Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, September 02, 2009

LANDSKAP - RAHSIA LANDSKAP/TAMAN YANG BERJAYA

Landskap dan Nurseri SMK Telok Kerang, Pontian, Johor


Rahsia Landskap/Taman yang Berjaya

1. Sepadukan Antara Binaan dan Taman
Apabila hendak membina landskap, perancangan hendaklah mengambil kira penyepaduan apa jua binaan dan taman dari segi bentuk, skala, warna dan bahan.



2. Pertimbangan Saiz Pokok Apabila Matang
Mengambil kira saiz pokok atau tumbuhan terutamanya tumbuhan yang boleh membesar yang boleh melindungi tingkap, balkoni, pendawaian elektrik, atau pemandangan.



3. Kos pembinaan landskap
Kira dan tetapkan harga setiap bahan, dan kos luar jangka. Berfikir dan berkira kewajaran tentang harga dan kemampuan sendiri.



4. Bina Lorong Laluan Yang Luas
Bina lorong laluan sekurang-kurangnya 1 meter supaya orang dewasa boleh berjalan beriringan. Lebihkan ruang untuk tumbuhan yang merendang. Sediakan ruang untuk meletakkan bangku di sepanjang lorong.



5. Buat Lengkungan
Bentuk lengkungan dan bentuk bebas dapat menarik perhatian. Menjadi amalan kebiasaan menanam pokok tinggi di belakang dan yang rendah di hadapan. Sebagai ganti kelompokkan dan susun tumbuhan mengikut ketinggian dan juga tanam tanaman tutup bumi.




6. Gambarkan Taman Secara Keseluruhan
Rancang pembinaan landskap secara keseluruhan walaupun kita hanya membina sebahagian sahaja pada satu-satu masa. Tanpa pelan keseluruhan, bahagian-bahagian tertentu tidak nampak bersepadu.


7. Bina Jalan Masuk
Landskap bermula di tapak kediaman/bangunan bukan di kawasan kediaman. Binalan elemen seperti pintu pagar, tempat yang redup, pagar kecil, pagar tumbuhan, atau sempadan taman untuk membentuk jalan masuk dari hadapan dan/atau sisi halaman.



8. Pilih Tumbuhan Yang Betul
Pilih tumbuhan taman yang sesuai dengan suhu dan cuaca, keamatan cahaya matahari dan teduhan, jenis tanah dan kelembapan. Wang dan masa dapat dijimatkan, tumbuhan hidup segar, dan kurang memerlukan perhatian, dan dapat mengelakkan tumbuhan menjadi tidak subur dan mati.


9. Ada Kesepaduan Sayur-sayuran dan Tumbuhan-tumbuhan Lain
Tidak perlu kebun sayur berasingan. Lebih menarik jika ada penggabungan tanaman sayur-sayuran dan tumbuhan landskap termasuk yang berbunga dalam satu kelompok di tengah-tengah kawasan landskap atau laman.




10. Beri Pencahayaan Kepada Taman
Kita tidak perlu tergesa-gesa ke taman sebelum matahari terbenam untuk menikmati keindahan landskap. Berikan pencahayaan untuk keselamatan dan keseronokan pada waktu malam. Beri pencahayaan pada patio, dek, lorong, kolam dan kawasan lain.




11. Halaman Berumput Meredupkan Pemandangan
Rumput memberi kawasan landskap yang cantik, kemas, teduh, dan redup mata memandang. Tanamlah rumput yang tahan dan sesuai dengan suhu, cuaca dan fungsi kawasan yang ditanam rumput.


12. Bentukkan Dasar Landskap Yang Kukuh
Lebih baik menanam tumbuhan pelbagai ketinggian, menanam tumbuhan sempadan, dan menanam dalam bentuk lengkungan. Bina lorong pejalan kaki menghala ke pintu, bukasnnya selari dengan bangunan. Ini membantu landskap lebih menarik.



13. Lebihkan Perhatian Semasa Merancang Pembinaan Siar Kaki
Pastikan bahan-bahan untuk membina laluan siar kaki tidak membahayakan pengguna dari segi jenis bahan, kerataan dan jarak pemasangan. Tanah yang tinggi rendah boleh menyebabkan orang tergelincir dan mencederakan kaki.



14. Lihat dan Fahami Sebelum Membina
Membeli dari nurseri adalah mudah dan cepat. Tetapi ambillah masa untuk menentukan apa yang benar-benar yang diperlukan dalam landskap kita. Dapatkan katalog dan teliti buku-buku mengenai taman sebelum membeli bahan-bahan untuk perlandskapan.




15. Lihat dan Teliti Dari Dalam Rumah Ke arah Kawasan Landskap
Duduk di dapur atau di bilik atau di ruang tamu atau di mana -mana bahagian ruang di rumah dan perhatikan landskap yang bakal dibina. Apakah yang ingin kita lihat? Rancang pemandangan yang ingin dilihat dari dalam rumah atau bangunan.



16. Fikirkan jangka Masa Panjang
Sekarang cuaca panas, tetapi adakah ini akan berpanjangan? Apabila pokok-pokok telah besar dan merendang, adakah kita masih dapat cahaya matahari di tempat yang kita hendak? Asas susunan pokok-pokok mestilah melibatkan perubahan kawasan pada masa akan datang.




17. Tonjolkan Keindahan Di bahagian Hadapan.
Jangan sembunyikan keindahan taman dengan membina taman di belakang rumah/bangunan. Rancang untuk membina taman di halaman hadapan dan sisi termasuk bangku, kolam, batas bunga dan dek.



18. Pandang Ke masa Hadapan
Di atas kertas kelihatan sempurna, tetapi setelah setahun idea-idea ini mungkin menimbulkan masalah. Adakah kita akan sentiasa menjaga tanaman landskap? Adakah kita akan mengecat perabot landskap? Reka bentuklah landskap mengikut kemampuan kita untuk menyenggara.




19. Kenal Pasti Masalah Dengan Tepat
Jika rumput di laman atau tumbuhan landskap kurang subur, kenal pasti puncanya terlebih dahulu sebelum bertindak. Perhatikan keadaan tanah, cahaya matahari, siraman, pembajaan, mencantas, serangga perosak dan penyakit. Jika tidak pasti minta bantuan pakar.




20. Tumbuhan Landskap Mesti Dijaga Dengan Betul
Tumbuhan landskap mesti dijaga dengan betul. Elakkan siraman dan pembajaan yang berlebihan. Ada tumbuhan yang mati kerana terlalu dijaga.



21. Ingatlah Kepada Kanak-kanak
Ambil masa semasa merancang landskap dengan mengambil kira keperluan keluarga dan kanak-kanak. Mulakan dengan apa yang diingini dan bersesuaian dengan keperluan ahli keluarga termasuk kanak-kanak (ruang bermain, BBQ, membaca, memerhati burung-burung, dan lain-lain).



22. Pelajari Yang Asas
Kita tidak ingin mendengar tentang masalah tanah atau perparitan apabila melihat batas bunga yang menyubur dan semasa mengadakan jamuan di taman. Pastikan perkara-perkara asas ini diberi perhatian sebelum menikmati keseronokan di taman.


23. Sesuai Dengan Gaya Hidup Pengguna
Reka bentuk landskap hendaklah disesuaikan dengan masa terluang, tenaga dan dan kegemaran pengguna. Jika pengguna menghendaki gaya penyenggaraan yang sedikit, pilihlah bahan dan tumbuhan yang penyenggaraannya sedikit. Jimatkan masa penyenggaraan dengan mengelompokkan mengikut keperluan yang sama.


24. Bina Landskap Sendiri
Jangan teringinkan landskap jiran anda. Mungkin silap jika terlalu meniru. Tanah, lokasi, keadaan dan citarasa berbeza. Landskap adalah sesuatu yang peribadi. Anda akan lebih menikmati landskap sekiranya ia dibuat untuk anda sendiri.



25. Banyakkan Warna
Kebanyakkan kita menanam tumbuhan landskap sepokok sepokok. Warnanya tidak memberi impak kepada landskap. Kelompokkan beberapa jenis pokok dari jenis yang sama untuk menaikkan warnanya. Warna menjadi banyak jika menanam secara berkelompok dari jenis yang berlainan.


SELAMAT MENCUBA

2 ulasan:

miq_recca berkata...

sangat suke information dlm blog nie...sgt2 bergune tips2nye..
thump upS!!!!!
=)

teratai berkata...

tengah cari idea nak bina landskap di sekolah saya...:)Amat2lah membantu, terima kasih