Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Isnin, Disember 28, 2009

CARA BINA BLOG


Buat masa ini, penggunaan blog amat memberansangkan sekali. Mengapa? Sebab dengan adanya blog, anda dapat mendedahkan kepada dunia tentang diri anda. Dengan sekelip mata saja, idea dan perasaan anda dapat dicurahkan untuk tatapan semua orang.

Bukan dan perasaan anda sahaja tetapi boleh juga untuk tujuan mempromosi produk dan perkhidmatan.

Terima kasih kepada blogger.com yang menawarkan perkhidmatan blog secara percuma.

Pada mulanya ramai yang menganggap blog sebagai satu ancaman kepada bidang kewartawanan. Ada yang mengatakan maklumat terkini boleh didapati dari blog.

Mengapa blog ini hangat diperkatakan sekarang?

Penggunaan blog adalah pantas, mudah dan popular. Tambahan pula enjin carian memang sukakan blog lagi-lagi kalau kita selalu mengemaskini kandungan blog.Ia amat sesuai untuk mendapat ranking tinggi dengan lebih pantas melalui blog berbanding dengan cara mengoptimisasi halaman web yang lain.

Mulakan blog anda hari ini. Dalam beberapa minit kita dapat menikmati blog yang diingini tanpa perlu membeli domain dan hosting.

Caranya adalah:
  1. Buat dulu e-mail anda (pastikan anda ada e-mail).
  2. Mulakan dengan melayari web http://blogger.com
  3. Daftarkan dengan mengklik “CREATE YOUR BLOG NOW”. Ikut anak panah merah itu.
  4. Isikan username, pasword, retype password, display name, email address dan pengesahan syarat dari blogger.
  5. Isikan blog title, blog address dan word verification dan klik Continue.
  6. Jika nama blog address telah diambil, tukar kepada nama yang lain sehingga berjaya. Anda boleh melihat “availability” dengan mengklik “Check Availability”.
  7. Pilih template yang anda minati dari koleksi template diatas dan klik Continue. Ada banyak pilihan template dalam blogger.com
  8. Lihat grafik yang berputar semasa blogger.com memproses blog anda.
  9. Blog anda telah disiapkan.
  10. Sekarang bermula episod untuk menulis didalam blog.
  11. Untuk menulis blog anda perlu pergi ke tetingkap “Posting” dan “Create”
  12. Disini, ada tiga jenis tetingkap iaitu “create” untuk menulis blog, “edit posts” untuk mengedit blog and “status” untuk melihat “status” blog.
  13. Isikan Title dan kandungan anda dan klik “Publish Post”. “Publish Post” adalah untuk memaparkan kepada public, tulisan blog anda.“Save as Draft” adalah untuk anda edit pada masa lain dan tidak dipaparkan kepada publik.
  14. Untuk melihat hasilnya, klik “View Blog (in a new window)”
  15. Itulah hasilnya. Sekarang anda dapat membina blog anda sendiri untuk mempromosi barangan atau perkhidmatan atau anda boleh gunakan blog untuk menulis bagi meluahkan perasaan anda.

Tiada ulasan: