Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Disember 29, 2009

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SISTEMATIK



Pengajaran Dan Pembelajaran Sistematik Mohd. Saiful Mohd. Sahak

Peningkatan calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran adalah disebabkan oleh faktor pengajaran dan pembelajaran yang sistematik di sekolah di negara ini.

Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta ahli akademik berpendapat, keputusan itu juga membuktikan walaupun Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksanakan, pelajar masih mampu mencipta kejayaan cemerlang.

Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hasan berkata, pencapaian cemerlang calon bandar dan luar bandar dalam peperiksaan PMR itu membuktikan kerjasama daripada semua pihak yang terlibat amat penting.

"Isu PPSMI tidak timbul sama sekali, faktor kerjasama termasuk daripada guru dan ibu bapa serta sistem pengajaran sistematik menjadi penentu terhadap kejayaan pelajar tersebut. Walaupun terdapat peningkatan peratusan dalam mata pelajaran Matematik dan Sains, ia masih belum meningkatkan penguasaan pelajar dalam kedua-dua subjek tersebut. Kita jangkakan apabila (PPSMI) dimansuhkan pada 2012, peratus itu akan terus meningkat," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom mengenai pencapaian PMR tahun ini adalah lebih baik dengan seramai 28,188 pelajar atau 6.37 peratus calon memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran berbanding tahun lalu.

Alimuddin berkata, jurang keputusan PMR di kawasan luar bandar juga semakin rapat dengan penguncupan beza nilai gred purata nasional (GPN) antara calon bandar dengan luar bandar daripada 0.3 kepada 0.29.

Sementara itu, ahli akademik, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam berkata, peningkatan tersebut menunjukkan Kementerian Pelajaran telah mencapai matlamatnya dalam melahirkan pelajar cemerlang setiap tahun.

"Dasar PPSMI juga tidak menjadi penghalang, usaha ini telah dibuktikan melalui kesungguhan peranan Kementerian Pelajaran, guru dan ibu bapa," katanya.

Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah Malaysia, Azam Md. Atan pula berkata, peningkatan tersebut menunjukkan kesungguhan dan komitmen pelajar untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PMR.

''Dasar PPSMI telah membuktikan kejayaan, namun dasar itu perlu dimansuhkan demi kepentingan pelajar. Perkara utama yang perlu diberikan tumpuan ialah bagaimana untuk meningkatkan pemahaman pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris," katanya.

Tiada ulasan: