Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, April 24, 2010

PROJEK FERTIGASI SMK TELOK KERANG MENJADI SEJARAH

Jika selama ini pelajar-pelajar sama ada pelajar Sains Pertanian atau pelajar Landskap dan Nurseri begitu ceria mengusahakan tanaman berteknologi fertigasi, tetapi kini mereka menyepikan diri daripada projek tersebut. Tapak projek fertigasi akan dijadikan tapak bangunan Landskap dan Nurseri yang baru. Malangnya sehingga kini 'abok pun tarak'. Sedangkan Struktur Pelindung Hujan dan segala peralatan telah dibuka dan disimpan di tempat lain. Kawasan tapak projek jadi 'padang jarak padang tekukur'.

Entah bila agaknya pembinaan bangunan itu akan bermula......

Kawasan SMK Telok Kerang ni kecil sahaja. Kalau ikut hati nak sahaja gugurkan mata pelajaran Sains Pertanian ni. Kawasan nak bercucuk tanam dah tak cukup. Lainlah kalu Sains Pertanian diajar dalam kelas macam sesetengah guru tu...

Baru sahaja nak memberi suatu keseronokan kepada pelajar-pelajar terhadap pertanian, ini pula yang terjadi. Agaknya inilah nasib bidang pertanian di Malaysia, sentiasa dipandang rendah dan terpinggir....

Saya sebagai guru yang mengajar Sains Pertanian amat berbangga dengan projek yang kami punyai ini. Dengan perbelanjaan sekitar RM5,000.00, kami dapat membina SPH sebanyak 4 buah yang dibawahnya terdapat lebih kurang 500 polibeg. Saya ajar dan didik pelajar-pelajar menanam sayur-sayuran dan tembikai wangi dengan gunakan teknologi fertigasi yang dah pasti ianya mudah, tepat dan bersih. Kalau setakat sayur kangkung tu memang dah biasa...siap bawak balik ke rumah bagi kat mak dan bapak diaorang. Cikgu-cikgu di SMKTK kami bagi free sahaja.

Dalam operasi tanaman berteknologi fertigasi di sekolah kami ini, kami lebih tumpukan kepada tanaman melon seperti 'Golden Langkawi' dan rockmelon jenis 'Glamour'. Tanam melon ini walaupun pengurusannya lebih leceh, tetapi hasilnnya amat menyeronokkan. Puaslah pelajar-pelajar saya makan melon apabila sampai pesta menuai. Yang selebihnya kami jual kepada guru-guru dan kepada FAMA.

Baru-baru ini KPM hantar peralatan pertanian. Banyak melambak-lambak. Beribu ringgit pulak tu. Kalau ikut pengalaman saya yang dah mengusahakan tanaman secara fertigasi sama di sekolah atau di rumah, taklah sebanyak itu peralatannya. Pada nilai yang sama dengan RM25,000.00 tu, saya boleh buat dan dapat Struktur Pelindung Hujan dan 2000 polibeg. Kalau diusahakan betul-betul banyak duit boleh masuuukkkkk.....

Tak tahu lagi bila nak mula. Kawasan dah tak berapa ada....


Foto-foto di bawah ini adalah projek fertigasi di sekolah kami. Siap dengan SPH lagi... Di bawahnya terdapat 500 polibeg. Salah satu aktiviti yang disukai pelajar Sains Pertanian ialah bekerja di bawah SPH ini. Selain sayur-sayuran, kami tanam melon 'Golden Langkawi dan melon 'Glamour'.






Ini pula ialah kerja-kerja menguji tanah tapak bangunan Landskap dan Nurseri yang baru oleh IKRAM. Sampai sekarang bayang bangunan belum nampak lagi. Tapak inilah tapak projek fertigasi sekolah kami.




Dalam foto-foto ini kelihatan pelajar-pelajar sedang melakukan kerja-kerja membuka besi SPH. Buat dengan tergesa-gesa atas arahan JKR Pontian di mana tapaknya akan didirikan bangunan Landskap dan Nurseri. Akur dengan arahan, kami pun pakat ramai-ramai buat kerja ini. Sampai sekarang tak kelihatan pun bayang bangunan tersebut.



Inilah tapak projek fertigasi SMK Telok Kerang yang dulu meriah dengan aktiviti-aktiviti oleh pelajar-pelajar Sains Pertanian. Sekarang dah jadi 'padang jarak padang tekukur'. Kosong....nol. Nak tengok kawasan ni pun saya malas... maklumlah projek dah jadi sejarah.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam cikgu..saya merupakan seorang bakal pendidik yang sedang mengikuti kursus sains pertanian. sudikah kiranya cikgu berkongsi senarai sekolah yang menawarkan mata pelajaran sains pertanian?