Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, April 21, 2010

GEMPA: GURU SELAMATKAN 830 PELAJAR

Utusan Malaysia 21 April 2010

JIEGU 20 April - Gegaran awal pagi serta gerak hati seorang guru di sebuah sekolah telah mendorongnya untuk mengerahkan 830 pelajar dan guru meninggalkan sekolah berkenaan, sekali gus berjaya menyelamatkan mereka dalam bencana gempa bumi kuat di wilayah Qinghai baru-baru ini, lapor media tempatan China, hari ini.

Tindakan bijak Yanli Duode itu mengelakkan pelajar dan guru di sekolahnya yang terletak kawasan pedalaman di wilayah berkenaan menjadi korban dalam gempa berukuran 6.9 pada skala Ricther pada Rabu lalu, kata akhbar China Youth Daily. Setakat ini, gempa yang tertumpu sekitar Tibet itu telah mengorbankan lebih 2,000 orang termasuk lebih 100 pelajar. Menurut guru berkenaan, gegaran kecil sebelum gempa itu telah mengejutkan guru berkenaan daripada tidur.

''Perasaan tak sedap hati menyebabkan saya menjadi kurang selesa tetapi tidak dapat memastikan apa puncanya,'' kata Penolong Pengetua, Number One Minorities Middle School.

Ekoran itu katanya, beliau bangun dari katil dan terus berlari ke arah asrama pelajar bersama empat guru lain dan meminta mereka bangun dan mengosongkan bangunan.

Gempa bumi kuat melanda kawasan tersebut pada pukul 7.49 pagi dan meranapkan asrama lelaki serta menyebabakan kerosakan teruk kuarters pelajar perempuan dan kakitangan.

''Kami amat bernasib baik,'' Duode dipetik sebagai berkata selepas kesemua, 830 pelajar dan guru sekolah itu terselamat dalam bencana tersebut. - AFP

Tiada ulasan: