Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, Disember 17, 2009

YANG MENARIK DI SEKITAR SMK TELOK KERANG - TAMAN REKREASI AWAM RAMBAH


Taman Rekreasi Awam Rambah terletak di muara Sungai Rambah, Kampung Rambah, di daerah Pontian. Jarak dari SMK Telok Kerang hanya 3 km sahaja. Jarak taman ini dari bandar Pontian hanya lebih kurang 10 km arah ke selatan (Kukup). Apabila sampai di jambatan Sungai Rambah, belok ke kanan menghala ke barat. Taman ini terletak lebih kurang 500 meter dari jalan besar Pontian-Kukup.

Di barat taman ini ialah Selat Melaka, di selatannya ialah Kampung Parit Bilal Laut, dan di utaranya pula ialah Kampung Rambah. Ia terletak di kuala Sungai Rambah di tepi laut Selat Melaka. Sungai Rambah membelah dan membahagi Kampung Rambah.
Taman ini sememangnya cantik! Tak percaya? Silalah datang. Pemandangan matahari terbenam waktu senja memang cantik. Ia boleh dilihat ke arah barat di kaki langit di laut yang terbentang luas. Aapabila pandangan kita dilayangkan ke arah barat daya, nun di tengah samudera terlihat Pulau Karimun milik Indonesia. Kawasan kuala dan pantai taman ini banyak ikan sembilang. Kaki-kaki pancing selalu memancing di taman ini. Kita juga boleh melihat nelayan-nelayan pantai keluar masuk ke pengkalan melalui kuala sungai di taman ini.


















Tiada ulasan: