Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Sabtu, Disember 12, 2009

YANG MENARIK DI SEKITAR SMK TELOK KERANG - ASAM PEDAS MAK CIK MUNAH DAN MAK CIK SALMAH


Siapa sangka di sebuah kedai makan mini di Pekan Permas, Pontian di situ ada keistimewaan. Di celah-celah barisan kedai di Pekan Permas yang terletak lebih kurang 10 km dari SMK Telok Kerang, ada kedai makan yang dikunjungi orang ramai sekitar 11.00 pagi hingga 1.00 tengah hari. Tanda nama kedai pun tak ada. Apakah yang mereka cari?

Asam Pedas!

Asam pedas ni masakan popular orang Johor dan Melaka.

Asam pedas masakan Mak Cik Munah dan Mak Cik Salmah pengusaha kedai makan mini itulah yang menjadi buruan peminat asam pedas. Datanglah awal ke kedai tersebut jika nak rasa asam pedas mereka berdua. Kalau datang pukul 1.00 tengah hari alamat meloponglah kerana asam pedas dah sold out. Peminat asam pedas siap hirup kuah. Mak Cik berdua tu pulak memang menghidangkan kuah asam pedas dalam mangkuk lebih besar daripada kebiasaan. Sekali sekali saya juga ke sana untuk menikmati asam pedas. Pada saya asam pedas Mak Cik Munah dan Mak Cik Salmah memang sedap. Peminat asam pedasnya bukan saja orang Melayu bahkan orang Cina juga sanggup menunggu sebelum diaorang mula berniaga lebih kurang pukul 11.00 pagi setiap hari kecuali hari Ahad.
Info mengenai asam pedas daripada Wiki:


Asam Pedas memang terkenal di Melaka dan Johor. Sebut sahaja asam pedas semua orang tahu bahawa masakan itu sangat sedap dan popular di Negeri Melaka dan Johor. Resepi untuk membuatnya tidaklah terlalu rumit dan tidak pula terlalu mudah.Walau bagaimanapun terdapat juga kawasan-kawasan lain di negeri Melaka dan Johor ini mempunyai resepi asam pedas yang berlainan. Terpulang kepada citarasa masing-masing untuk menyedapkan lagi masakan mereka.
Kebiasaannya bahan-bahan yang mesti ada ialah terdiri daripada ikan, cili kering, bawang merah, bawang putih, belacan, halia, lengkuas, kunyit hidup, serai, daun kesum, bunga kantan, asam jawa, asam gelugur atau daun limau purut. Bahan-bahan ini hendaklah mengikut sukatan masakan.

Cara untuk membuatnya cili kering, bawang merah dan putih, halia dan belacan dikisar atau ditumbuk lumat. Serai dan lengkuas diketuk dan bunga kantan dibelah empat. Tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar dan lengkuas tadi kedalam periuk sehingga naik baunya dan garing. Jangan pula hangus. Selepas itu masukkan air asam jawa mengikut banyak atau sedikit sukatan masakan. Ikan yang telah dibersihkan dimasukkan sehingga mendidih. Akhir sekali masukkan serai, daun kesum, bunga kantan, asam gelugur atau daun limau purut.

Kebiasaan masakan asam pedas bukan sahaja di hidangkan untuk keluarga di rumah malah masakan ini juga terdapat di kedai-kedai makan, restoran, juga di hotel-hotel yang terkemuka di negeri Melaka dan Johor. Ia bukan saja terkenal dan di sukai oleh penduduk negeri Melaka dan Johor sahaja bahkan pelancong dari dalam dan luar negara juga meminati masakan asam pedas ini.

Tiada ulasan: