Ia adalah satu siri langkah-langkah kreatif oleh pereka bentuk yang digunakan untuk membangunkan atau menyelesaikan masalah sesuatu kawasan. Ia penting atas beberapa sebab;
memudahkan pereka untuk menerangkan kepada pelanggan sebab-sebab sesuatu langkah itu diambil untuk menyelesaikan sesuatu langkah, proses ini membantu para pereka untuk mendapatkan maklumat yang berguna dan mengunakannya sebaik mungkin, dan proses ini membolehkan pereka mendapat pendekatan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah.
Sesuatu perlandskapan perlu melalui proses-proses atau fasa-fasa tertentu untuk menghasilkan satu landskap yang menarik. Dia antaranya ialah penyelidikan dan persediaan, reka bentuk, dokumen pembinaan, pembinaan dan penyenggaraan.
1. Fasa I - Penyelidikan dan persediaan
Fasa ini merupakan fasa dimana pereka bentuk mengumpul maklumat sebanyak dan sebaik mungkin. Aktiviti ini melibatkan; persetujuan pereka bentuk dengan pelanggan, penyediaan pelan dasar,inventori dan analisis kawasan, analisis pelanggan, dan pembentukan program.
1.1 Persetujuan dengan pelanggan
Ia adalah pertemuan antara pereka bentuk dengan pelanggan. Pereka bentuk akan cuba mendapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai keperluan pelanggan.Mereka akan menerangkan akan skop tugasan yang ditawarkan dan kos yang akan terlibat. Sekiranya persetujuan dicapai, maka dokumen perjanjian ditandatangani.
1.2 Penyediaan pelan dasar
Satu pelan dasar yang menunjukkan keadaan semasa tapak diperlukan. Jika maklumat tidak diberikan oleh pelanggan, pereka bentuk boleh mendapatkannya melalui kerja-kerja mengukur dan merekod di tapak tersebut.
1.3 Inventori dan analisis tapak
Ia bermakna satu usaha merekodkan semua infrastruktur, tanaman atau apa sahaja yang terdapat di kawasan tersebut. Pelan inventori yang tepat diperlukan untuk mengelakkan kesilapan reka bentuk pada masa akan datang. Antaranya ialah; kedudukan tapak dan keadaan sekeliling, sistem lalulintas jalan keluar dan masuk, kemudahan awam, tanaman sedia ada, struktur binaan, iklim, jenis tanah, arah angin dan matahari, saliran, topografi, penggunaan tanah, arah pemandangan yang menarik atau hodoh, dan arah bunyi.
1.4 Analisis pelanggan
Mengenali pelanggan sama penting dengan mengenali kawasan. Pereka bentuk mesti mengetahui kehendak dan keperluan pelanggan. Belanjawan yang dikeluarkan amat penting untuk diketahui. Aktiviti dan pergerakan pelanggan akan banyak membantu. Antara perkara-perkara yang perlu diketahui ialah; karekter dan kesukaan pelanggan, aktiviti yang disukai dan diperlukan, dan bahan yang disukai dan tidak disukai.
1.5 Pembangunan program
Berdasarkan kepada maklumat yang ada, pereka bentuk perlu menganalisis dan menyusun aktiviti serta program mengikut keutamaan dan hanya memilih mana yang perlu sahaja. Tidak semua kehendak pelanggan boleh dimasukkan dalam limitasi kawasan dan peruntukan kewangan. Program ini juga menyediakan satu senarai ringkas aktiviti-aktiviti seterusnya ditambah dan dikembangkan dengan elemen-elemen yang perlu ada dalam setiap aktiviti tersebut.
2. Fasa II - Reka bentuk
Hasil daripada kerja-kerja di Fasa I, pereka bentuk akan mampu untuk melangkah ke Fasa II dengan lebih baik. Langkah-langkah di Fasa II ialah; pembangunan pelan konsep, pembangunan bentuk, dan pelan induk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan