Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Oktober 20, 2009

FERTIGASI SMK TELOK KERANG 3/09 - TANAM KANGKUNG

Tanaman rockmelon musim ketiga tahun 2009 nampaknya bermasalah. Apabila berusia 15 hari didapati daunnya rosak, kering dan melecur. Lebih daripada 50 peratus anak pokok rockmelon rosak. Kepekatan baja ialah 1.2. Ini bukan kali pertama kami menghadapi keadaan sebegitu. Pada musim kedua yang lepas penyakit itu dah ada tetapi pokok yang diserang tidak banyak. Hanya lebih kurang 10 peratus sahaja. Masih boleh bertahan. Pegawai MARDI iaitu En. Azman Bin Jalaluddin membuat kesimpulan bahawa masalah itu adalah serangan virus. Dia memberi beberapa saranan untuk mengatasi dan mengelakkan masalah tersebut. Yang paling mudah ialah bunuh sahaja pokok itu. Buang jauh-jauh atau di bakar. Kitorang pun memcabut pokok-pokok rockmelon berusia 15 hari itu lalu dibuang jauh-jauh. Elakkan pembaziran larutan baja yang mahal harganya.


Untuk merehatkan sabut dan menjauhkan serangan perosak dan penyakit sedia ada, kami pun tanam kangkung buat sementara. Tanam kangkung lebih senang. Tak sampai dua minggu, kangkung dah tumbuh subur. Pelajar-pelajar Tingkatan 4 Sains Pertanian (4 Teknologi) menabur biji benih kangkung dalam polibeg. Mudah. Pengairan pembajaannya 3 kali sehari selama 3 minit sahaja. Tak perlu jenguk selalu. Ikut konsep 3T (tanam, tinggal, tuai). Dua minggu dari sekarang kangkung dah boleh harvest. Mudahkan? Tidak banyak kerja.

Tiada ulasan: