Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Disember 29, 2009

PMR BUKTI KESUNGGUHAN PELAJAR CAPAI WAWASAN DIRI



PMR Bukti Kesungguhan Pelajar Capai Wawasan Diri
DR ILLIAS ZAIDI,Kuala Lumpur.

KEPUTUSAN Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini menyaksikan 28,188 (6.37 peratus) daripada 442,721 calon memperoleh semua A, jelas membuktikan kejayaan pendemokrasian pendidikan negara. Keputusan itu terbukti merentasi sempadan negeri, wilayah, bandar, pekan, dan luar bandar hatta sampai jauh di perkampungan Orang Asli, baik daripada keluarga berstatus tinggi, berpengaruh, kaya dan mewah mahupun miskin di pedalaman, di Semenanjung, Sabah, dan Sarawak. Segala-galanya bertitik-tolak daripada iltizam dan semangat jati diri ibu bapa, guru dan terutama calon untuk memburu kecemerlangan.

Saya tertarik dengan petua Sakinah Khaizir iaitu prinsip sentiasa fokus terhadap cita-cita dan berusaha gigih mendapatkannya. Pedoman ini nampak mudah tetapi secara realitinya, ia berlandaskan satu model motivasi dan prestasi kerjaya dari tahap awal hingga puncak kekuatan diri. Peta minda usaha belajar gigih berfokus ini menyaksikan sesiapa juga bakal menghadapi pelbagai cabaran serta mengusahakan langkah pragmatik dan proaktif bagi merealisasikan impian.


Jika segala-galanya berjalan menurut keredaan Ilahi, dengan menumpukan pengajaran guru di kelas, latih tubi berterusan dan ulang kaji konsisten, Insya Allah mereka bakal cemerlang pada SPM, dua tahun akan datang. Kecemerlangan terletak pada kemahiran membuat refleksi demi kejayaan diri. Refleksi bermaksud renungan ke dalam diri, berfikir serius melalui meditasi dengan memberi timbangan sungguh-sungguh terhadap sesuatu perkara. Ia bakal melahirkan pemikiran bernas, jitu, kritikal dan logik untuk mencapai wawasan diri. Kemahiran berefleksi terletak pada kebijaksanaan membuat ramalan dan jangkaan masa depan dengan melihat kedudukan dan pencapaian diri pada tahap PMR masa kini.





Tiada ulasan: