Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Selasa, Julai 24, 2012

SEMARAK RAMADHAN

Bersama keluarga raikanlah Ramadhan. Semarakkan Ramadhan, semarakkan taqwa dan semarakkan infaq. Selamat datang Ramadhan. Semoga kunjunganmu kali ini memberi satu perubahan dan terus memaut erat hati-hati untuk tenggelam dalam dakapanmu yang syahdu. Akan kami hiasi Ramadhan ini dengan nyanyian amal dan pastinya Ramadhan kali ini akan disemarakkan dengan wangian istighfar dan haruman bacaan Al-Quran serta semarak infaq. Semoga ruang dan peluang dalam sebulan ini bermulanya satu perubahan dalam diri kami dan memberi latihan abadi untuk pengendalian hati dan realisasi sebuah pengabdian sejati.

"Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mulia, Engkau suka mengampuni, maka ampunilah aku"

Tip Ramadhan:
  • Membaca Al-Quran  -  Membaca Al-Quran dan sebaik-baiknya khatam Al-Quran dalam bulan ini.
  • Solat Tahajjud  -  Solat tahajjud laksana permata di hati mukmin. Bersungguh-sungguh melaksanakannya dalam bulan Ramadhan dengan niat yang ikhlas.
  • Solat Tarawikh  -  Menghias malam Ramadhan dengan solat tarawikh bersama keluarga atau berjamaah di surau atau di masjid. 
  • Berzikir dan berdoa  -  Manfaatkan keberkatan Ramadhan ini dengan berzikir dan berdoa. 
  • Makanan  -  Berbuka dan bersahur dengan makanan yang seimbang. Digalakkan menjamu orang lain berbuka puasa. 
  • Sedekah (infaq)  -  Perbanyakkan sedekah dan derma kepada mereka yang memerlukannya.

Khamis, Julai 19, 2012

WAJARKAH MURID-MURID MEMBAWA TELEFON BIMBIT KE SEKOLAH?


Macam-macam reaksi daripada pelbagai pihak apabila Kementerian Pelajaran mengambil langkah merangka Draf Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2012 yang membolehkan pelajar membawa telefon bimbit dan iPad ke sekolah mulai tahun depan.
 
Bagi pelajar-pelajar, tentunya menganggap langkah ini sebagai suatu kemudahan yang ‘menyeronokkan’ dan ditunggu-tunggu manakala golongan ibu bapa ada yang merasa lega kerana boleh mengikuti perkembangan anak mereka di sekolah dan pada masa sama tidak kurang ramai juga bimbang dengan kesannya kepada anak-anak apabila membawa alat komunikasi itu ke sekolah.
 
Pertama, bimbang disalah guna kemudahan tersebut. Yang keduanya, apabila berlakunya kecurian atau kehilangan gajet berharga itu.
 
Draf peraturan membenarkan penggunaan telefon bimbit ini dirangka selari dengan perkembangan semasa serta mengambil kira faktor keselamatan pelajar, tambahan sebelum ini, pihak ibu bapa sudah beberapa kali meminta kementerian agar membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah bagi membolehkan mereka mengawasi pergerakan anak mereka.
Sememangnya ada baik dan tidak baiknya membawa telefon bimbit ke sekolah. Dari segi baiknya, tentu ia memudahkan ibu bapa untuk mengesan anak mereka terutamanya selepas waktu sekolah. Ada ketikanya anak-anak terlepas bas sekolah mungkin kerana lambat keluar kelas dan tidak memaklumkan kepada pemandu bas terlebih dahulu. Tidak kurang juga yang nakal dan suka berpeleseran selepas waktu sekolah.
 
Saya pernah diminta oleh anak saya yang bersekolah rendah menghantar kawannya pulang ke rumah kerana kawannya itu terlepas bas. Ini disebabkan semua murid di dalam kelasnya dihukum balik lewat sedikit setelah gagal menyiapkan kerja rumah yang diberi. Mujur saya tidak bekerja ketika itu.
 
Kediaman saya yang amat dekat dengan sekolah tidak memerlukan anak saya untuk menaiki bas. Sampai di rumah saya, kawannya itu yang menangis kerana panik meminjam telefon bimbit saya memberitahu ibunya di tempat kerja yang dia terlepas bas dan saya akan menghantarnya.
 
Saya merasa gusar, rasa marah pun ada. Kenapalah cikgu boleh membuat hukuman sebegitu tanpa memikirkan pelajar-pelajar yang menaiki bas sekolah. Siapa yang akan menghantar mereka sekiranya terlepas bas? Jika dibiar pelajar ini ‘bersidai’ menunggu penjaganya mengambilnya pulang di depan sekolah dalam suasana yang agak sunyi, semua pelajar telah pulang, kita bimbang ada pihak lain yang tidak bertanggungjawab pula menawarkan khidmat untuk menghantar pelajar ini pulang ke rumah.
 
Dalam situasi seperti ini telefon bimbit amat diperlukan. Memang ada telefon awam disediakan di sekolah tetapi tidak semua diselenggara dengan baik, lama dibiarkan rosak dan tidak banyak pula kemudahan itu. Dalam pada itu, jangan terkejut ramai juga pelajar sekolah terutamanya di peringkat rendah yang tidak tahu menggunakan telefon awam.
 
Tetapi dari sudut tidak baiknya, kita juga bimbang telefon tersebut akan disalahguna pelajar. Kemudahan ini digunakan untuk menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) sesama kawan di dalam kelas atau luar kelas, melayari Internet pada waktu sekolah, mengemas kini status di Facebook, twitter, merakamkan perbuatan kawan-kawan dan guru-guru dan sebagainya.
 
Pada masa sama, para guru bukan sahaja berhadapan dengan cabaran mengawal pelajar sekolah ini daripada menyalahguna telefon bimbit di sekolah tetapi terpaksa melayani masalah kehilangan telefon bimbit itu.
 
Kehilangan gajet ini juga mungkin membuatkan pelajar-pelajar terbabit menuduh antara satu dengan lain sehingga berlakunya pergaduhan dan bermacam-macam lagi kesan daripada kehilangannya.
 
Pada masa sama, pelajar-pelajar yang tidak ada telefon bimbit dan iPad, mula merengek meminta ibu bapa membelikan telefon bimbit kerana melihat kawan-kawan memilikinya dan membawa ke sekolah. Yang lagi haru, mereka mahu yang lebih canggih daripada kawan-kawan dengan niat berlawan-lawan, telefon siapa yang lebih up to date.
 
Saya tidak pasti apakah peraturan-peraturan ketat yang akan digunakan kementerian dalam mengawal penggunaan telefon bimbit ini. Tetapi sudah pastinya draf yang sedang dirangka itu perlu mengambil kira kesan-kesan yang tidak baik ini.
 
Kita mahu tahu hadnya, bila waktu telefon bimbit ini boleh digunakan dan bagaimana pihak sekolah dapat mengawal penggunaannya. Pelaksanaan peraturan-peraturan berkaitannya pun perlu tegas dan perlu dipatuhi. Sedangkan peraturan sedia ada yang melarang pelajar sekolah membawa telefon bimbit, ramai juga yang melanggarnya dengan membawanya secara sorok-sorok.
 
Kita bimbang peraturan yang ada jika tidak dilaksanakan secara tegas, tidak memberi apa-apa makna, sedangkan orang dewasa pun sukar untuk mematuhi peraturan.
 
 
Tetapi sudahkah perkiraan dan kajian baik buruknya diambil kira? Hanya pihak berwajib mampu menjawab persoalan ini. Sebagai rakyat biasa yang tidak mempunyai statistik baik buruknya membenarkan pelajar membawa telefon ke sekolah mungkin boleh untuk saya kongsikan bersama isu yang pada hemat saya mungkin timbul apabila pelajar bersama telefon di sekolah: 
 
Tumpuan pelajar terganggu
Bolehkah seorang guru mengawal pelajarnya agar tidak melayan SMS yang masuk keluar pada setiap detik dan ketika? Mungkin juga pelajar sibuk melihat kecanggihan gajet yang dimiliki oleh rakan dan membandingkan dengan gajet miliknya. Bukankah ini semua akan mengganggu pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. 
 
Jurang stratifikasi sosial di sekolah
Sekolah diprogramkan dengan keseragaman dan kesamarataan. Baju tidak berbeza pada warna mahupun gayanya. Tetapi jika gajet yang dibawa iPhone, Samsung, BlackBerry sudah tentu tidak sama dengan gajet tidak berjenama. Apakah kita inginkan jurang stratifikasi sosial berlaku di dalam persekitaran sekolah. Sombong, memperlekehkan yang lain mungkin akan menjadi budaya sekolah. Adakah matlamat ke sekolah akan tercapai kiranya begini keadaan persekitarannya? 
 
Jenayah kecil-kecilan
Gajet yang dibawa ke sekolah seperti telefon bimbit mungkin terdedah kepada kecurian. Disebabkan godaan yang tinggi gajet yang dicuri boleh membawa kepada masalah lain seperti bergaduh sesama pelajar dan tidak kurang menyusahkan para guru yang terpaksa membuat siasatan bagi kecurian tersebut. 
 
Isu sosial
Anak remaja sedang dalam proses mengenali diri dan membentuk peribadi. Banyak kes pada hari ini telefon bimbit berkamera digunakan sebagai bahan untuk bereksperimen dalam melihat tubuh badan sendiri, mengendap, merekodkan aksi buli dan aksi terlarang lain atas dasar ingin tahu yang kuat dalam diri remaja. Bukan itu sahaja, gajet canggih yang dilengkapi akses kepada internet juga memungkinkan pelajar leka bermain permainan dalam talian dan lain-lain lagi. Sanggupkah para guru warga pendidik dan ibu bapa melayani serta berhadapan dengan semua isu ini yang mana kadar penyalahgunaannya begitu tinggi? 
 
Akademik tidak bebas lagi
Guru-guru mungkin mengalami kesukaran untuk berkongsi contoh dan bercakap mengenai perkara yang sensitif kerana khuatir gajet canggih yang dimiliki pelajar merekodkan perkara itu serta mentafsirnya secara salah. Guru juga mungkin tidak akan menggayakan atau berdemonstrasi dalam membentuk kefahaman pelajar bagi mengelakkan ia direkodkan, disunting dan dimuatkan di internet yang akan menjadikan guru terbabit bahan lawak jenaka. Lebih malang ia mungkin jatuh ke tangan pihak tidak bertanggungjawab dan secara tidak langsung mengekang kebebasan akademik di sekolah.
 
Mungkin bagi membendung kebimbangan ibu bapa akan ancaman bahaya yang ada pada hari ini, pihak berwajib perlu memperkenalkan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang membolehkan pihak sekolah dan ibu bapa mengambil tindakan perlu apabila berlaku kecemasan. Butiran untuk dihubungi ketika kecemasan sama ada oleh pelajar, ibu bapa dan pihak sekolah perlulah jelas.
 
Pemantauan dari semua pihak memungkinkan persekitaran yang lebih baik kepada semua.
Pelajar perlu dididik agar lebih bertanggungjawab dengan tidak melencong ke tempat lain selepas meninggalkan sekolah. Sentiasa memaklumkan ibu bapa dan guru kiranya mempunyai aktiviti.
 
Tetapi keadaan dan suasana semasa mungkin mendesak agar pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Biarlah keputusan yang dibuat kelak merupakan risiko yang paling minimum untuk ditanggung oleh ibu bapa, pelajar, sekolah dan juga masyarakat. 
 
Sumber:  Utusan Malaysia

Sabtu, Julai 14, 2012

KEMASUKAN LEPASAN STPM/MATRIKULISI/ASASI KE IPTA - 38549 CALOK LAYAK

PUTRAJAYA: Seramai 38,549 pelajar lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)/ Matrikulasi/Asasi layak melanjutkan pengajian tinggi peringkat ijazah pertama di 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di seluruh negara, termasuk di lima universiti penyelidikan (RU).

Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa berkata, daripada jumlah itu seramai 21,959 (57 peratus) membabitkan pelajar aliran sains dan 16,590 (43 peratus) adalah aliran sastera.

“Pelajar lelaki 13,177, manakala 25,372 wanita. Prestasi calon layak mengikut kaum membabitkan Bumiputera seramai 27,455 orang, Cina (8,989), India (1,384) dan 724 kaum lain,” katanya pada sidang media mengumumkan status keputusan permohonan kemasukan ke IPTA bagi program pengajian lepasan STPM/Matrikulasi/Asasi (ijazah pertama) sesi akademik 2012/2013, di sini, semalam.
 
Dr Rujhan berkata, bagi sesi kali ini KPT menerima 63,467 permohonan, berbanding 64,703 permohonan sebelum ini, menunjukkan penurunan 1.9 peratus.

Berdasarkan permohonan itu, katanya, seramai 52,430 calon didapati layak dan melepasi syarat am universiti serta syarat khas program pengajian, namun turut menunjukkan penurunan 1.5 peratus berbanding pengambilan pada sesi lalu.

“Penurunan ini membabitkan beberapa faktor seperti disebabkan pilihan pelajar dan keutamaan kepada pelajar yang memilih kursus tertentu mengikut pilihan mereka,” katanya. “Selain itu, dasar pengambilan dan pemilihan kemasukan ke IPTA yang menggunakan sistem meritokrasi dengan menggunapakai 90 peratus markah akademik dan 10 peratus markah kokurikulum. Jadi, walaupun pelajar itu layak, tetapi meritnya rendah, dia tak akan mendapat tempat.

“Faktor lain ialah pelajar tidak menduduki Malaysian University English Test (MUET), sedangkan ia menjadi syarat utama kemasukan ke universiti. Ada tak ambil ujian ini dan bila tak ambil mereka tidak menepati syarat am,” katanya.

Beliau berkata, tahun ini ada 2,015 pelajar yang akan mendapat dua tawaran iaitu ke lima RU dan 14 universiti komprehensif lain.

“Justeru pelajar terbabit diminta membuat keputusan tepat untuk memilih universiti mengikut pilihan masing-masing,” katanya.

Menurutnya, bagi sesi itu juga 22 pelajar Orang Asli, 28 pelajar orang kelainan upaya (OKU) dan 1,682 atlet negara serta negeri turut ditawarkan untuk mengikuti kursus pengajian di IPTA.

Status keputusan permohonan boleh disemak mulai semalam melalui laman web, hotline (03-88706767), talian bantuan (03-88706777), talian am (03-88706755/6766) dan sistem pesanan ringkas (SMS) dengan menaip UPU RESULT (No KP) dan SMS ke 15888.

“Pihak IPTA akan mengeluarkan surat tawaran rasmi kepada calon berjaya mulai 16 Julai ini (Isnin) dan calon yang berjaya dikehendaki membuat pengesahan setuju terima tawaran dalam tempoh 10 hari atau sebelum 22 Julai. Tarikh pendaftaran pelajar baru di IPTA adalah 1 hingga 2 September,” katanya.

Katanya, aplikasi e-Rayuan sudah dibuka mulai semalam menerusi laman web http://upu.mohe.gov.my, namun hanya calon gagal menerima sebarang tawaran ke IPTA dibenarkan mengemukakan rayuan menerusi aplikasi itu dalam tempoh 10 hari selepas keputusan diumumkan.

“Tarikh tutup permohonan e-Rayuan adalah 22 Julai. Keputusan pemilihan tertakluk kepada kekosongan tempat mengikut program pengajian di IPTA selepas pendaftaran pelajar baru dan tawaran adalah muktamad. Sekiranya tiada sebarang jawapan diterima dari IPTA sehingga 30 September, rayuan dianggap gagal,” katanya.

Sumber:  Harian Metro