APA ITU PLAN-J?
Garis Panduan untuk menentukan jumlah minimum Latihan Akademik Murid bagi mencapai aras pembelajaran optimum mengikut potensi mereka.
STANDARD AKADEMIK?
2 Jenis Standard:
- Standard Kandungan (Standard Content)
- Standard Pencapaian (Standard Performance)
11 ELEMEN KEPEMIMPINAN INSTRUKSIONAL (MODUL HALLINGER)
- Merangka matlamat sekolah.
- Menyampaikan matlamat sekolah.
- Penyeliaan dan penilaian Instruksional.
- Menyelaras kurikulum.
- Memantau kemajuan pelajar.
- Mengawal waktu P& P (protecting Instructional time).
- Membudayakan Perkembangan Profesional.
- Mengekalkan ketampakan.
- Menyediakan ganjaran kpd guru.
- Penguatkuasaan standard akademik.
- Menyediakan insentif kpd pelajar.
PERSOALAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN GURU
- Sejauhmana dan sedalam mana sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran telah berlaku?.
- Bagaimana pengukuran keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku?.
- Bagaimana dengan kualiti dan kuantiti pengajaran dan pembelajaran ? Mencapai standard yang diharapkan?.
- Adakah murid di sekolah A menerima kualiti pengajaran dan pembelajaran yang setara dengan sekolah B?.
- Apakah indikator keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran?.
- Adakah pengajaran dan pembelajaran berfokuskan keupayaan murid dilaksanakan?.
JAWAPANNYA…
- Standard Akademik merupakan piawai pelaksanaan kurikulum oleh guru.
- Standard Akademik sebagai satu panduan pengurusan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran untuk guru.
- Proses P&P perlu dirancang dengan rapi untuk mencapai impak yang maksimum.
- Piawaian Latihan Akademik Negeri Johor (PLAN-J) merupakan eviden perancangan proses pengajaran guru dan pembelajaran murid.
- Standard Akademik adalah kesinanmbungan kepada Head-count dan Audit Akademik.
FORMAT PLAN-J
- Rancangan Pelajaran tahunan (
MATLAMAT PLAN-J
- Mengingatkan kepada pihak sekolah bahawa latihan akademik yang cukup, sesuai dan konsisten mesti dibekalkan kepada murid bagi setiap topic mata pelajaran.
- Memastikan penjajaran kurikulum berlaku iaitu latihan akademik murid menjadi fokus guru sebagaiman penulisan buku rekod dan pelaksanaan P&P dalam bilik darjah.
- Menyediakan garis panduan asas kepada guru mata pelajaran untuk menentukan jumlah latihan akademik paling minimum berdasarkan potensi murid masing-masing.
- Menjadikan penentuan jumlah latihan akademik sebagai SKT guru dan dijadikan Standard Kualiti Sekolah.
Apayang ditulis = Apa yang diajar = Apa yang diuji
PELAKSANAAN
- Bagi tujuan peluasan, SPA akan membangunkan PLAN-J mata pelajaran selebihnya pada tahun 2010 bagi pelaksanaan tahun 2011.
- Semua sekolah akan menerima salinan PLAN-J dan guru mata pelajaran mesti mengisi ruang Piawaian Sekolah.
- Piawaian sekolah tidak boleh kurang dari KPI yang telah disediakan oleh JPN tetapi dibenarkan untuk mengatasi benchmark point tersebut.
- PLAN-J mesti dilampirkan bersama di dalam Buku Persediaan Mengajar PLAN-J mesti disediakan selaras dengan Rancangan Pelajaran Tahunan yang dinilaitambah untuk memudahkan penyemakan P&P.
- Pengetua/Guru Besar memantau pelaksanaan Standard Akademik di sekolah masing-masing.
- Pegawai JPN/PPD akan membuat pemantauan ke sekolah-sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan