Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Khamis, November 26, 2009

AIDILADHA DAN KORBAN





"Ceritakanlah kepada mereka kisah putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima salah satu daripada mereka berdua (Habil) dan tidak diterima daripada yang lain (Qabil). Ia (Qabil) berkata, "Aku pasti membunuhmu!" Berkata Habil, "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) daripada orang-orang yang bertaqwa."

Ibadah Korban mengajar kita agar tidak menjadi begitu sayangkan harta dunia. Jika seseorang itu sanggup mengeluarkan wang yang banyak demi seekor binatang korban, maka begitulah tahap pengorbanannya hartanya pada jalan Allah sama ada atas nama sedekah, zakat dan sebagainya. Sifat kikir sepatutnya terhapus dengan dibasuh darah haiwan yang dikorbankan.

Dengan berkorban ia mengajar kita erti perkongsian dimana daging korban dibahagi-bahagikan sesama umat Islam dan bersama mereka yang melakukan ibadah korban. Kita dididik berkongsi harta kekayaan. Semakin banyak seseorang itu melakukan ibadah korban maka sepatutnya semakin tinggilah perasaan ukhuwahnya.
 
Korban juga mendidik kita erti ketaatan kepada Allah SWT tanpa banyak menimbulkan pertanyaan itu dan nini. Apa yang diperintahkan oleh Allah, maka kita segera melaksanakannya. Kita tidak peduli dengan harga binatang korban yang dibeli melainkan apa yang penting kita hanya mahu mentaati perintah Allah.

Roh pelaksanaan ibadah korban adalah menepati dengan apa yang dikatakan oleh Habil, "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) daripada orang-orang yang bertaqwa."


SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA

Tiada ulasan: