Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, Oktober 21, 2009

CONTOHI RATU SKUASY NICOL DAVID







Datuk Nicol David selaku penakluk dunia skuasy menjadi perhatian media tempatan dan antarabangsa. Sebagai membalas jasa Nicol sebagai duta sukan negara yang ulung, Kerajaan Malaysia menamakan gelanggang utama Pusat Skuasy Nasional di Bukit Jalil dengan namanya. Nicol yang lahir di Pulau Pinang pada 26 Ogos 1983, bekas pelajar Sekolah Convent Green Lane Pulau Pinang merupakan pelajar yang mempunyai motivasi amat tinggi. Dia juga mempunyai kelebihan kekuatan minda yang kuat serta amat fokus ketika di dalam kelas. Nikol, anak kepada jurutera yang juga bekas penjaga gol Pulau Pinang, Desmond David dan pesara guru, Ann Marie, adalah seorang anak yang hiperaktif. Ibu bapanya terpaksa mencari jalan mengisi masa yang terluang kerana dia hiperaktif ketika kecil.




Selain skuasy, Nikol berjinak-jinak dengan banyak sukan lain. Dia sentiasa mahu bersaing dengan kakak-kakaknya Liane dan Cheryl. Dia amat aktif dalam bidang kokurikulum. Selain skuasy, Nicol aktif dalam olahraga, bola tampar dan renang. Ini membuatkan sekolah menjadikan Nocol sebagai ikon untuk memotivasikan para pelajar lain. Nicol tidak suka membuang masa.


Menyedari masanya amat terhad di sekolah, dia tetap membawa buku-buku pelajarannya ke tempat latihan ataupun pertandingan. Itulah sebahagian rahsia kecemerlangannya dalam akademik. Dalam Peperiksaan PMR dia memperolehi 7A dan 7A dalam SPM. Dia merupakan individu memiliki nilai-nilai diri yang amat positif, bersikap rendah diri, menghormati orang lain dan tidak sombong atas popularitinya.


Jika tidak mengeluarkan peluh di gelanggang, Nikol selesa mendengar muzik selain menonton televisyen. Dia menyukai makanan kegemarannya iaitu kueytiow goreng. Dia juga meminati seni reka dan gemar melukis ketika menanti giliran di gelanggang. Atas jasanya dia dianugerahkan PMN, PJK, DSPN (Pulau Pinang) dan AMN, KMN, DB (Kebangsaan). Satu hari nanti Nicol memasang impian menyempurnakan aktiviti lasak seperti terjun bungee dan payung terjun (sky diving).


Kesimpulannya, seseorang yang hiperaktif boleh berjaya dengan cemerlang dalam apa jua bidang. Untuk pelajar-pelajarku di SMK Telok Kerang, Pontian, Johor, contohilah Nicol David. Gunakanlah kekuatan fizikal atau mental dalam diri anda yang berlebih-lebihan itu untuk berusaha gigih bagi mencapai kejayaan dalam apa jua bidang. Usahakanlah!



Utusan Malaysia.

Tiada ulasan: