TEKS
UCAPAN YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD. YASSIN TIMBALAN
PERDANA MENTERI MERANGKAP MENTERI PENDIDIKAN MALAYSIA DI MAJLIS
PERASMIAN SAMBUTAN HARI GURU 2015 PADA 16 MEI 2015; PUKUL 9.30 PAGI
BERTEMPAT DI DEWAN WAWASAN, JITRA, KEDAH
"GURU: MEMBINA ILMU MENYEMPURNAKAN AKHLAK"
Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh. Salam Sejahtera dan Salam 1MalaysiA.
PENDAHULUAN
1.
Alhamdullillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia
dan rahmat-Nya kita dapat berhimpun pada hari ini sempena Perayaan Hari
Guru Peringkat Kebangsaan tahun 2015. Bagi saya, sambutan Hari Guru
adalah tanda pengiktirafan tertinggi negara terhadap peranan dan
sumbangan para guru mendidik anak bangsa. Sempena hari yang amat
bermakna ini, saya dengan rendah hati merakamkan ucapan segunung kasih
dan setulus penghargaan kepada semua guru di seluruh pelosok tanah air
atas segala jasa, bakti dan sumbangan anda semua. "GURU: MEMBINA ILMU
MENYEMPURNAKAN AKHLAK"
2. Tema
Hari Guru pada tahun ini, iaitu ‘Guru: Membina Ilmu Menyempurnakan
Akhlak' amat bertepatan dengan suasana dan cabaran masa kini serta
sejajar dengan misi kenabian Rasulullah s.a.w sepertimana sabda baginda
dalam sebuah hadith:
Innama bu’ithtu li’utammima makarimal akhlaq Yang bermaksud:
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia”
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia”
3.
Sehubungan ini, guru memainkan peranan penting untuk menyempurnakan
akhlak murid serta membentuk insan seimbang dan berperibadi unggul.
Lebih-lebih lagi dalam keghairahan kita mengejar kemajuan material,
aspek akhlak dan nilai murni mesti diberikan perhatian yang utama oleh
sistem pendidikan kita.
4. Modal
insan yang ingin kita bangunkan tidak seharusnya dilengkapkan dengan
ilmu pengetahuan dan kemahiran semata-mata, tetapi juga mesti
diperkukuhkan dengan akhlak yang terpuji dan nilai-nilai yang murni.
Bagi saya aspek akhlak, budi pekerti, integriti, amanah dan nilai-nilai
murni adalah komponen yang amat penting dalam membina negara bangsa dan
mencapai kemajuan ekonomi yang lestari.
5. Tanpa
kita sedari, sifat jujur, amanah dan integriti sebenarnya merupakan
nilai intrinsik yang menjadi tunjang dan pasak kemajuan ekonomi. Dalam
perniagaan misalnya, seorang peniaga yang jujur dan amanah akan mendapat
kepercayaan pelanggan untuk terus membeli barangan atau melanggan
perkhidmatan yang ditawarkan. Jika peniaga itu tidak amanah dengan
melakukan penipuan atau manipulasi untuk mengaut keuntungan berlebihan,
maka sudah pasti pelanggan tidak lagi mempercayainya dan perniagaannya
akan mengalami kerugian.
6.
Begitu juga dengan industri, baik industri pembuatan, makanan,
pengangkutan, perbankan, kewangan dan lain-lain. Semua industri ini
sebenarnya dibina di atas kepercayaan pengguna bahawa barangan dan
perkhidmatan yang ditawarkan adalah berkualiti, selamat dan mempunyai
nilai untuk wang (value for money). Semua ini menuntut pemain industri
untuk bersifat amanah, jujur dan berintegriti dengan tidak sekali-kali
mengkompromi kualiti barangan atau keselamatan pengguna semata-mata
untuk mengaut keuntungan. Jika mereka melakukan pecah amanah, penipuan
dan khianat kerana sikap tamak haloba sehingga menjejaskan keselamatan
dan kepentingan pengguna, maka tentu sekali pengguna atau pelanggan akan
hilang kepercayaan terhadap industri berkenaan dan menyebabkan para
pengusaha industri mengalami kerugian. Jika pecah amanah, salah guna
kuasa dan salah urus berlaku dalam skala yang lebih besar, maka industri
berkenaan mungkin akan lumpuh dan ekonomi negara menguncup.
