FORMAT PT3 BAGI SUBJEK-SUBJEK
1. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
a. Pengetahuan dan kefahamam tentang sistem bahasa
b. Kemahiran aplikasi bahasa
c. Kemahiran kreatif aprisiasi (membaca dan menulis)
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
Mode
Murid memberikan respon secara individu
2. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Bertutur)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara lisan
Tempoh
10 - 30 minit
Konstruk
Kemahiran mendengar dan bertutur
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
Mode
Murid memberikan respon secara individu
3. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Mendengar)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk mendengar rakaman audio dan memberikan respon secara bertulis
Tempoh
30 minit
Konstruk
Kemahiran mendengar dan memahami
Kaedah Penskoran
Analitik
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
4. Format PT3 Bagi Subjek Matematik (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
5. Format PT3 Bagi Subjek Sains (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
1. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
a. Pengetahuan dan kefahamam tentang sistem bahasa
b. Kemahiran aplikasi bahasa
c. Kemahiran kreatif aprisiasi (membaca dan menulis)
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
Mode
Murid memberikan respon secara individu
2. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Bertutur)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara lisan
Tempoh
10 - 30 minit
Konstruk
Kemahiran mendengar dan bertutur
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
Mode
Murid memberikan respon secara individu
3. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Mendengar)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk mendengar rakaman audio dan memberikan respon secara bertulis
Tempoh
30 minit
Konstruk
Kemahiran mendengar dan memahami
Kaedah Penskoran
Analitik
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
4. Format PT3 Bagi Subjek Matematik (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
5. Format PT3 Bagi Subjek Sains (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
6. Format PT3 Bagi Subjek Pendidikan Islam (Ujian Bertulis)
Penerangan
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam
bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individU
7. Format PT3 Bagi Subjek Kemahiran Hidup KHB (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individU
7. Format PT3 Bagi Subjek Kemahiran Hidup KHB (Ujian Bertulis)
Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon secara bertulis dalam
bentuk ujian objektif atau subjektif.
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
8. Format PT3 Bagi Subjek Geografi (Pelbagai Instrumen)
Tempoh
Dua jam
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif
Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk
Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu
8. Format PT3 Bagi Subjek Geografi (Pelbagai Instrumen)
Bagi subjek Geografi, kaedah
Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh
diadakan dalam bentuk:
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan
Bagi subjek Sejarah, kaedah
Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh
diadakan dalam bentuk:
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan
Format Pelbagai Instrumen Dalam PT3
Berikut adalah format bagi Pelbagai Instrumen dalam PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) yang digunapakai bagi subjek Geografi dan Sejarah.
1. Tugasan Bertulis
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat laporan atau dokumen mengikut spesifikasi atau format yang ditetapkan , menghasilkan karya kreatif, ciptaan dan gubahan dalam bentuk tulisan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
2. Projek
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid menghasilkan sesuatu produk dan membuat pelaporan tentang produk / artifak yang dihasilkan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
3. Kajian Lapangan
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian di luar bilik darjah atau di makmal untuk mendapatkan data dan maklumat serta membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
4. Kajian Kes
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
5. Kerja Kursus Pendidikan Kesenian (Sekolah Seni sahaja)
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan (Februari - Julai)
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
Berikut adalah format bagi Pelbagai Instrumen dalam PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) yang digunapakai bagi subjek Geografi dan Sejarah.
1. Tugasan Bertulis
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat laporan atau dokumen mengikut spesifikasi atau format yang ditetapkan , menghasilkan karya kreatif, ciptaan dan gubahan dalam bentuk tulisan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
2. Projek
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid menghasilkan sesuatu produk dan membuat pelaporan tentang produk / artifak yang dihasilkan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
3. Kajian Lapangan
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian di luar bilik darjah atau di makmal untuk mendapatkan data dan maklumat serta membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
4. Kajian Kes
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
5. Kerja Kursus Pendidikan Kesenian (Sekolah Seni sahaja)
Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan
Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran
Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai
Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik
Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga
Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan (Februari - Julai)
Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran
Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan