Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, November 30, 2011

MASJID KEMBAR DI MUAR

Sesiapa yang pernah pergi ke Muar, Johor tentu pernah melihat atau bersolat di salah satu masjid ini iaitu dua buah masjid yang seakan-akan sama reka bentuknya. Kedudukan kedua-duanya terletak bertentangan yang dipisahkan oleh Sungai Muar. Yang terletak di Bandar Maharani dinamakan Masjid Sultan Ibrahim manakala yang terletak di Tanjung Agas dinamakan Masjid Sultan Ismail.

Masjid Jamek Muar (Masjid Sultan Ibrahim) adalah merupakan nama pertama yang diberikan sempena pembuatan masjid dan meupakan masjid yang tertua di Daerah Muar ini. Pembinaan ini ditaja pada tarikh 21 Rejab 1343 Hijriyyah bersamaan 15 Februari 1925 Masihi. Senibina masjid ini telah dilukis oleh “pelukis” Johor pada masa itu iaitu En. Sulaiman Bin Hj. Ilyas. Pembinaan tersebut diketuai oleh Mejar Al-Haj Muhammad Said Bin Hj. Sulaiman. Masjid ini telah dirasmikan oleh Yang Amat Mulia Tengku Ismail (Tengku Mahkota Johor), Yang Berhormat Dato’ Mustapha (Menteri Besar Johor) pada hari Jumaat, jam 11 pagi pada 29 Ramadhan 1347 Hijriyyah bersamaan 28 Februari 1930 Masihi.

Di seberang sungai iaitu di tanjung Agas, didirikan pula Masjid Sultan Ismail. Ia menjadi mercu tanda terbaru bandar Muar. Masjid Sultan Ismail iaiah Masjid Jamek Kedua yang terletak di tebing utara Sungai Muar. Ia adalah masjid terbesar di Muar dan rekabentuknya adalah replika kepada masjid Sultan Ibrahim, Masjid Jamek Pertama yang terletak di Jalan Petri di tebing selatan. Masjid ini disiapkan pada tahun 2002. Ia menyajikan pemandangan indah apabila dilihat daripada bandar Muar, seolah-olah ia terapung di atas sungai. Masjid ini dapat memuatkan lebih kurang 5000 jemaah didalam satu masa.

Sekilas mengenai Masjid Sultan Ismail:
  • Ia replika kepada Masjid Sultan Ibrahim yang bercirikan senibina Inggeris. Ia menjadi mercu tanda terbaru di Bandar Maharani. Didirikan betul-betul di utara tebing Sungai Muar. Pelan arkiteknya persis kepada Masjid Sultan Ibrahim.
  • Menara azannya lebih besar dan setingkat lebih tinggi daripada Masjid Sultan Ibrahim.
  • Rekabentuk dalamannya juga menerapkan nilai2 senibina dalaman Masjid Sultan Ibrahim. Perbezaannya hanyalah dari segi bahan binaan, saiz dan kehalusan seni pembuatannya.
  • Siling di sini adalah siling plaster gypsum yang bercorak sedangkan siling di Masjid Sultan Ibrahim masih menggunakan siling fibreboard 4x4 ber`beading' kayu yang dicat.
  • Lantai masjid ini disudahi dengan jubin manakala Masjid Sultan Ibrahim pula berlantaikan marmar putih bercorak. Ruang solat utama untuk kedua-dua masjid disudahi dengan permaidani.
  • Bentuk dan corak pintu masuk di sekeliling ruang solat utama Masjid Sultan Ismail ini adalah serupa dengan Masjid Sultan Ibrahim.
  • Tiang-tiang roman yang berjejeran di dalam ruang solat utama juga adalah versi yang sama, cuma di sini ianya berfungsi sebagai struktur penyokong tingkat mezanin dan juga bumbung sedangkan di Masjid Sultan Ibrahim ianya sebagai penongkah bumbung sahaja.
  • Bentuk dan saiz mimbar seakan-akan sama, tetapi tidak seiras. Kedudukan tangganya adalah serupa. Yang ketara berbeza adalah bahan buatannya serta seni ukirannya yang mana di sini ianya diperbuat daripada kayu berukir halus sedangkan di Masjid Sultan Ibrahim ia dibuat dari logam yang diukir juga.
  • Dinding belakang mimbar serupa dengan Masjid Sultan Ibrahim, cuma berlainan warna catnya.
  • Ruang wuduk berbentuk bulat di kedua-dua masjid. Namun di sini ianya berbumbung kubah sedangkan di Masjid Sultan Ibrahim ruang wuduknya dibiarkan lopong untuk menadah air hujan.
  • Kedua-dua masjid dicat dengan warna yang serupa dibahagian luar bangunan, iaitu putih dan biru. Di bahagian dalam warna catnya berbeza.
 

Masjid Sultan Ibrahim dilihat dari Masjid Sultan Ismail.

Bahagian hadapan Masjid Sultan Ibrahim.

Bahagian hadapan Masjid Sultan Ismail.

Bahagian belakang sisi kiri masjid Sultan Ibrahim.

Bahagian belakang sisi kiri Masjid Sultan Ismail.

Bahagian hadapan sisi kanan Masjid Sultan Ibrahim.


Bahagian hadapan sisi kanan Masjid Sultan Ismail.

Sisi kiri Masjid Sultan Ibrahim.

Sisi kiri Masjid Sultan Ismail.

Pintu utama Masjid Sultan Ibrahim.

Pintu utama Masjid Sultan Ismail.

Masjid Sultan Ismail.

Masjid Sultan Ibrahim.


Tiada ulasan: