Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Rabu, April 30, 2014

FORMAT PENTAKSIRAN PT3 BAGI SUBJEK-SUBJEK

FORMAT PT3 BAGI SUBJEK-SUBJEK 

1.  Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Bertulis)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif. 

Tempoh 
Dua jam  

Konstruk 
a. Pengetahuan dan kefahamam tentang sistem bahasa
b. Kemahiran aplikasi bahasa
c. Kemahiran kreatif aprisiasi (membaca dan menulis)
 

Kaedah Penskoran 
Analitik atau holistik 

Bentuk Ujian 
Objektif atau subjektif  

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tajuk 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
 

Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


2. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Bertutur)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara lisan 

Tempoh 
10 - 30 minit 

Konstruk 
Kemahiran mendengar dan bertutur 

Kaedah Penskoran 
Analitik atau holistik 

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tugasan 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan 
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu 

Mode
Murid memberikan respon secara individu 



3.  Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Mendengar)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk mendengar rakaman audio dan memberikan respon  secara bertulis

Tempoh 
30 minit 

Konstruk 
Kemahiran mendengar dan memahami  

Kaedah Penskoran 
Analitik  

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tajuk 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran 

Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


4.  Format PT3 Bagi Subjek Matematik (Ujian Bertulis) 

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif. 

Tempoh 
Dua jam 

Konstruk 
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran 

Kaedah Penskoran
Analitik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran 


Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


5.  Format PT3 Bagi Subjek Sains (Ujian Bertulis) 

Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu
6.  Format PT3 Bagi Subjek Pendidikan Islam (Ujian Bertulis)  

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individU


7.  Format PT3 Bagi Subjek Kemahiran Hidup KHB (Ujian Bertulis) 

Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu
 


8.  Format PT3 Bagi Subjek Geografi (Pelbagai Instrumen)
Bagi subjek Geografi, kaedah Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh diadakan dalam bentuk:

1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan

9.  Format PT3 Bagi Subjek Sejarah (Pelbagai Instrumen)
Bagi subjek Sejarah, kaedah Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh diadakan dalam bentuk:

1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan
Format Pelbagai Instrumen Dalam PT3 
Berikut adalah format bagi Pelbagai Instrumen dalam PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) yang digunapakai bagi subjek Geografi dan Sejarah.  

1. Tugasan Bertulis 

Penerangan 
Tugasan yang memerlukan murid membuat laporan atau dokumen mengikut spesifikasi atau format yang ditetapkan , menghasilkan karya kreatif, ciptaan dan gubahan dalam bentuk tulisan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



2.  Projek 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid menghasilkan sesuatu produk dan membuat pelaporan tentang produk / artifak yang dihasilkan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



3.  Kajian Lapangan 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian di luar bilik darjah atau di makmal untuk mendapatkan data dan maklumat serta membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



4. Kajian Kes 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



5.  Kerja Kursus Pendidikan Kesenian (Sekolah Seni sahaja) 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan (Februari - Julai)

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan

Jumaat, April 18, 2014

PENTAKSIRAN TINGKATAN 3 (PT3) 2014


1. Apakah PT3? 
PT3 adalah pentaksiran sumatif untuk menilai pencapaian akademik murid di peringkat menengah rendah. 

2. Apakah mata pelajaran yang ditaksir dalam PT3?
Mata pelajaran yang ditaksir dalam PT3 adalah seperti berikut:
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Sejarah
  • Geografi
  • Mathematics
  • Science
  • Pendidikan Islam
  • 4 pilihan Kemahiran Hidup Bersepadu:
    • KHB Kemahiran Teknikal
    • KHB Ekonomi Rumah Tangga
    • KHB Pertanian
    • KHB Perdagangan dan Keusahawanan
  • 5 pilihan bahasa tambahan:
    • Bahasa Arab
    • Bahasa Cina
    • Bahasa Tamil
    • Bahasa Iban
    • Bahasa Kadazandusun

3. Apakah skop sukatan pelajaran yang ditaksir dalam PT3? 
PT3 mentaksir skop sukatan pelajaran Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3 berdasarkan matlamat, objektif dan kandungan mata pelajaran berkenaan. 

4. Apakah tanggungjawab Lembaga Peperiksaan dalam pelaksanaan PT3? 
Lembaga Peperiksaan bertanggungjawab menyediakan soalan (item), panduan penskoran dan garis panduan pelaksanaan dan panduan penjaminan kualiti PT3 serta melaksanakan penjaminan kualiti PT3. 

5. Apakah peranan sekolah dalam pelaksanaan PT3? 
Sekolah adalah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap penyediaan kertas soalan, pentadbiran, pemeriksaan skrip jawapan, penggredan dan pelaporan PT3 berdasarkan soalan, panduan penskoran dan garis panduan yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan. Di samping itu, sekolah perlu melaksanakan penjaminan kualiti PT3. 

6. Apakah jenis instrumen pentaksiran bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris? 
Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris ditaksir menggunakan instrumen pentaksiran Ujian Bertulis dan Ujian Lisan. Ujian Lisan terdiri daripada Ujian Bertutur dan Ujian Mendengar. 

7. Apakah jenis instrumen pentaksiran bagi mata pelajaran Science, Mathematics, Pendidikan Islam, Kemahiran Hidup Bersepadu, Bahasa Arab, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Bahasa Iban dan Bahasa Kadazandusun? 
Mata pelajaran tersebut akan menggunakan instrumen pentaksiran Ujian Bertulis sahaja. 

8. Apakah jenis instrumen pentaksiran bagi mata pelajaran Sejarah dan Geografi? 
Mata pelajaran Sejarah dan Geografi pula akan ditaksir menggunakan Pelbagai Instrumen seperti Tugasan Bertulis (assignment), Projek, Kajian Lapangan (field study) atau Kajian Kes (case study). Bagi tahun 2014, Lembaga Peperiksaan telah menetapkan Kajian Kes sebagai instrumen pentaksiran bagi kedua-dua mata pelajaran berkenaan. 

9. Bagaimanakah pencapaian murid bagi PT3 ini dilaporkan? 
Pelaporan Pencapaian Murid bagi PT3 adalah dalam bentuk Gred A, B, C, D, E dan F dengan tafsiran seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1. 

Jadual 1: Gred dan tafsiran gred bagi PT3
Gred Tafsiran Gred
A Cemerlang
B Kepujian
C Baik
D Memuaskan
E Mencapai tahap minimum
F Belum mencapai tahap minimum

10. Bilakah pelaksanaan PT3 ini bermula? 
Pelaksanaan PT3 dijalankan secara berperingkat seperti Jadual 2 berikut:
Tarikh Jenis Instrumen Mata Pelajaran
1 – 18 Julai 2014 Kajian Kes Sejarah
Geografi
6 – 29 Ogos 2014 Ujian Lisan Bertutur Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
12 Ogos 2014 Ujian Mendengar Bahasa Melayu
13 Ogos 2014 Ujian Mendengar Bahasa Inggeris
12 – 17 Oktober 2014 Ujian Bertulis Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Mathematics
Science
Pendidikan Islam
Kemahiran Hidup Bersepadu
Bahasa Cina
Bahasa Tamil
Bahasa Arab
Bahasa Iban
Bahasa Kadazandusun

11. Bagaimanakah penjaminan kualiti PT3 ini dilaksanakan? 
Penjaminan kualiti dilaksanakan melalui proses moderasi dan verifikasi. Moderasi ialah proses menyelaras markah berdasarkan peraturan penskoran yang disediakan oleh LP. Proses ini dilaksanakan bagi memastikan ketekalan (konsistensi) dalam pemberian markah antara guru-guru yang memeriksa. Verifikasi pula ialah proses menentusahkan markah yang diperoleh murid adalah markah yang selayaknya diterima. 

12. Adakah guru, murid dan ibu bapa bersedia untuk menghadapi pelaksanaan PT3? 
Program penataran dan taklimat telah dan sedang dijalankan oleh LP dengan bantuan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Bahagian KPM, Pengetua, Guru Besar, School Improvement Partner Plus (SIP+), School Improvement Specialist Coach Plus (SISC+), guru sekolah rendah dan sekolah menengah serta wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru di seluruh negara.