7.
Saudara dan saudari, renungkanlah. Integriti mungkin dianggap satu
perkara yang kecil dan soal individu. Tetapi hakikatnya ketiadaan
integriti hanya pada segelintir individu boleh mendatangkan malapetaka
yang besar kepada sesuatu industri, masyarakat dan juga negara. Oleh
itu, sudah sampai masanya kita meletakkan pendidikan moral dan akhlak
kearah melahirkan insan yang amanah, berintegriti dan bertanggungjawab
sebagai urusan utama (core business) pendidikan di negara kita.
8. Hal
ini boleh direalisasikan sekiranya guru-guru sentiasa menerapkan
nilai-nilai murni seperti sifat amanah, jujur, telus dan budi pekerti
yang mulia dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta aktiviti
kesukanan dan ko-kurikulum. Tugas mendidik murid supaya berakhlak mulia
dan berdisiplin tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral,
guru pendidikan Islam atau guru disiplin, tetapi pada semua guru. Jika
kita dapat menjadikan sekolah sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah
murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang
berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi kenyataan.
9.
Lebih-lebih lagi soal akhlak dan keperibadian yang mulia amat ditekankan
bukan sahaja oleh agama Islam, tetapi oleh semua agama dan kepercayaan.
Saya yakin, seorang penganut agama yang taat akan mengamalkan
nilai-nilai yang murni dalam kehidupan dan saling menghormati antara
satu sama lain. Dalam sebuah negara majmuk seperti Malaysia, pendidikan
akhlak dan moral mestilah menekankan prinsip menghormati perbezaan,
meraikan kepelbagaian dan memupuk hubungan yang baik antara masyarakat
pelbagai kaum dan agama. Saya percaya, jika prinsip ini dapat digarap
dengan baik dan diterapkan dalam jiwa setiap murid tanpa mengira kaum
dan agama, kita akan dapat mengekalkan keamanan dan keharmonian kaum
yang kita kecapi selama ini.
PENINGKATAN PROFESIONALISME KEGURUAN
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
10. Saya
sedar menjadi guru pada hari ini tidaklah semudah yang disangka. Tugas
dan tanggungjawab besar yang terletak di bahu para guru memerlukan
komitmen tinggi dan menuntut perubahan dinamik dalam profesionalisme
keguruan. Oleh itu, KPM melalui program Pembangunan Profesionalisme
Berterusan (PPB) menyediakan platform yang sesuai untuk guru meningkatkan tahap profesionalisme dalam kerjaya di samping memantapkan imej kendiri. Seorang guru yang profesional adalah guru yang berilmu, mempunyai kemahiran dan ketrampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta memiliki sahsiah yang boleh menjadi contoh teladan kepada murid.
Berterusan (PPB) menyediakan platform yang sesuai untuk guru meningkatkan tahap profesionalisme dalam kerjaya di samping memantapkan imej kendiri. Seorang guru yang profesional adalah guru yang berilmu, mempunyai kemahiran dan ketrampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta memiliki sahsiah yang boleh menjadi contoh teladan kepada murid.
11.
Dalam usaha memastikan guru yang dilahirkan oleh institusi pendidikan
guru mampu mendidik murid menjadi insan berkualiti, sistem pengambilan
guru pelatih juga telah ditambah baik. Dalam Gelombang Pertama anjakan
keempat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025, Institut
Pendidikan Guru kini melaksanakan dasar pengambilan yang lebih ketat
iaitu sebanyak 30 peratus pengambilan baharu adalah terdiri daripada
pelajar cemerlang yang mendapat sekurang-kurangnya 5A dalam SPM. Saya
amat berharap agar pemilihan calon guru yang terbaik dapat membantu
melonjakkan mutu pendidikan negara.
KURIKULUM PENDIDIKAN ABAD KE-21
12.
Matlamat membina ilmu dan menyempurnakan akhlak murid hanya dapat
direalisasikan jika kita mempunyai kurikulum yang mampu menjangkau
keperluan cabaran pendidikan abad ke-21 untuk melahirkan murid yang
dinamik dan seimbang dalam semua aspek. Untuk itu, Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR) yang bermula pada tahun 2011 dan disambut dengan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada tahun 2017 perlu
dibentuk selari dengan aliran pembangunan dan kemajuan teknologi supaya
relevan dengan persekitaran semasa serta menekankan penggunaan "Higher
Order Thinking and Creative Skills" (HOTaCS) yang bersifat futuristik,
fleksibel dan dinamik.
13.
Selain Kurikulum Standard, Kurikulum Dini dan Kurikulum Tahfiz juga
telah dilaksanakan di sekolah-sekolah terpilih. Kurikulum Dini dan
Tahfiz memberi penekanan dalam pendidikan agama tanpa membelakangkan
pendidikan akademik. Tahfiz Model Ulul Albab yang menggabung jalinkan
tiga bidang ilmu, iaitu ilmu agama, ilmu kemanusiaan dan ilmu sains
pastinya dapat memantapkan aspek sahsiah, rohani dan minda murid.
Melalui pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan secara bersepadu
ini, saya amat berharap agar kita dapat melahirkan insan yang berilmu
dan berakhlak mulia dalam ertikata yang sebenar.
TRANSFORMASI PENTAKSIRAN
14.
Transformasi sistem pendidikan negara menerusi PPPM 2013 - 2025 yang
memberi penekanan khusus terhadap aspirasi akal dan budi kini dinilai
melalui transformasi besar-besaran dalam sistem Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) sebagai teras pembangunan murid secara holistik. PBS bukan
sahaja mentaksir kebijaksanaan akal fikiran semata-mata malah
merangkumi kecerdasan emosi, kecergasan fizikal serta nilai dan budi
pekerti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Bagi
melengkapkan sistem ini, maka Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3)
dilaksanakan untuk menguji komponen yang holistik ini secara mapan. Saya
amat berharap agar pelaksanaan PT3 akan terus mendapat sokongan dan
dokongan para guru dan ibu bapa.
KEJAYAAN GURU
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
15.
Peranan guru sebagai pembina ilmu terbukti melalui kejayaan murid kita
dalam peperiksaan awam seperti SPM dan STPM yang diumumkan pada bulan
Mac yang lalu. Pencapaian membanggakan dalam STPM dapat kita lihat
apabila sebanyak 41,915 murid kita telah lulus penuh dengan 408 murid
mendapat gred A dalam semua subjek yang diambil. Cumulative Grade Point
Average (CGPA) juga telah meningkat daripada 2.57 pada 2013 kepada 2.62
tahun lalu. Dari sudut pencapaian murid luar bandar, saya juga berasa
amat bangga dengan usaha guru yang berjaya merapatkan jurang sebanyak 11
peratus antara bandar dengan luar bandar melalui keputusan UPSR yang
lalu. Gred Purata Sekolah di Sabah juga telah meningkat sebanyak 0.12
mata dengan program intervensi yang telah dilaksanakan, manakala sekolah
yang berada dalam band 6 dan 7 telah berkurangan kepada 1.39 peratus
tahun lalu berbanding sebanyak 1.73 peratus tahun sebelumnya. Syabas dan
tahniah saya ucapkan kepada semua guru yang telah menyumbang kepada
kejayaan ini!
16.
Sesungguhnya usaha dan pengorbanan guru mendidik anak bangsa memang
tidak dapat dinafikan. Saya berasa bangga apabila Cikgu Anuar Mansor,
guru pendidikan khas Sekolah Menengah Kebangsaan Temerloh, Pahang
diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Pekerja Negara 2015 (Kumpulan
OKU) yang disampaikan YAB Perdana Menteri sempena sambutan Hari Pekerja
2015 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini.
17. Saya
juga amat berbangga dengan kejayaan Sekolah Kebangsaan Muzaffar Syah,
Kota Tinggi, Johor yang melonjak daripada kedudukan 4,568 pada 2012 ke
1,511 pada 2013 dengan GPS meningkat daripada 2.26 kepada 2.08 dalam kalangan sekolah rendah di Malaysia. Hal ini membuktikan bahawa usaha gigih para guru di bawah kepimpinan Guru Besar, Cikgu Hajah Bibi Sakinah binti Haron Khan dengan kerjasama erat para ibu bapa telah melayakkan mereka menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013.
1,511 pada 2013 dengan GPS meningkat daripada 2.26 kepada 2.08 dalam kalangan sekolah rendah di Malaysia. Hal ini membuktikan bahawa usaha gigih para guru di bawah kepimpinan Guru Besar, Cikgu Hajah Bibi Sakinah binti Haron Khan dengan kerjasama erat para ibu bapa telah melayakkan mereka menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013.
18. Saya
juga ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada warga SMK
Cheras dan SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur yang telah mengharumkan nama
Malaysia dalam Best Music Performance sempena Festival Kesenian
Antarabangsa yang berlangsung di Turki pada penghujung April yang lalu.
Kejayaan ini tentu bertitik tolak dari usaha para guru yang gigih
melatih murid-murid yang menyertai pertandingan ini.
19. Saya
juga mengucapkan tahniah kepada adik Izzah Amzan yang sering memenangi
kejohanan gimrama peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa. Ini
termasuk gimnas terbaik kejohanan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
(MSSM) 2015 bagi kategori junior dan gimnas terbaik kejohanan "Kalamata
Cup" Greece 2015 juga bagi kategori junior. Tahniah Izzah Amzan dan
ibunya Puan Hazira binti Hamsah yang merupakan seorang guru di SMK Seri
Saujana, Kuala Lumpur.
20. Saya
juga ingin menzahirkan penghargaan kepada semua guru yang terlibat
membantu mangsa banjir yang melanda negara kita pada hujung tahun lalu.
Secara khusus saya ingin mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada
Guru Muda 1Malaysia (GM1M) di bawah pimpinan Cikgu Husmira Hussin yang
telah menggerakkan 50,000 orang guru untuk membantu mangsa banjir dan
melakukan kerja-kerja pembersihan pasca-banjir.
PENGUMUMAN INSENTIF: PENGHARGAAN ATAS JASA GURU
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
21.
Sempena sambutan Hari Guru pada tahun ini, saya berbesar hati untuk
mengumumkan beberapa khabar gembira kepada guru-guru. Pertama, Akta
Yayasan Guru Tun Hussein Onn [Akta 763] telah diluluskan oleh Parlimen
dan diwartakan. Melalui Yayasan ini guru-guru akan dibantu mendapatkan
pembiayaan untuk melanjutkan pengajian, termasuk guru yang tidak layak
mendapat biasiswa kerajaan kerana melebihi had umur. Yayasan ini juga
akan menjaga kebajikan guru dengan memberi keutamaan kepada guru yang
memerlukan bantuan kecemasan, bencana alam, khairat kematian dan bantuan
peralatan sokongan selepas rawatan seperti kerusi roda. Memandangkan
guru juga berisiko tinggi terlibat dengan kemalangan sehingga
menyebabkan kehilangan nyawa, maka Yayasan Guru Tun Hussein Onn juga
menjadi harapan untuk menghulurkan bantuan keperluan dan pembiayaan
pengajian anak-anak guru yang terlibat;
Kedua, Kerajaan juga telah
bersetuju untuk menyeragamkan had umur pegawai awam bagi mengikuti
Ijazah Sarjana dan Ijazah Sarjana Doktor Falsafah (Ph.D) iaitu dari 43
tahun bagi Ijazah Sarjana kepada 45 tahun seperti had umur bagi Ijazah
Sarjana Doktor Falsafah (Ph.D) di bawah Hadiah Latihan Persekutuan.
Peningkatan had umur bagi pegawai awam mengikuti Ijazah Sarjana ini akan
memberikan lebih peluang kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP)
untuk meneruskan pembelajaran di peringkat yang lebih tinggi.
Peningkatan ilmu di kalangan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) di
peringkat lanjutan akan menjadi pemacu kepada perkhidmatan pengajaran
dan pembelajaran yang lebih berkualiti dan efisien.
Ketiga, Kerajaan
telah bersetuju untuk menambahbaik Elaun Pengetua dan Guru Besar sedia
ada. Elaun sedia ada yang telah berkuatkuasa mulai tahun 2000, kini
dinaikkan dari RM150 kepada RM300 sebulan bagi 2,405 Pengetua Sekolah
Menengah dan kenaikan dari RM100 kepada RM200 sebulan bagi 7,757 Guru
Besar Sekolah Rendah berkuatkuasa 1 Julai 2015. Bagi pihak Kementerian
Pendidikan, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada YAB Perdana
Menteri yang telah memberikan persetujuan kepada cadangan Kementerian
untuk menambahbaik elaun pengetua dan guru besar. Penambahbaikan ini
dibuat kerana Pengetua dan Guru Besar memainkan peranan yang amat
penting dalam kecemerlangan sesebuah sekolah bertepatan dengan aspirasi
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Peranan dan
kompleksiti tugas yang semakin mencabar dalam mendokong transformasi
sistem pendidikan memerlukan kewibawaan dan kreativiti dalam kepimpinan
Pengetua dan Guru Besar. Insentif ini diharap akan dapat mendorong
pemimpin sekolah untuk terus meningkatkan kualiti kepimpinan bagi
menjamin kecemerlangan sekolah dalam keberhasilan murid. Prestasi
Pengetua dan Guru Besar akan sentiasa diukur melalui Petunjuk Prestasi
Utama (KPI), malah pencapaian KPI juga menjadi pengukuran kesesuaian
penyandang terus menduduki jawatan tersebut.
Saudara dan saudari yang saya hormati sekalian,
22.
Sempena majlis perasmian hari guru yang penuh bermakna ini, saya ingin
mengambil kesempatan untuk merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan
tahniah kepada para guru-gur yang dinobatkan sebagai Tokoh Guru
Kebangsaan, Tokoh Kepimpinan Pendidikan Kebangsaan dan Ikon Guru bagi
tahun ini. Anugerah ini merupakan penghargaan dan pengiktirafan kerajaan
terhadap jasa serta pengorbanan tokoh-tokoh guru yang tidak ternilai
kepada bangsa dan negara.
23.
Akhir kata, sekali lagi saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada
insan yang bergelar guru di mana jua anda berada. Biarlah ungkapan
keramat ‘guru' atau ‘cikgu' terus kekal meniti di bibir murid, ibu bapa
dan masyarakat hingga ke akhir hayat seorang guru. Semoga saudara dan
saudari para guru terus menjadi penyuluh dan suri teladan dalam
memartabatkan tradisi keilmuan dan membentuk kesempurnaan akhlak
generasi muda.
Padi segemal kepuk di hulu,
Sirih di hilir menekap junjungan;
Kepalang guru membina ilmu,
Pasir sebutir jadikan intan.
Pameran LIMA banyak khalayak,
Langkawi terkenal Dataran Lang;
Guru: Membina Ilmu Menyempurnakan akhlak,
Jasa baktimu sentiasa dikenang.
24.
Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, sukacitanya saya merasmikan
Sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke-44 Tahun 2015.
SELAMAT HARI GURU! TERIMA KASIH CIKGU! Wabillahitaufik walhidayah
wassalamu'alaikum warahmatullahiwabarakatuh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan