!



Kambing ape ni?



Comelnya kambing boer ni....



Dua ekor kambing sedang berehat...



Jambu yang besar tu hanyalah replika....



Pameran Jabatan Pertanian.



Pertandingan terrarium sekolah di Melaka.



Kempen bumi hijau.



Landskap sayur-sayuran.

Pengunjung di gerai pameran.



Pameran jentera yang berkaitan dengan pertanian.



Jualan flora.



Gerai buah-buahan segar.



Membeli-belah di gerai buah-buahan.



Pavilion Johor.



Pavilion Melaka.



Pavilion Pahang.

Pavilion Selangor.

Pavilion Kedah.



Menara dari Melaka.



Jabatan Pertanian.



Back drop yang menarik.



Pamer dan jual.



Tiada ulasan: