Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..........Selamat datang ke blog Laman Pak Guru Asan..........Selamat Hari Guru..........Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara..........

Ahad, September 30, 2012

STRATEGI MENGEKALKAN KECEMERLANGAN SEKOLAH

Penambahbaikan sekolah perlu dilakukan untuk mengekalkan kecemerlangan sekolah. Untuk berjaya, peranan semua warga sekolah adalah amat penting bagi merealisasikan strategi ke arah pengekalan kecemerlangan. Setiap pentadbir dan guru mesti sanggup membuat perubahan yang radikal berdasarkan strategi yang telah disusun secara bersepadu, komprehensif, dan menyeluruh. Di antara cadangan strateginya ialah:

  • Memahami perubahan konteks kepimpinan bagi melestari penambahbaikan sekolah.
  • Mengetahui apa itu penambahbaik sekolah.
  • Cara pasca kepimpinan pengajaran boleh menambahbaik sekolah.
  • Kepemimpinan guru dan cara menggunakannya bagi menambahbaik sekolah.
  • Kaedah mendiagnosis perubahan bagi menambahbaik sekolah.
  • Meningkatkan keupayaan guru melalui pemantauan dan penilaian.
  • Menjana penambahbaikan sekolah melalui pengajaran berkesan.
  • Cara membuat keputusan bagi menambahbaik pengajaran dan pembelajaran.
  • Melakukan penambahbaikan melalui pengajaran reflektif.
  • Membudayakan penyelidikan bagi melakukan penambahbaikan.
  • Membangunkan komuniti pembelajaran di sekolah.
  • Memperkasa kecerdasan emosi bagi menambahbaik sekolah.
  • Membangunkan teori kajian penambaahbaikan sekolah.

Sabtu, September 29, 2012

BAJET 2013 MEMPERUNTUKAN RM251.6 BILION

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini telah membentangkan Bajet 2013 melibatkan peruntukan berjumlah RM251.6 bilion iaitu meliputi RM201.9 bilion untuk perbelanjaan mengurus dan RM49.7 bilion bagi perbelanjaan pembangunan. Bertemakan''Memakmurkan Negara, Mensejahterakan Rakyat : Sebuah Janji Ditepati' Bajet 2013 bakal memberi keselesaan kepada pelbagai lapisan masyarakat desa, petani, buruh, nelayan, guru, pekebun kecil, pensyarah, karyawan, penjawat awam dan golongan profesional serta usahawan.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan menggariskan lima fokus utama iaitu merangsang aktiviti pelaburan; memperkasa pendidikan dan latihan; membudaya inovasi, meningkatkan produktiviti; konsolidasi fiskal dan mempercekap penyampaian perkhidmatan awam dan mensejahterakan rakyat.

Menurut Perdana Menteri, Bajet 2013 digubal dengan fokus untuk meningkatkan taraf hidup rakyat, memastikan pertumbuhan ekonomi mapan, perbelanjaan berhemah dan mengurangkan defisit fiskal negara dengan matlamat keseluruhan mengutamakan kesejahteraan rakyat. Kerajaan akan memastikan rakyat mendapat perkhidmatan terbaik serta manfaat maksimum hasil daripada pelaksanaan program dan projek pembangunan. 

Bajet kali ini dilihat menyeluruh dan komprehensif apabila menyentuh secara langsung semua golongan masyarakat termasuk petani dan nelayan dengan memperkenalkan Skim Perlindungan Takaful Padi yang memberi kemudahan perlindungan kepada pengusaha sawah di bawah 10 hektar dan dijangka dapat memanfaatkan 172,000 pesawah. Perdana Menteri turut mengumumkan tambahan RM1 bilion bagi Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah, khusus untuk membaik pulih sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan.

Kerajaan juga tidak melupakan golongan pesara apabila mengumumkan akan menyelaraskan semula pencen pesara kerajaan yang telah berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun dengan menaikkan pencen minimum daripada RM720 kepada RM820. Pelarasan ini mengambil kira bayaran bermula 1 Januari 2012 dengan melibatkan 50,371 pesara.

Bagi memastikan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mempunyai modal insan berpengetahuan dan berkemahiran tinggi, kerajaan bersetuju menambah baik skim ATM, meningkatkan peluang kenaikan pangkat melalui kaedah kenaikan secara time-based dan insentif khas dengan kadar RM200 sebulan kepada semua pegawai dan anggota ATM seramai 125,708 orang.

Sementara itu, bagi memberi akses kepada golongan belia kepada lebuh raya maklumat, Pakej Komunikasi Belia diperkenalkan dengan rebat RM200 akan diberi secara sekali bayar bagi pembelian satu unit telefon mudah alih pintar 3G dan ia terbuka kepada belia berumur 21 hingga 30 tahun, berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah.

Kerajaan juga komited memastikan setiap rakyat berpeluang memiliki rumah sendiri dengan memperuntukkan RM1.9 bilion bagi membina 123,000 unit rumah dengan harga berpatutan yang akan dilaksanakan oleh PR1MA, Syarikat Perumahan Nasional Berhad dan Jabatan Perumahan Negara.

Di samping itu, Perdana Menteri turut menyatakan komitmen kerajaan untuk meneruskan program Baucar Buku 1Malaysia kepada setiap pelajar IPT dan prauniversiti dengan nilainya ditingkatkan daripada RM200 kepada RM250 untuk manfaat seramai 1.3 juta pelajar di seluruh negara.




Sepintas lalu mengenai Bajet 2013
  • Pertumbuhan ekonomi = 4.5% hingga 5.5%
  • Kutipan hasil = RM208.6 bilion
  • Perbelanjaan/Peruntukan = RM251.6 bilion
  • Pelaburan swasta = RM148.4 bilion
  • Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) = RM1.0 trilion
  • Kerajaan akan memastikan hutang Kerajaan Persekutuan tidak melebihi paras 55 peratus kepada KDNK dan defisit fiskal terus berkurangan kepada 3% menjelang 2015

Pendidikan
  • RM38.7 juta diperuntukkan kepada Kementerian Pelajaran bagi pengurusan dan pembangunan
  • RM500 juta peruntukan tambahan bagi meningkatkan kemahiran guru dalam pengajaran subjek-subjek teras
  • RM1 bilion tambahan kepada Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah
  • RM1.2 bilion diperuntukkan bagi pendidikan prasekolah
  • RM380 juta untuk Kementerian Pelajaran bagi penempatan guru prasekolah
  • RM10,000 geran pelancaran kepada penyedia Pusat Pendidikan Awal Kanak-kanak (ECCE) swasta

Peruntukan sektor
  • RM30 bilion diperuntukkan bagi sektor ekonomi untuk menampung keperluan infrastruktur perindustrian serta pertanian dan pembangunan
  • RM11.1 bilion diperuntukkan bagi sektor sosial termasuk pendidikan dan latihan, kesihatan, kebajikan, perumahan serta pembangunan masyarakat
  • RM4.6 bilion diperuntukkan bagi pembangunan sektor keselamatan
  • RM2 bilion bagi pentadbiran am
  • RM2 bilion bagi simpanan luar jangka
  • RM3 bilion diperuntukkan bagi pelaksanaan Projek Permulaan
  • RM500 juta diperuntukkan bagi projek River of Life bagi Sungai Klang
  • RM300 juta untuk projek pemulihan rangkaian paip dan pembetunga

Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
  • RM1.0 bilion dana di bawah Skim Pembangunan PKS bawah kendalian SME Bank
  • RM200 juta dana Industri Halal di bawah seliaan SME Bank & Bank Pembangunan Islam
  • RM16 juta skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000
  • RM386 juta diperuntukkan bagi membuka 57 Kedai Rakyat 1Malaysia

Kesejahteraan rakyat
  • RM6 bilion projek dan program untuk memastikan kesejahteraan rakyat
  • RM1.9 bilion bagi membina 123,000 unit rumah pada harga berpatutan
  • RM100 juta untuk memulihkan 30 projek rumah terbengkalai
  • RM4.5 bilion diperuntukkan bagi mengurangkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar

Belia Dan Sukan
  • RM738 juta diperuntukkan bagi pembangunan belia dan sukan
  • RM15 juta diperuntukkan bagi mempersiapkan ke kejohanan sukan antarabangsa
  • RM50 juta tempoh empat tahun khusus untuk persiapan Sukan Olimpik Rio 2016
  •  50 juta diperuntukkan bagi mewujudkan "New Entrepreneur Foundation"
  • RM50 juta untuk mewujudkan "Young Entrepreneur Fund"
  • RM200 rebate secara "one-off" bagi pembelian satu unit telefon pintar 3G

Pelajar
  • RM2.6 bilion diperuntukkan bagi program kebajikan pelajar sekolah
  • RM540 juta untuk program bantuan persekolahan RM100 kepada pelajar
  • Diskaun 20% bagi peminjam yang menyelesaikan sekali gus pinjaman PTPTN
  • Diskaun 10% peminjam yang membayar pinjaman secara konsisten
  • RM250 meneruskan program Baucar Buku 1Malaysia untuk pelajar IPT

Rakyat Didahulukan
  • Pusingan Kedua BR1M diperluaskan kepada individu bujang berumur 21 tahun dan ke atas yang berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan
  • RM5,000 sebulan had pendapatan peminjam perseorangan bagi Skim Rumah Pertamaku dinaikkan
  • RM10,000 had pendapatan bersama suami isteri RM10,000 bagi Skim Rumah Pertamaku dinaikkan
  • 20 sen/kg pengurangan subsidi gula mulai 29 Sept
  • RM1.5 bilion bagi menstabilkan harga minyak masak di pasaran

Pencapaian Diutamakan
  •  Cukai pendapatan diturunkan 1% bagi kumpulan berpendapatan bercukai tahunan melebihi RM2,500 hingga RM50,000
  • RM6,000 pelepasan cukai bagi pendidikan tinggi anak-anak dinaikkan
  • RM3,000 pencarum KWSP dibenarkan membuat pengeluaran di Akaun 2 bagi jemaah muassasah untuk menampung kekurangan kos tambang
  • RM150 pengurangan caj bayaran pasport bagi warga emas dan kanak-kanak
  • RM1.4 juta anggota Perkeso boleh menjalani pemeriksaan kesihatan percuma di hospital kerajaan atau klinik panel Perkeso

Pencegahan/Pengurangan Jenayah
  • RM591 juta mengurangkan kadar jenayah termasuk menambah bilangan anggota polis, menubuhkan Unit Rondaan bermotosikal, meningkatkan jumlah anggota pasukan sukarewalan polis dan menambah pemasangan kamera litar tertutup.
  • RM90 juta menyediakan seragam kepada anggota Rela yang aktif.
  • RM20 juta menyediakan seragam kepada anggota Rela yang aktif.
  • RM10,000 geran kepada persatuan penduduk untuk  menggalakkan aktiviti rondaan di kawasan  kejiranan
  • RM276 juta geran kepada persatuan penduduk untuk  menggalakkan aktiviti rondaan di kawasan kejiranan

Siswazah dan Latihan
  • RM3.7 bilion untuk melatih pelajar dalam bidang teknikal dan vokasional
  • RM200 juta untuk penubuhan “Graduate Employability Taskforce"
  • RM400 juta untuk Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran  bagi memberi pinjaman untuk dimanfaatkan hampir  40,000 pelatih di peringkat Sijil Kemahiran Malaysia tahap satu hingga lima
  • Potongan cukai dua kali perbelanjaan syarikat yang melaksanakan Skim Latihan 1Malaysia
  • RM50 juta untuk melatih 3,200 pelajar masyarakat India bagi memperlengkapkan mereka dengan kemahiran

Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
  • RM1.0 bilion dana di bawah Skim Pembangunan PKS bawah kendalian SME Bank
  • RM200 juta dana Industri Halal di bawah seliaan SME Bank & Bank Pembangunan Islam
  • RM16 juta skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000
  • RM386 juta diperuntukkan bagi membuka 57 Kedai Rakyat 1Malaysia

Kepentingan Melayu/Bumiputera
  • Yayasan Wakaf Malaysia di bawah Jabatan Wakaf Zakat dan Haji diberi tanggungjawab untuk merangka pelan induk Wakaf Korporat
  • RM9.0 bilion (43%) nilai kos infrastruktur projek MRT diperuntukkan kepada syarikat bumiputera
  • RM1.0 bilion dana Pembiayaan Bumiputera akan disediakan oleh SME Bank
  • Skim Jaminan Modal Kerja akan dilanjutkan kepada syarikat bumiputera berprestasi tinggi

Kesihatan dan Masyarakat
  • RM19.3 bilion diperuntukkan bagi perkhidmatan dan pembangunan kesihatan
  • RM20 juta untuk membuka tambahan 70 Klinik 1Malaysia
  • RM50 juta diperuntukkan untuk program pembangunan wanita dan masyarakat
  • RM1.2 bilion diperuntukkan untuk program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma

Sabtu, September 15, 2012

ADAB BERSAHABAT

Adab bersahabat, hendaklah melayan sahabat dengan cara yang kita sendiri mahu dilayan oleh orang lain. Sebabnya, sesiapa tidak menyukai saudaranya seperti apa yang disukainya untuk dirinya sendiri, maka persaudaraannya adalah kemunafikan dan itu baginya adalah bencana di dunia dan akhirat.

Berikut adalah adab-adab bersahabat yang dinyatakan oleh Imam Al- Ghazali:
  1. Mmengorbankan harta. Apabila tidak mungkin, maka memberikan baki dari harta semasa diperlukan.
  2. Segera mengambil inisiatif semasa sahabat memerlukan bantuan tanpa meminta balasan.
  3. Menyembunyikan rahsia, menutup aib dan tidak menyampaikan kepada sahabat cacian orang.
  4. Menyampaikan pujian orang lain yang menjadikan dia gembira, mendengar kata-katanya dengan baik dan tidak bergaduh dengannya.
  5. Memanggil dengan nama yang paling disukainya, memuji dengan kabaikan yang dia ketahui, berterima kasih atas perbuatannya, membelanya apabila kehormatannya dipijak-pijak sebagaimana dia membela dirinya sendiri dan menasihatkannya dengan lemah lembut atau dengan sindiran apabila diperlukan.
  6. Memaafkan kesalahan dan kekeliruannya dan tidak mencacinya.
  7. Mendoakan semasa sendirian, ketika sahabat masih hidup dan setelah meninggal dunia.
  8. Berbuat baik kepada keluarganya dan kerabatnya setelah dia meninggal dunia.
  9. Berusaha meringankan beban sahabat dan tidak membebaninya dengan sesuatu dari hajatnya, sehingga dia melegakan hati sahabatnya dari kepentingannya; memperlihatkan kegembiraan kepada semua yang menggembirakan pada sahabat di antara perkara yang menggembirakannya dan memperlihatkan kesedihan akan apa yang dialami oleh sahabat di antara perkara yang menyedihkannya; dan menyembunyikan di dalam hatinya seperti apa yang diperlihatkan sehingga dia menjadi tulus mencintainya secara batin dan zahir.
  10. Mendahului sahabat dengan salam semasa bertemu dengannya dan melapangkan tempat baginya dalam majlis.
  11. Membawa keluar dari tempatnya dan mengirinya semasa dia berdiri.
  12. Diam semasa dia bercakap sehingga selesai dan tidak menyampuk kata-katanya.

Khamis, September 13, 2012

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: PENDIDIKAN BERTARAF DUNIA

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bukan sekadar menyediakan penilaian terhadap sistem pendidikan masa kini dan kejayaan serta kegagalan sistem tetapi juga mengemukakan pelan yang komprehensif ke arah pendidikan bertaraf dunia. Antara perubahan besar yang akan dilaksanakan ialah memperkenalkan kurikulum baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) mulai tahun 2016 dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pula pada tahun 2017.

Kurikulum baru itu dirangka berdasarkan tanda aras antarabangsa yang merangkumi dimensi intelek, emosi, fizikal setiap murid dan menekankan aplikasi pengetahuan serta perkembangan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif selain memberi peluang melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan kurikulum. Turut diberi keutamaan di dalam pelan tersebut ialah kurikulum dan pentaksiran, pengukuhankemahiran berbahasa, intervensi ke arah peningkatan prestasi sekolah, pendidikan khas dan pendidikan untuk murid pintar cerdas. Bukan itu sahaja, pelan itu juga menggariskan keseluruhan program transformasi, termasuk menyusun inisiatif mengikut tahun pelaksanaan antara tahun 2013 hingga 2025.

Pelan itu juga turut menggariskan aspirasi baru untuk keseluruhan sistem pendidikan negara dan juga mengandungi analisis terperinci tentang keberhasilan murid serta menetapkan prestasi semasa sistem pendidikan negara. Selain itu juga, pelan tersebut turut mengkaji peranan guru dan pemimpin sekolah yang merupakan barisan hadapan sistem pendidikan negara, dengan memberi tumpuan tentang cara meningkatkan kualiti serta sokongan untuk guru dan pemimpin sekolah.

Jelas di sini bahawa pelan tersebut telah dirangka bagi menghadapi cabaran abad ke-21 berasaskan dasar dan laporan terdahulu yang sangat besar pengaruhnya.

Kementerian Pelajaran menyedari pentingnya pendidikan di dalam menyediakan asas pembentukan negara bangsa dan pertumbuhan ekonomi mapan selaras dengan matlamat transformasi Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi. 'Pembaharuan pendidikan merupakan agenda penting setiap negara dan Malaysia juga perlu memastikan pembangunan berterusan sistem pendidikan supaya dapat bersaing pada peringkat global. Justeru, sistem pendidikan negara perlu melalui transformasi menyeluruh dan sistematik sekiranya berhasrat melahirkan individu yang mampu bersaing pada peringkat global," menurut laporan tersebut.

Kajian juga mendapati Malaysia telah mencapai kejayaan dalam tempoh 50 tahun melalui peluasan akses kepada pendidikan dan peningkatan dari segi celik huruf dalam kalangan kumpulan dewasa dan penglibatan murid di sekolah. Bagaimanapun apabila dilihat dengan lebih mendalam, gambarannya lebih kompleks. 'Contohnya, perbezaan prestasi dan keupayaan di seluruh negeri, daerah dan sekolahwujud pada hari ini. Walaupun terdapat kelompok-kelompok sekolah dan daerah yang cemerlang di seluruh negara, namun masih wujud jurang prestasi yang perlu ditangani. 

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: TRANSFORMASI PROFESION KEGURUAN

Pelaksanaan Pakej Kerjaya Guru baru yang dicadangkan Kementerian Pelajaran bakal melalui tiga gelombang dalam mentransformasi keguruan menjadi profesion pilihan. Menurut laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, gelombang pertama (2013-2015) memberi fokus kepada meningkatkan standard profesionalisme serta penambahbaikan sistem sokongan dan persekitaran kerja sedia ada.

Empat langkah yang akan diambil adalah meningkatkan standard kemasukan, mengukur pretasi berdasarkan kecekapan, meningkatkan jumlah peruntukan dalam pembangunan profesionalisme berterusan dan mengurangkan bebas tugas pentadbiran guru. Secara keseluruhan, langkah ini dilaksanakan bertujuan menyediakan peluang dan sokongan yang diperlukan oleh guru bagi menggalakkan peningkatan kemahiran dan kecemerlangan mereka dalam pekerjaan. 

Selain itu, bagi gelombang kedua (2016-2020) pula, Pakej Kerjaya Guru baru akan dibina atas kejayaan gelombang pertama dan akan menyediakan pelaksanaan laluan kerjaya yang dimantapkan dengan tawaran pelbagai pengkhususan bergantung kepada minat guru. Kemajuan kerjaya yang lebih pantas disediakan untuk guru berprestasi tinggi manakala guru yang konsisten pada prestasi rendah diberi pilihan bagi penempatan semula.

Semua kerja awal perubahan ini perlu bermula semasa pelaksanaan gelombang pertama bagi membolehkan inisiatif yang dirancang dilaksanakan segera pada tahun 2016.

Bagi gelombang ketiga, laporan awal itu memaklumkan, menjelang tahun 2021, semua elemen Pakej Kerjaya Guru baru diharap akan dapat dilaksanakan. Profesion itu akan berubah apabila guru dapat menikmati pelbagai laluan kerjaya berbeza selain menerima kesan daripada pelan induk pembangunan profesionalisme yang dirangka khusus serta pemberian ganjaran berdasarkan prestasi, bukannya tempoh perkhidmatan.

Jelas laporan awal itu, sepanjang tempoh itu, kementerian akan menumpukan kepada usaha memastikan semua guru memanfaatkan keadaan fleksibel dalam hal-hal profesionalisme berkaitan jadual waktu kurikulum dan susunan pengajaran, pendekatan kaedah dan prinsip pengajaran serta pentaksiran berasaskan sekolah. Kementerian berhasrat untuk mewujudkan budaya kecemerlangan profesionalisme teladan rakan setugas, iaitu guru membimbing satu sama lain, dan saling memberi inspirasi, berkongsi amalan terbaik, dan memastikan rakan setugas mengamalkan nilai kebertanggungjawaban untuk memenuhi standard profesional.

Kementerian juga mempertimbangkan cadangan bagi mewujudkan skim pensijilan berdasarkan penguasaan kecekapan keguruan seperti ditetapkan dalam gelombang pertama selain mewujudkan jalinan bekerjasama dengan wakil kesatuan guru untuk mencapai semua matlamat ini. 

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: KURIKULUM BARU MULAI 2016

Kementerian Pelajaran akan melaksanakan kurikulum persekolahan baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) mulai 2016 dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada 2017 dalam usaha melonjak sistem pendidikan negara. Kurikulum baru itu dirangka berdasarkan tanda aras antarabangsa bagi memastikan murid dan pelajar yang dilahirkan oleh sistem persekolahan di negara ini memiliki kemahiran yang diperlukan untuk bersaing di peringkat global. Ia merangkumi dimensi intelek, emosi dan fizikal setiap murid serta menekankan aplikasi pengetahuan serta perkembangan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif selain memberi peluang melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan kurikulum.

Pengenalan kurikulum baru itu juga selaras dengan pemansuhan Penilaian Menengah Rendah (PMR) mulai 2014 serta perubahan penilaian ke atas murid tahun enam yang tidak lagi dibuat berdasarkan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semata-mata.

Ini kerana mulai 2016 juga gred pencapaian UPSR murid tahun enam tidak akan lagi ditentukan melalui peperiksaan awam sahaja tetapi digabung sekali dengan pentaksiran sekolah dan pentaksiran pusat.

Pelaksanaan kurikulum baru ini pula akan melalui tiga fasa iaitu gelombang satu (2012-2015) iaitu fasa persediaan, gelombang kedua (2016-2020) iaitu fasa pelaksanaan dan gelombang ketiga (2021-2025) iaitu fasa pentaksiran.

Menurut Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, sebagai persiapan sebelum memperkenalkan kurikulum baru itu kementerian akan memurnikan kurikulum sedia ada dan mempergiatkan sokongan kepada guru bagi meningkatkan sistem penyampaian. Kementerian sedar masih banyak yang perlu dilakukan untuk memastikan keberkesanan pelaksanaan kedua-dua aspek kurikulum baru ini, untuk itu gelombang pertama transformasi pendidikan akan memberi tumpuan kepada inisiatif jangka pendek. Ia bagi memastikan kurikulum bertulis, kurikulum yang diajar dan kurikulum pentaksiran dapat ditambah baik selain meletakkan asas kepada perubahan fundamental sebelum gelombang kedua dan ketiga dilaksana dan dikaji semula untuk melihat tahap pencapaian. 

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: PAKEJ DAN GANJARAN UNTUK GURU

Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan satu Pakej Kerjaya Guru baru dalam usaha memartabatkan keguruan sebagai profesion pilihan termasuk kaedah memberi ganjaran sepanjang tempoh kerjaya sebagai guru. Menurut laporan awal pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, sistem kenaikan pangkat berasaskan tempoh perkhidmatan 8:8:6:3 yang baru merupakan suatu penambahbaikan yang jelas lebih baik daripada sistem sebelumnya. Sstem itu membolehkan guru dalam tempoh 25 tahun dinaikkan gred daripada DG41 kepada Gred DG54.

Bagaimanapun, terdapat kemungkinan guru kurang berusaha untuk memperbaiki profesionalisme mereka secara berterusan kerana sistem ini masih terikat dengan tempoh perkhidmatan dan jangka waktu kenaikan pangkat selama 25 tahun juga terlalu lama. Oleh itu, sistem ini tidak akan dapat menyelesaikan isu dan cabaran semasa seperti kekurangan guru yang berpengalaman untuk membimbing guru baru. 

Cabaran lain kepada kemajuan kerjaya secara berkesan adalah instrumen utama yang digunakan dalam penilaian guru, iaitu Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT). Bagi mengatasi kesukaran ini, kementerian telah menyediakan beberapa instrumen lain seperti Standard Kualiti Pendidikan Malaysia: Standard 4 dan instrumen penilaian guru cemerlang, untuk membantu proses penilaian. 

Selain itu, bagi kaedah pemilihan calon dan syarat kelayakan minimum membuktikan sistem ambilan itu telah menghasilkan suatu anjakan penting dalam profil guru pelatih manakala bagi bagi Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) ia memperlihatkan peningkatan dari segi tahap kemasukan. Bagi latihan pra perkhidmatan dan pembangunan profesionalisme berterusan, kementerian menyedari masih terdapat kekurangan seperti latihan amali yang terhad. 'Bagi pembangunan profesionalisme berterusan pula berada di tahap sangat baik apabila lebih daripada 90 peratus guru mengikuti program ini 10 hari setahun berbanding tujuh hari setahun seperti yang ditetapkan kerajaan. 

Kementerian juga telah meningkatkan saiz tenaga kerja keguruan bagi mengecilkan nisbah murid-guru pada kadar 13:1 iaitu lebih rendah secara signifikan daripada sistem yang berprestasi tinggi seperti Singapura (16:1), Korea Selatan (20:1) malah lebih rendah daripada purata Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) (16:1).

Bagi kualiti pengajaran, Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT), telah menjalankan kajian kualitatif mengenai pengajaran guru melalui pemerhatian terhadap 125 pengajaran di 41 buah sekolah mendapati hanya 12 peratus daripada pengajaran disampaikan pada standard yang tinggi, 38 peratus pada tahap memuaskan manakala 50 peratus pada tahap tidak memuaskan. Pengajaran yang membosankan murid apabila guru lebih bergantung kepada kaedah syarahan yang pasif dalam menyampaikan kandungan mata pelajaran. 

Rabu, September 12, 2012

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: MENCAPAI PENDIDIKAN BERKUALITI

Dalam memastikan negara tidak ketinggalan dan mampu berdaya saing, Kementerian Pelajaran mengambil inisiatif menyediakan satu sistem pendidikan negara yang berkualiti melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

Laporan awal pelan tersebut memaklumkan, pelan itu menyediakan hala tuju dasar dan inisiatif pelaksanaan yang direncanakan dengan terperinci bagi mencapai matlamat sistem pendidikan negara yang dinamik serta memenuhi hasrat dan keperluan semua.

Pelan tersebut juga dihasilkan oleh kementerian melalui kajian dan penilaian yang mendalam serta penglibatan meluas pihak awam termasuk agensi luar seperti Bank Dunia, Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dan Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

Lazimnya, kepelbagaian dan keadaan kompleks sistem pendidikan sesebuah negara yang ingin melaksanakan transformasi mengambil masa beberapa tahun sebelum hasilnya dapat dizahirkan dan dilihat.

Oleh yang demikian, kerajaan melalui Kementerian Pelajaran perlu segera memulakan tindakan berani, bersungguh-sungguh dan drastik dalam melaksanakan transformasi yang penting serta kritikal ini," jelas laporan itu.

Tambah laporan itu lagi, pelan tersebut mempunyai tiga objektif utama iaitu memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan negara melalui penambahbaikan akses kepada pendidikan, meningkatkan kualiti, merapatkan jurang pencapaian dan menggalakkan perpaduan di kalangan murid serta memaksimumkan keberkesanan sistem.

Jelas laporan tersebut, ia juga memberi fokus kepada mewujudkan visi serta aspirasi jelas bagi sistem pendidikan dan setiap murid bermula 2013 hingga tahun 2025.

Selain itu, pelan pembangunan pendidikan ini turut menggariskan program transformasi menyeluruh bagi sistem pendidikan termasuk perubahan utama dalam Kementerian Pelajaran yang membolehkan ia memenuhi permintaan baharu, jangkaan meningkat dan sokongan transformasi perkhidmatan awam," jelas laporan itu.

Tambah laporan tersebut, hampir 98 peratus daripada lebih 3,000 responden yang mengikuti Dialog Nasional Pendidikan Negara (DNPN) berpendapat usaha kerajaan menjalankan kajian semula pendidikan adalah tepat pada masanya.

Jelas laporan itu, ada di kalangan responden turut berpendapat kajian semula itu seharusnya telah dilakukan lebih awal lagi.

Bagi memenuhi permintaan yang sentiasa meningkat, negara-negara lain sentiasa menambah baik pendekatan terhadap pendidikan dan Malaysia juga perlu melakukan perkara sedemikian," ujar laporan itu.

Dua bidang utama akan difokuskan dalam proses transformasi Kementerian Pelajaran bagi merealisasi aspirasi untuk meningkatkan akses, kualiti, ekuiti, perpaduan serta keberkesanan sistem pendidikan negara.

Laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 menyebut, pertamanya kementerian akan memperkukuh sistem penyampaian untuk memastikan pelaksanaan dasar yang lebih baik.

Hal itu jelas laporan tersebut, menuntut penetapan semula peranan dan fungsi Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan memberikan lebih kuasa membuat keputusan serta keluwesan dan sikap tanggungjawab dalam menjalankan tugas bagi membolehkan penyelesaian yang sesuai dirancang dan disampaikan ke sekolah.

Individu yang berkebolehan dan komited pada semua peringkat organisasi merupakan nadi bagi menjayakan proses ini. Justeru kementerian akan terus meningkatkan cara untuk menarik, membangun dan mengekalkan individu yang berkemahiran bagi melaksanakan perubahan ini.

Usaha ini merangkumi keseluruhan organisasi daripada fungsi yang berkaitan dengan pendidikan seperti pembangunan kurikulum dan pendidikan guru hinggalah kepada fungsi pengurusan seperti perancangan pembangunan modal insan dan infrastruktur," jelas laporan itu.

Laporan tersebut menambah, menerusi bidang kedua pula, kementerian akan menambah baik produktiviti sumber dengan memberi tumpuan utama kepada keberhasilan murid dan memperuntukkan sumber kepada inisiatif yang mempunyai pulangan atas pelaburan (ROI) yang tinggi.

Usaha itu bukan sahaja memerlukan kemampuan mengagih semula peruntukan sedia ada kepada perkara yang perlu diutamakan tetapi pada dasarnya mengubah cara kementerian memperuntukkan sumber serta memantau projek dan perkhidmatan yang diberikan.

Melalui Gelombang Pertama yang meliputi pelaksanaan 2013 hingga 2015, kementerian akan memberi tumpuan mengkaji semula program-program dan perbelanjaan mengurus dalam usaha meningkatkan keberkesanan berbelanja dan mengagihkan semula sumber kepada penggerak yang mempunyai impak besar ke atas keberhasilan murid.

Semasa Gelombang Kedua pula (2016-2020), kementerian akan mengalih tumpuan dalam usaha pewajaran daripada melaksanakan kejayaan segera kepada pelaksanaan sistem secara meluas termasuk menghapuskan pertindihan bajet antara bahagian apabila proses penstrukturan semula berlaku," jelas laporan itu.

Bagi Gelombang Ketiga (2021 - 2025) pula, kementerian menjangkakan keseluruhan penstrukturan semula termasuk pelaksanaan rombakan dalam sistem dan proses pengurusan kewangan akan selesai.

Hasilnya, produktiviti sumber akan selari dengan standard antarabangsa. Sebagai contoh, tahap perbelanjaan awam seharusnya selari dengan sistem pendidikan negara lain yang mempunyai tahap prestasi yang hampir serupa dalam pentaksiran antarabangsa.

Dalam gelombang itu, kementerian juga akan memberi tumpuan untuk mengekalkan amalan terbaik bagi menjamin kecekapan kewangan yang dibangunkan semasa gelombang terdahulu," tambah laporan itu.

Sumber:  Utusan Malaysia

WORLD'S TOP UNIVERSITIES 2012

According to the Times Higher Education website the list is made by 17,554 leading academics from 149 countries who have rated campuses across the world according to how good they thought their research and teaching were.

With university tuition fees rocketing and more applicants fighting for places, university reputation is set to be an even bigger focus for prospective students.

Here's all the data for you to explore. Let us know what you can do with it.

2012 reputation rank, University, and Country;

1 Harvard University United States
2 Massachusetts Institute of Technology United States
3 University of Cambridge United Kingdom
4 Stanford University United States
5 University of California, Berkeley United States
6 University of Oxford United Kingdom
7 Princeton University United States
8 University of Tokyo Japan
9 University of California, Los Angeles United States
10 Yale University United States
11 California Institute of Technology United States
12 University of Michigan United States
13 Imperial College London United Kingdom
14 University of Chicago United States
15 Columbia University United States
16 Cornell University United States
16 University of Toronto Canada
18 Johns Hopkins University United States
19 University of Pennsylvania United States
20 Kyoto University Japan
21 University College London United Kingdom
22 Swiss Federal Institute of Technology Zürich Switzerland
23 University of Illinois at Urbana Champaign United States
23 National University of Singapore Singapore
25 University of British Columbia Canada
25 McGill University Canada
27 University of Wisconsin-Madison United States
28 University of Washington United States
29 London School of Economics and Political Science United Kingdom
30 Tsinghua University China
31 University of California, San Francisco United States
32 University of Texas at Austin United States
33 Duke University United States
34 New York University United States
35 Northwestern University United States
36 University of California, San Diego United States
37 Carnegie Mellon University United States
38 Peking University China
39 The University of Hong Kong Hong Kong
39 University of Massachusetts United States
41 Georgia Institute of Technology United States
42 Ludwig-Maximilians-Universität München Germany
43 University of Melbourne Australia
44 Australian National University Australia
44 University of California, Davis United States
46 University of North Carolina at Chapel Hill United States
47 University of Minnesota United States
47 Purdue University United States
49 University of Edinburgh United Kingdom
50 The University of Sydney

Source: TIMES HIGHER EDUCATION, THOMSON REUTERS

SISTEM BARU PENDIDIKAN MENJIMATKAN MASA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH

Pembelajaran pintas yang membenarkan murid pencapaian tinggi menamatkan pengajian sekolah menengah dan rendah setahun lebih awal adalah antara cadangan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Murid akan menamatkan pengajian sekolah menengah dalam tempoh empat tahun berbanding lima sekarang, manakala peringkat sekolah rendah hanya setakat lima tahun.

Program kurikulum pintas membolehkan murid menamatkan sekolah menengah dan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam tempoh empat tahun serta terbabit dalam aktiviti berbentuk memperkaya seperti projek kajian individu. Murid akan dipilih selepas Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan diuji setiap tahun bagi memastikan program itu berfaedah kepada serta tidak menjejaskan perkembangan diri.

Program laluan pintas pula memberi peluang kepada murid menduduki Tahun Satu dan Tahun Dua pada tahun yang sama. Bagaimanapun, satu saringan akan dilakukan pada peringkat awal Tahun Satu untuk mengenal pasti tahap kepintaran dan kecergasan murid menggunakan ujian standard yang dibangunkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Dalam pada itu, dianggarkan 10 hingga 15 peratus murid bakal berjaya melepasi standard ditetapkan bagi kemasukan setiap tahun dan selepas menjalani program, murid dinaikkan ke Tahun Tiga pada tahun berikutnya.

Selain itu, kementerian akan mewujudkan program untuk murid pintar cerdas dan berbakat dalam aspek tertentu seperti matematik, bahasa, muzik dan pendidikan seni. Ia antara tiga program perintis yang akan dilaksanakan, iaitu dua untuk murid pencapaian tinggi yang berdasarkan kajian dianggarkan hampir 15 peratus daripada populasi murid dan program bagi murid pintar cerdas. Ketiga-tiga program perintis itu akan diperkenalkan dalam Gelombang Kedua (2016-2020) transformasi PPPM.

Kementerian akan melaksanakan Gelombang Pertama (2013-2015) dengan dalam tempoh tiga tahun berikut, tanda aras program ditetapkan dengan program pendidikan pintar cerdas terbaik. Pada fasa terakhir pelan iaitu Gelombang Ketiga (2021-2025), kementerian akan memurnikan rangka kerja ketiga-tiga program rintis pintar cerdas dan berbakat, serta memperluaskannya pada peringkat kebangsaan.

TOP UNIVERSITIES IN SOUTH EAST ASIA 2012

Ranking of Top 50 universities in South East Asia region, according to the Ranking Web of World Universities:

Regional Rank, World Rank, Institution
  1. 135 National University of Singapore
  2. 295 Prince of Songkla University
  3. 369 Chulalongkorn University
  4. 418 Kasetsart University
  5. 442 Nanyang Technological University
  6. 548 Mahidol University
  7. 623 Gadjah Mada University
  8. 633 Chiang Mai University
  9. 675 Thammasat University
  10. 676 Institute of Technology Bandung
  11. 680 Khon Kaen University
  12. 709 Asian Institute of Technology Thailand
  13. 845 Universiti Sains Malaysia
  14. 868 King Mongkuts University of Technology
  15. 906 University of Indonesia
  16. 917 University of the Philippines Diliman
  17. 920 Universiti Teknologi Malaysia
  18. 962 University of Malaya
  19. 1049 King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang
  20. 1053 Universiti Putra Malaysia
  21. 1146 Universiti Kebangsaan Malaysia
  22. 1171 Srinakharinwirot University
  23. 1181 Naresuan University
  24. 1220 Assumption University of Thailand
  25. 1222 Silpakorn University
  26. 1230 Multimedia University
  27. 1271 Suranaree University of Technology
  28. 1278 Burapha University
  29. 1340 Universiti Teknologi Mara
  30. 1392 Ramkhamhaeng University
  31. 1393 Mahasarakham University
  32. 1444 International Islamic University Malaysia
  33. 1522 Ho Chi Minh City University of Technology
  34. 1554 University of the Thai Chamber of Commerce
  35. 1596 Ho Chi Minh City University of Natural Sciences
  36. 1600 De la Salle University Manila
  37. 1604 Gunadarma University
  38. 1630 Universiti Utara Malaysia
  39. 1698 Can Tho University
  40. 1714 Ubonratchathani University
  41. 1732 Vietnam National University
  42. 1736 Bangkok University
  43. 1756 Sripatum University
  44. 1762 Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  45. 1768 Sukhothai Thammathirat Open University
  46. 1866 Sdusuan Dusit Rajabhat University
  47. 1905 National Institute of Development Administration
  48. 1960 Sekolah Tinggi Teknologi Telko
  49. 1968 Walailak University
  50. 1992 Ateneo de Manila University

Source: Cybermetrics Lab (2009). Regional and Global Ranking of South-East Asia region. CCHS-CSIC, Madrid, Spain - www.webometrics.info

11 PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN 2013 -2025



Dato' Seri Najib Tun Razak bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin menunjukkan
buku Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 11 September 2012
 
Proses transformasi sistem pendidikan akan dilaksana dalam tempoh 13 tahun dengan Gelombang 1 (2012-2015) menumpukan kepada usaha memperbaiki sistem dengan memberi sokongan guru dan tumpuan kepada kemahiran asas; Gelombang 2 (2016-2020) pula mempercepatkan penambahbaikan sistem; dan Gelombang 3 (2021-2025) ke arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih fleksibel.

Pelan itu menyasarkan hasil pada lima aspek iaitu akses, kualiti, kesaksamaan, perpaduan dan kecekapan. Pelan turut menyasarkan pembangunan pelajar yang memiliki enam sifat utama untuk membolehkan mereka bersaing di peringkat global iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran diwbahasa, beretika dan beragama, serta beridentiti kebangsaan.

Pelan tersebut dibuat dalam konteks peningkatan standard pendidikan antarabangsa, aspirasi kerajaan untuk mempersiapkan kanak-kanak di Malaysia dalam menghadapi abad ke-21 serta harapan menggunung masyarakat serta ibu bapa terhadap dasar pendidikan.

Sebelas anjakan yang digariskan Kementerian Pelajaran ialah:

1. Menyediakan akses sama rata untuk pendidikan berkualiti dengan standard antarabangsa;
  • Melancarkan Kurikulum Standard sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak pada 2017.
  •  Melaksanakan laluan pembelajaran pintas selain pendidikan arus perdana termasuk murid cemerlang menamatkan pengajian sekolah menengah dalam masa empat tahun berbanding lima tahun sekarang dan lima tahun bagi sekolah rendah.

2. Memastikan setiap pelajar fasih dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris;
  • Meluaskan program LINUS supaya meliputi Bahasa Inggeris.
  • Seramai 70,000 guru Bahasa Inggeris lulus Ujian Penempatan Cambridge (CPT) dalam tempoh 2 tahun.
  • Kurikulum Bahasa malaysia yang standard akan diperkenal di peringkat rendah.

3. Membangunkan rakyat Malaysia yang dipacu nilai murni;
  • Mengukuhkan Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan Sivik menjelang 2017.
  • Mengkaji kemungkinan murid Islam dan bukan Islam berkongsi kelas sama apabila nilai-nilai sejagar diajar.


4. Menjadikan perguruan sebagai profesion pilihan;
  • Mengetatkan syarat kemasukan latihan perguruan dengan sasaran 30 peratus teratas kelompok pelajar cemerlang menyertai profession itu.
  • Guru berprestasi tinggi berpeluang menikmati kenaikan pangkat daripada DG41 sehingga DG54 dalam tempoh kurang 25 tahun.

5. Memastikan pemimpin sekolah berprestasi tinggi di setiap sekolah;
  • Kriteria pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan persaingan dan mengukuhkan penggantian mulai 2013.

6. Memperkasakan Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah dan sekolah untuk menyelesaikan isu mengikut keperluan;
  • Kementerian akan menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah dan Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah secara sepenuh masa di PPD.
  • Membenarkan fleksibiliti operasi pengagihan bajet dan pelaksanaan kurikulum.

7. Memanfaatkan teknologi komunikasi dan maklumat untuk meningkatkan kualiti pembelajaran di seluruh Malaysia;
  • Meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi 10,000 sekolah.

8. Menambah baik keupayaan penyampaian dan kapasiti kementerian;
  • Struktur organisasi kementerian akan disusun semula agar fungsi tidak bertindih.

9. Bekerjasama dengan ibu bapa, masyarakat dan sektor swasta;
  • Memperluaskan Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) membolehkan ibu bapa mementau prestasi anak secara dalam talian.
  • Menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang 2025.

10. Memaksimumkan kemenjadian pelajar bagi setiap ringgit yang dibelanja;
  • Mengaitkan setiap program dengan keberhasilan murid yang hendak dicapai dan merasionalisasi program berimpak rendah setiap tahun.

11. Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban umum.
  • Semua pihak berkaitan akan mempunyai akses yang tetap dan telus berkenaan tahap kemajuan setiap inisiatif yang dilaksanakan.
  • Semakan komprehensif akan dilakukan pada tahun 2015, 2020 dan 2025.

Ahad, September 09, 2012

KECEMERLANGAN: SIKAP ANAK-ANAK YANG BELAJAR DAN MASALAH IBU BAPA

Adakah ini masalah-masalah persekolahan anak-anak dan ibu bapa? Yang nak cemerlang ialah ibubapa tetapi yang bersekolah ialah anak-anak.

Sikap anak-anak yang belajar:
  1. Merasa beban dan bosan untuk belajar cara konvensional yang hanya menggunakan buku sebagai medium menuntut ilmu;
  2. Tiada motivasi untuk menjadi pelajar cemerlang;
  3. Tiada minat untuk membaca buku dan membuat buku latihan;
  4. Selalu menghabiskan masa di depan komputer dengan chatting, bermain game dan melawat laman-laman web yang tidak berfaedah; juga
  5. Tidak mendapat perhatian ibu bapa yang sibuk bekerja.

Masalah ibu bapa:
  1. Tidak dapat menilai pencapaian akademik anak;
  2. Tidak dapat memberi perhatian kepada kerja rumah dan ulangkaji anak;
  3. Tidak berpuas hati dengan keputusan peperiksaan;
  4. Anak hanya membawa balik kad laporan 2 kali setahun;
  5. Kurang pasti akan persediaan peperiksaan anak;
  6. Anak menghadapi tekanan/takut peperiksaan justeru hilang minat untuk belajar;
  7. Membelanjakan wang yang banyak tetapi anak masih gagal memperolehi keputusan diharapkan; juga
  8. Kekurangan interaksi ibubapa dengan anak-anak