Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Isnin, Disember 14, 2009

YANG MENARIK DI SEKITAR SMK TELOK KERANG - TAMAN NEGARA TANJUNG PIAI

Taman Negara Tanjung Piai. Taman Negara Tanjung Piai adalah tempat terkeselatan benua Asia. Terletak di selatan Johor dan tepatnya di selatan daerah Pontian. Berdekatan pula dengan Kukup. Sebelum sampai ke Tanjung Piai, kita akan melalui kampung-kampung tradisional yang dipenuhi pokok-pokok kelapa yang melambai-lambai.

Dulu Tanjung Piai ni sunyi sepi. Ia mula terkenal apabila kawasan ini yang dipenuhi hutan paya bakau dijadikan Taman Negara Tanjung Piai. Beberapa kemudahan untuk pelancong telah disediakan seperti jeti, laluan menyelusuri hutan paya bakau, pondok rehat, menara tinjau, balai informasi, dan tapak perkhemahan. Di hujung paling terkeselatan dibina pula jeti. Di atas jeti ini dibina globe dunia, tetapi sekarang jeti ini rosak. Apabila kita berdiri di jeti ini, nun di kejauhan sana kelihatan bangunan pencakar langit di Singapura dan kapal-kapal sedang menunggu masuk ke pelabuhan Singapura. Tanjung Piai dipisahkan dengan Singapura oleh Selat Johor. Satu laluan trem yang baru sedang dibina untuk ke hujung benua ini.

Pelancong yang ingin masuk ke taman ini dikenakan bayaran di pintu masuk. Parking kereta pun di kenakan bayaran. Pokok bakau minyak banyak terdapat di sini. Hidupan lumpur laut juga banyak tetapi tidak dibenarkan mengambilnya. Ia hidupan terlarang. Jangan sekali-kali mengutipnya nanti kena denda.




Tanda arah jalan ke Taman Negara Tanjung Piai.

Laluan masuk ke Taman Negara Tanjung Piai.

Pintu masuk ke Taman Negara Tanjung Piai.

Replika tumbuhan paku piai.

Nama Tanjung Piai berasal daripada tumbuhan ini, paku piai.

Tiada ulasan: