Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Oktober 27, 2009

FERTIGASI SMK TELOK KERANG 3/09 - TUAI KANGKUNG















Hari ini pelajar-pelajar Sains Pertanian dan juga pelajar-pelajar Landskap dan Nurseri dengan gembira tuai sayur kangkung yang mereka tanam lebih kurang sebulan dulu. Mereka mencabut kangkung dari polibeg, membasuhnya dan kemudian kangkung itu dibungkus. Tanam kangkung memang mudah. Kos biji benih dan baja fertigasi yang digunakan lebih kurang RM40.00 untuk 460 polibeg. Pengairan sebanyak 3 kali sehari selama 3 minit. Walaupun tidak menggunakan racun perosak kangkung tumbuh subur.

Sebenarnya tujuan menanam kangkung ini adalah untuk mengalih perhatian perosak, penyakit dan virus yang menyerang tanaman rockmelon tempoh hari selain merehatkan medium (cocopeat). Diharap selepas ini penanaman rockmelon akan pulih seperti dulu.




Setelah kangkung-kangkung di bungkus, pelajar-pelajar mengagihkan kangkung-kangkung kepada guru-guru, kakitangan sekolah, dan pelajar-pelajar sendiri. Masing-masing dapat lebih kurang 800 g seorang, cukup untuk makan sekeluarga. Kami sedekah kepada mereka dengan harapan dengan berkat doa dan ucapan terima kasih daripada mereka usaha kami ini akan terus berjaya. Terutamanya projek utama kami iaitu tanaman buah rockmelon.







Tiada ulasan: